Pagina's

10 november 2017

lawaai, kapotte koelkast en upcycling



Eind vorige week begon mijn koelkast - mijn grote dure nog niet zo oude koelkast van een gerenommeerd merk .... snik - lawaai te maken.....
Altijd was hij vrijwel geruisloos geweest, maar ineens niet meer. Ik begon me eraan te storen, vooral 's nachts viel het geluid extra op. Het bleek het begin van het einde te zijn. In het weekend begon hij alarmpiepjes uit te kramen. Ik zat een aflevering van Versailles te kijken, een kostuumdrama dat ik had opgenomen. Het duurde even voordat ik - met mijn hoofd in de 17de eeuw - het 21ste-eeuwse geluid kon thuisbrengen. Heel gekke gewaarwording.....

Lang verhaal kort: hij vroor niet meer. En hij werd wel erg heet aan de achterkant. Dus ik zat vanaf het weekend zonder koelkast. Gelukkig had ik niet veel meer in de vriezer liggen, en wat er nog in zat, was in twee dagen wel op te eten.

Meteen na het weekend ben ik op speurtocht gegaan naar een nieuwe koelkast. Eerst op internet, daarna in een echte winkel. Er zijn niet veel winkels meer die witgoed verkopen, viel me op. Die in het centrum vlakbij is er niet meer. Ik moest naar een groot bedrijventerrein, met heel veel grote bedrijven en winkels. Een erg ongezellige omgeving: grootschalig en mensonvriendelijk. Ik kon er met de bus ook moeilijk komen, moest een eind lopen ook. Maar in de winkel waren ze wel heel vriendelijk. En ik heb er eentje uitgezocht, een goedkopere nu. Weinig accessoires erbij die je toch niet gebruikt, alleen deze wel heel onhandige bakjes voor eieren. Daar heb ik dus meteen een andere bestemming voor bedacht.




Ik ontdekte een tijdje geleden het programma Money for Nothing op BBC1 'smiddags. Ik ben er helemaal verslingerd aan geraakt. In het programma worden oude spullen van de stort gered om een nieuwe moderne make-over krijgen. Oude stoelen worden opnieuw gestoffeerd, hout wordt hergebruikt, metaal omgesmeed tot prachtige kunstvoorwerpen, oude apparaten zelfs omgebouwd tot robots, je kunt het zo gek niet bedenken.

Dat wordt upcycling genoemd.

Niet zomaar re-cycling, want wat ervan wordt gemaakt is echt veel mooier, moderner, inventiever dan wat het ooit was.
De getransformeerde spullen worden verkocht, en de winst die gemaakt wordt gaat, na aftrek van de kosten voor het nieuwe ontwerp en het werk, terug naar de mensen die het oude voorwerp oorspronkelijk naar de stort brachten. En die zijn vaak stomverbaasd over wat er van hun afgedankte troep is gemaakt. Ik vind het inspirerend. Echt een 'feel-good'-programma!

~~~~~~~

Van schilderen komt bij mij momenteel bijna niets. Ik begin wel aan dingen maar maak ze niet af. Ik moet er echt weer tijd voor vrij gaan maken, want hoe langer het duurt, hoe moeilijker het is om weer te beginnen, merk ik. Eén van de redenen dat ik weinig rust heb om te schilderen, is dat er gerenoveerd wordt in mijn flat. Dat geeft veel geluidsoverlast. Ik zet vaak mijn koptelefoon op om me tenminste op mijn eigen geluid te kunnen concentreren. Dat helpt wel een beetje.


Ik was druk met het veranderen van mijn schilderblog. Ik ben zo lang bezig geweest met dit blog en met mijn website, dat ik vond dat mijn oude blogger blog nu ook aan de beurt was voor een 'face-lift'. Dus stilzitten doe ik niet.
Ik heb een start gemaakt met een ander project, ik hoop dat het goed afloopt. Maar daar zal ik een volgende keer meer over vertellen.
Prettig weekend!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Reacties... hartstikke welkom!
Ze worden gemodereerd om spam te voorkomen.