Pagina's

08 juni 2020

houd rechts



Wat is het toch een gekke tijd. Hoe zullen we hier later op terugkijken? En nog gekker vind ik, hoe snel het went, die 1,5 meter. Je krijgt een soort onzichtbare bubbel om je heen en het voelt niet goed als iemand daarin komt. Ook al zeggen ze op de radio dat steeds minder mensen zich aan die afstand houden. Maar goed. Iedere stad verzint haar eigen oplossingen om het voetgangersverkeer te regelen. In Deventer doen ze het zo.

Ze begonnen - zo kort geleden nog maar - met deze stickers.  Ik moet er eigenlijk verschrikkelijk om lachen. Want één van de eerste dingen die mij opviel, toen ik hier kwam wonen, was, dat niemand rechts hield. Lees maar hier. Dit werkte dus niet. 




Dus vorige week was men druk met de volgende oplossing: strepen.




Dat werkt wel beter, merk ik. Gek is dat, zo'n streep dwingt.

Winkels gaan weer open. Wel met beperkt aantal klanten tegelijk, en afstand houden. 
Ook de terrasjes mogen weer open. Op de Brink, met zijn vele terrasjes en ook op vrijdag en zaterdag markt, is de oplossing gevonden door de marktkramen in een lang lint met de ruggen tegen elkaar te plaatsen. Zo is er voldoende loopruimte tussen markt en terrassen. De terrassen zijn afgebakend met dranghekken en er is één ingang, waar eerst geïnformeerd wordt naar je gezondheidstoestand. 
Gele hesjes regelen het voetgangersverkeer. Rechtsom de markt over.

En op een moeilijk punt, waar straten en Brink elkaar ontmoeten, heeft men deze oplossing bedacht: een rotonde. Ik maakte de foto op een rustig tijdstip. Maar het wordt op zaterdag behoorlijk druk daar. Kijk maar hier. Dan zie je meteen hoe de brandweer getest heeft of ze er wel doorkonden in noodgevallen. 


18 opmerkingen:

  1. De rotonde met de bloempotten is leuk bedacht. Ik heb het filmpje gekeken, maar die hekken om de terrassen zijn vreselijk vind ik. Het lijken net hokken, waarin je opgesloten zit. Het lijkt mij dat daar ook wel een andere oplossing voor te bedenken is, zoals rijen met plantenbakken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Alsof je in de dierentuin zit, hoorde ik iemand zeggen. Bloembakken zou inderdaad leuker zijn. Maar er zijn zo veel terrasjes op de Brink. Dat zou kapitalen kosten als de gemeente daarvoor zou moeten zorgen.

      Verwijderen
  2. We moeten maar hopen dat het allemaal werkt. Maar ik constateer dat afstand houden steeds minder wordt. Zo'n rotonde ook, dat is een uitstekend idee en lekker duidelijk. En veel mensen zullen het gewoon gebruiken De meesten. Maar ik zie steeds die man voor me, op tv, die weigerde de aanwijzing van een handhaver op te volgen. Ja, nee, dat ga ik echt niet doen. Zo'n type doet dit ook niet ben ik bang

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Er zijn steeds meer mensen die het niet meer belangrijk vinden. Daar hadden ze het over op de radio vanmorgen. Daarom zul je mij niet in de drukte aantreffen, die vermijd ik.

      Verwijderen
  3. Ook een goed idee, die voetgangers rotonde.Jammer dat er dranghekken om de terrassen staan, misschien komt daar nog een wat vriendelijker markering voor in de plaats zoals bloembakken?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is natuurlijk ook de bedoeling dat je niet maar willekeurig op een terras gaat zitten, maar dat je een plek wordt aangewezen. Het is allemaal nog behelpen met die hekken.

      Verwijderen
  4. Best wel goed bedacht allemaal.. maar als mensen willen dwars liggen kan het nog wel gemakkelijk. Ik was van de week in het kleine overdekte winkelcentrum hier, dat al vrij sneel looprichtingen had aangegeven op de vloer. Maar iedereen liep daar gewoon dwars overheen. Nu waren er roodwitte linten gespannen en móést je wel. Een veel lelijker gezicht natuurlijk, echt wel jammer dat de mensen zich anders niet aan de regels houden.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, ook in winkels allemaal looproutes uitgezet. Ik hou me er zelf ook niet altijd aan als ik in een grote winkel de enige klant ben. Ik hoorde in Apeldoorn staan dranghekken in het midden van de straat, dus kun je niet anders dan rechts houden. Maar overal zullen mensen dwarsliggen ben ik bang. Het lijkt nu allemaal mee te vallen, totdat...

      Verwijderen
  5. Ik moet steeds weer lachen om de onverwachte dingen die ik tegenkom in de supermarkt. Er is een looprichting,rondjes met pijlen en er zijn stukken afgezet met plantenbakken. Zo kun je maar 1 richting lopen. Alles ging goed tot ik een hoek omsla en tegen een opstopping aanloop. Een heer voor me met een rollator, daarvoor een man en daarvoor een man die iets in een schap zoekt. Hij loopt door, komt er vanuit tegengestelde richting een klein, oud vrouwtjes, ik schat haar een tachtiger met een rollator. De eerste man zegt: "u moet in de andere richting lopen"."Wat?" zegt ze. Ferm loopt ze verkeerd door en wanneer ze langs mij loopt hoor ik: "Gaan ze mij een beetje vertellen wat ik moet doen".

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hahaha.
      Hier een oude meneer in de straat, die tegen een oude mevrouw zegt: u loopt links, u moet rechts houden. Zegt die mevrouw: ik maak zelf wel uit waar ik loop.
      Het is wat met die oude mensen. :)

      Verwijderen
  6. Ik vermijd de drukte ook! Dan hoef ik mij ook niet zo enorm te storen aan de mensen die nergens rekening mee lijken te houden.
    Op mijn werk in de bibliotheek ben ik toezichthouder en schoonmaker geworden en dat is niet erg, maar zo niet leuk!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee dat is minder leuk, Ageeth. Het moet voorlopig zo. En drukte voor mij liever ook niet, als ik het kan vermijden.

      Verwijderen
  7. Leuk om te zien wat ze proberen om de boel in goede banen te leiden! Die witte streep ziet er effectief uit. Ik weet eigenlijk niet eens wat ze hierin Doetinchem doen. Ik kom er eigenlijk niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik ben fan van die lijnen op straat. Pijlen erbij, eenrichtingsverkeer en vooral met zijn allen op blijven letten.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Als het niet zo druk is zal het prima gaan met die strepen. We moeten toch ergens beginnen om er aan te wennen.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. een rotonde voor voetgangers. voor het eerst dat ik dat zo zie...

    hopelijk houdt men zich er naar

    groeten

    BeantwoordenVerwijderen

Reacties... hartstikke welkom!
Ze worden gemodereerd om spam te voorkomen.