Pagina's

07 juni 2018

cookies en privacy




Ik had op mijn andere blog De Draad Aquarellen al een blogje geschreven over de nieuwe privacywet en de consequenties ervan voor mijn blogs. Ik zet het hier nu ook neer: wie weet heeft iemand wat aan de informatie die ik met veel googlen en bij anderen kijken heb verzameld.....

Sinds 25 mei 2018 is er een nieuwe EU privacy wet van kracht die bepaalt dat je duidelijkheid moet geven in welke maatregelen je treft voor de privacybescherming van je blog- en websitebezoekers.
Ik zie nog niet veel Blogger blogs die een aparte verklaring hebben. Bij WordPress word je dat een stuk makkelijker gemaakt. Maar omdat ik voor mijn website een privacy-verklaring moest schrijven, doe ik dat nu ook maar voor mijn blogs.

Niet elk blog heeft een verklaring nodig. Een Blogger blog is een Google product, en valt dus onder het Cookie- en Privacybeleid van Google. Dan is de mededeling van Google, die als je in de EU woont, vanzelf in beeld verschijnt, genoeg.

Maar als je meer dan alleen Google cookies gebruikt, dan moet je dat aan je bezoekers uitleggen.

Hoe weet je welke cookies je gebruikt?
Zorg allereerst dat je je blog een beveiligde verbinding via een https adres geeft. Dan kan bij de Instellingen. Er verschijnt dan een slotje aan het begin van je adresbalk.
Als je op dit slotje klikt, dan kun je zien welke cookies je blog gebruikt.

Mijn blogs en website maken gebruik van Statcounter. Dat is een online statistieken service, vergelijkbaar met Google Analytics. Ik gebruik het al jaren. Vooral vanwege de kleine bezoekersteller linksonder op mijn blog. En ook vanwege het feit dat het een klein bedrijf is, en niet deel is van de grote Google familie. Ik ben wel verplicht uit te leggen wat Statcounter precies doet.
Ik vond ook een manier om voor 'weigeren' te kiezen, als je niet door Statcounter wilt worden gezien.

Cookies van derden.
Ik werd me ervan bewust dat gadgets van derden, zoals een gadget van Facebook, Pinterest, Bloglovin', of Etsy, ook cookies gebruiken. Dat wist ik niet.
Ik heb ervoor gekozen om deze gadgets te verwijderen. De links die ik nu geplaatst heb zijn door mijzelf gemaakt en er zijn geen cookies bij betrokken.

Enfin, mijn privacy verklaring staat op de pagina Privacy. Ik weet niet of hij helemaal aan alle wettelijke eisen voldoet. Maar dit is het geworden. Pfff.

Op mijn andere blog staat dit artikel ook in het Engels.




2 opmerkingen:

  1. Het klinkt allemaal zo ingewikkeld.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. It is!!! Just put it on my blog, maybe my statement will help someone else.

    BeantwoordenVerwijderen

Reacties... hartstikke welkom!
Ze worden gemodereerd om spam te voorkomen.