Pagina's

10 november 2018

slingerdeslang



De feestverlichting hangt al weer een tijdje. Vorige week, aan het eind van de middag toen het al donker was, ben ik ze gaan fotograferen. In elke plaats is de versiering weer anders, meestal in slingervorm. Maar in Deventer hangen deze dingen. Hoe zou ik ze moeten noemen?

Vroeger toen mijn zusje en ik nog klein waren, gingen we elke zondag op familiebezoek in Den Haag. Al mijn grootouders woonden daar.
Mijn opa en oma van vaders kant woonden op een bovenwoning in de Fahrenheitstraat. Daar gingen we het eerst naar toe. Dat was altijd een beetje een triest bezoek. Ze waren na de oorlog berooid en ontheemd uit Nederlands-Indië naar Nederland gekomen. Gerepatrieerd heette dat. Maar hun hart lag daar nog, en ze hebben nooit echt kunnen wennen in Nederland. Hun gesprekken waren doorspekt met Maleise woorden. En we kregen ketan met suiker.

Daarna gingen we naar oma van moeders kant, die we Granny noemden. Zij woonde in Scheveningen in een statig huis met drie woonlagen. De begane grond was verhuurd,  aan een Indisch echtpaar, zo ging dat vroeger. Tante Ans en oom Ru. En op de middelste etage woonde Oma Dickie, die altijd wel vouwblaadjes of tekenpapier voor ons had klaarliggen. Bovenin woonde Granny. Veel kennissen die uit Indië terugkeerden, vonden er tijdelijk onderdak. Er valt veel te vertellen over dat huis, dat is misschien voor een ander blogje.

Na het avondeten reden we weer terug naar Vlaardingen. In de winter als het al donker was, reden we Den Haag uit door feestelijk verlichte winkelstraten. In mijn herinnering was de hele Laan van Meerdervoort verlicht. Maar ik weet niet of dat wel klopt. Wij waren er altijd van onder de indruk als kinderen. Zo mooi en zo leuk om onderdoor te rijden!
We noemden het slingerdeslang. Zo heet nog steeds bij ons. En ik krijg er nog steeds een spannend feestelijk gevoel van.



12 opmerkingen:

  1. Ik wil heel graag het verhaal over het huis in Scheveningen horen. Heb je ook een foto? Ik word ook altijd blij van de kerstverlichting. Ik vind ze ook minder mooi dan ik me van vroeger herinner.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb de Fahrenheitstraat eens opgezocht op Google Earth. Doe jij dat wel eens? Kun je het huis terugvinden. Mooie straat.

      Verwijderen
    2. Ik ben er al lang niet meer geweest, en ik weet het nummer niet waar mijn grootouders woonden. De Fahrenheitstraat is nu een straat met veel winkels en bewoners uit andere landen, dacht ik. Weer een heel andere sfeer. Het wordt tijd dat ik eens ga kijken in Den Haag!

      Verwijderen
  2. Dear Judy this is a lovely place. The hanging lights make it a warm street. Thank you too for sharing about your sister and grandparents.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thanks for your visit, Debbie. I hope the translator made sense.

      Verwijderen
  3. Vorige week klopte de feestverlichting nog niet helemaal. Maar nu wel hoor... Nu wel

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Elk jaar weer een gedoe om op te hangen, maar dan heb je ook wat!

      Verwijderen
  4. Hoi lieve Judy, ik ga niet naar Amerika hoor, geen twijfel daarover. Ik durf max. 600 km van huis met veel pijn en moeite en dan alleen met Willem. (mr. X)
    En nooit behoefte gehad om naar Amerika te gaan ook toen ik nog kon reizen. fijne dag en liefs

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ha Hélène! Gelukkig maar. Ik heb een zoon die met het grootste gemak naar Verweggistan vliegt alsof ie de bus neemt. Maar ik hoef ook niet zo nodig. Liefs, Judy

      Verwijderen

Reacties... hartstikke welkom!
Ze worden gemodereerd om spam te voorkomen.