Pagina's

25 september 2019

turkish delight



Mijn multi-culti flat heeft ook zijn voordelen.

Een buurman kwam vorige week tracteren op echt Turks Fruit, rechtstreeks meegenomen uit Turkije. Neem maar van alle soorten eentje, zei hij. En in die grote doos die hij mij voor hield, zaten meer soorten dan de vier die je hier ziet. Maar die waren al op voordat ik de foto nam.

Ik vond het zo aardig. Het is een bescheiden man, die niet veel zegt. Hij spreekt steeds beter Nederlands. Een paar jaar geleden is hij gescheiden. Het was ook een mismatch, dit huwelijk.

Zij, jonge moderne vrouw, in Nederland opgegroeid, met Nederlandse normen en waarden. Hij, vers uit Turkije, ouder dan zij, en Turks in zijn man-zijn. Het ging niet goed. En twee kindjes verder gingen ze uit elkaar.

Ik zag haar laatst, en dat was fijn. Het gaat goed met haar, en met de kindjes. Ze komt binnenkort een keer koffiedrinken, net zoals ze deed toen ze nog in de flat woonde.

Zij is in haar kracht gekomen. En hij ook.

23 opmerkingen:

  1. geweldig wat een lief gebaar, hij is vast moslim, een moslima vertelde me pas dat ze goed voor haar buren moeten zorgen:-0 dat vind ik zó leuk hé,
    daar zijn wij hollanders weer te nuchter voor denk ik ...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hij is inderdaad moslim. Mooi vind ik dat, er wordt zo makkelijk geoordeeld, maar al dit soort kleine attenties, die zijn wij Hollanders allang vergeten.

      Verwijderen
  2. Zo kan het ook dus. Mijn Marokkaanse buuf kwam deze week een ei lenen. Dat was een hele stap!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Prachtig, Bertie. We doen allemaal een stapje naar elkaar toe.

      Verwijderen
  3. Dit soort kleine attentie zijn zo groot vind ik altijd.
    Iemand die aan je denkt en jou voor even of langer in zijn leven wil betrekken.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Integratie komt pas op gang als de mensen niet allemaal bij elkaar gehuisvest worden, maar tussen de Nederlanders in. Dat is hier in Rotterdam tíjden niet goed gedaan. Ik woon inmiddels ook in een Multi-culti-straat en iedereen zegt elkaar gedag en maakt eens een praatje. Het oudere Turkse echtpaar praat nog steeds héél gebrekkig Nederlands, maar ze proberen het.. en als het dan met zo'n grote glimlach gaat versta je het des te beter! :-)
    Lekker hoor.. Turks fruit mjammm!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat ziet het er mooi uit. Bijna te mooi om op te eten. Wat mooi dit contact. Fijn dat je met allebei nog contact hebt.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een lief gebaar.Ook wij hadden heel goed contact met onze Marokkaanse boven buren .Regelmatig koffie drinken boven en hun Nederlands was heel erg gebrekkig dus dan help je zoveel mogelijk .We hebben zelfs twee maanden voor hun baby gezorgd omdat het kindje veel te klein was om mee te nemen naar Marokko.Zo kan het dus ook .Respect en vertrouwen in en voor elkaar.Heerlijk dat snoepgoed,ik zou er ook niet af kunnen blijven !

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een prachtige foto en een lief gebaar. Het lijken wel juweeltjes. Delen verbind!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat ontzettend aardig. Fijn dat je goed contact hebt.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. A lovely gesture by your neighbor, Judy!
    Cultural differences between people from different countries are not so subtle. Sometimes it is very hard to compromise & there are many internal and external stressors. A tough one...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi Chris, thanks for dropping by! It takes some getting used to, living between different cultures. But I can only say: it is an experience I would not have missed for the world! Especially these treats!

      Verwijderen
  10. Dank allemaal voor je reacties! Ik denk al jaren: we moeten het met elkaar doen. Maar integreren is ook niet echt bevorderd, ben ik helemaal met je eens, mizzD. Ik had ze ook niet echt in mijn nabijheid wonen in het verleden. In deze flat dus wel. En het is me honderd procent meegevallen. En ik heb vreselijke Nederlands buren gehad. Dus ik ben blij met mijn Keniase buurvrouw aan de ene kant, een Syrische aan de andere kant, en een Turkse buurman iets verder bovenin de flat.
    En nu in deze tijd komen er steeds meer medelanders bij. Ondanks de problemen, die er ook zijn, vind ik het een verrijking.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Superleuk! Ik houd van multiculturele invloeden. Het maakt Nederland rijker. En wat aardig ook van die buurman!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. O wat lekker. Daar heb je vast van genoten, en ook van het feit dat het met buurman en ex buurvrouw goed gaat.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Mooi Turks fruit maar nog mooiere verhalen van mensen die naar elkaar omzien. Hoe verschillend ze ook zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Het was zeker lekker geweest.Wat aardig dat contact heeft gehad. Het ziet goed uit.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik kwam even zeggen.

      PS: onze website heeft een nieuwe naam gekregen SKYBLOG.NL (wil je onze oude linkje van Yova aanpassen voor ons? Dank je wel alvast!)

      Verwijderen
    2. Ik kan je profiel van Yova niet wijzigen, maar je nieuwe reacties verwijzen wel naar jullie nieuwe blog.

      Verwijderen
  15. Oe ik ben echt een zoetekauw maar toen ik dat eens nam pfff dat was me toch iets te zoet. Fijn dat het met beide partijen goed gaat. Beter een goede buur...

    BeantwoordenVerwijderen

Reacties... hartstikke welkom!
Ze worden gemodereerd om spam te voorkomen.