15 oktober 2019

het zal wel aan mij liggen

vrouwenmantel  - vorige maand in de Kloostertuin

Het zal wel aan mij liggen of aan de vallende blaadjes, maar mijn humeur is onder nul. En dat ligt dan aan alles en iedereen behalve mezelf. Ik hou niet van mopperen. En al helemaal niet van mopperblogs. Ik denk dan: doe er wat aan. En als je er niets aan kunt doen: kijk er dan anders tegenaan. Maar deze keer moet ik echt even stoom afblazen.....

Die grote goedkope supermarkt bij mij in de buurt is verbouwd. Prachtig geworden. En zo blij dat ie weer open is. Maar ja, er is wat aan het assortiment gesleuteld, en een paar favoriete producten zijn er ineens niet meer. Omdat ik koolhydraatarm eet, lees ik etiketten. En ik wil geen verborgen zetmeel of suiker. Of E-nummers.

Maar mijn grootste ergernis zijn de kassa's. Er is nog maar één gewone kassa. De kassa bij de sigarettenbalie. De rest zijn scankassa's geworden. Een stuk of 6, 7. Daar moet je dus pinnen. En dat wil ik niet altijd. Als ik bij elke boodschap pin, raak ik het overzicht van mijn uitgaven kwijt.

Oké, er is één scankassa waar je wel contant kunt betalen. Je bankbiljet wordt opgezogen ...floep... een gleuf in, en je wisselgeld valt in een bakje. Geen kassière meer die 'fijne dag' zegt. Je scant zelf je boodschappen en nadat je betaald hebt, heb je de bon nodig om door de uitgang te kunnen. Het zal wel wennen.

Ik sta open voor vernieuwingen. Dat hoort bij deze tijd. Ik loop vaak een beetje achter, dat heeft een financiële reden. Maar ik heb inmiddels de puinhoop gezien die er ontstaat bij die kassa's. Er staat een mevrouw bij om te helpen, want we moeten het leren. Maar waar zijn al die andere meisjes gebleven? Ontslagen? Laatst toen het druk was stond er een enorme rij bij de gewone kassa. Kennelijk zijn er meer die door een mens van vlees en bloed geholpen willen worden. De indeling is niet goed. De scankassa's staan achter elkaar en je hebt weinig ruimte als je een volgeladen winkelwagen hebt.

Gisteren, toen de gewone kassa een servicebeurt kreeg en buiten bedrijf was, en ik dus gedwongen werd een scankassa te gebruiken, ben ik boos weggelopen. Ik doe voortaan wel duurdere boodschappen. In een supermarkt waar ze me kennen en goedemorgen zeggen. Misschien ben ik te oud hiervoor. Straks als ik oud en eenzaam in het bejaardenhuis zit, komt een robot me gezelschap houden. Misschien ben ik er dan aan gewend.

Zo, dat is eruit.
Het komt wel weer goed met mijn humeur.
De zon breekt even door de regenwolken. Herfst.


24 opmerkingen:

  1. Groot gelijk, de mens moet je als mens benaderen, niet als geldkoe die automatisch gemolken wordt.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het is best wel eens lekker om even stoom af te blazen .Er komen steeds meer van die scankassa's ,ik heb ze zelf nog nooit gebruikt .Hier bij de Jumbo zijn er alleen gewone kassa's tot nu toe en ik mag hopen dat het zo blijft .

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Helemaal met je eens.Gisteren ochtend ook bij onze supermarkt. Net verbouwd en probeerde caissière of je wilde zelfscannen, ik zei nee , ik ga voor de gezelligheid. Twee oudere mensen naast mij, zeiden ook hoop niet dat de gewone kassa's weggaan. Dus zei ik, gewoon boycotte.....
    Anders worden de caissières allemaal ontslagen.En toen ik aan de beurt was, riep de caissière diezelfde mvr, die mij wilde overhalen. En zei dat het brood nog steeds verkeerd geprijsd was.
    € 2,20 inplaats van € 1,75.-. Dus werd terplekke de prijs veranderd.Dus toen zei ik, kijk dat is nou het verschil, had ik met scan kassa te veel betaalt, ♥ Groeten, Lucette

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik vind het wel een bijzondere ontwikkeling. En zeker voor deze goedkope supermarkt.. Of juist, zo kunnen ze natuurlijk nog goedkoper zijn, door te besparen op personeel.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Amen! Die mensen aan de kassa gooien ze eruit maar de producten worden duurder omdat er ook meer gestolen wordt. Ik had het bij een grote sportzaak, kom er nooit meer. En ja bij AH to go ken ik het maar dan is het sneller en daar haal je geen karren vol. Bij AH XL in Eindhoven heb ik het ook nooit gebruikt. Ik wil boodschappen dragen niet 1 of ander scanapparaat wat door 100 mensen is vastgehouden. Straks is het zoals in China daar weten ze zoveel van je dat je naar binnen en buiten kan lopen zonder te betalen of scannen wordt automatisch afgeschreven. Ziek is het.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik begrijp je zo goed. Ik hoop dat je iets van je boosheid kwijt bent nu ;-)
    Ik vind al dat geautomatiseerde helemaal niets. Gelukkig is het bij de Jumbo nog niet. Een vriendin begrijpt hoe het werkt. Misschien ga ik eens met haar oefenen. Voor het geval straks alle caissières weg zijn. wat naar dat de gewone kassa buiten gebruik was. Goed dat je er boos uit liep. Zolang er ergens nog caissières zijn kun je daar nog terecht en hoef je je niet onmachtig te voelen.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Blij dat ik niet de enige ben die er zo over denkt. :)
    Hier bij de Jumbo heb je losse scanners, die je meeneemt en gebruikt als je je boodschappen in je kar legt. Je rekent dan af bij één speciale kassa.
    Maar hier zijn het vaste scankassa's, waar je al je boodschappen achter elkaar scant aan het eind. Dat scannen is niet moeilijk op zich.
    En de verhouding is zoek: 1 gewone kassa tegen 6 of 7 scankassa's. En ook nog op een klein oppervlak. Ze hebben niet nagedacht. Voor een to-go-winkel is dat ok. Maar er komen hier op zaterdag vaak mensen van wat verder weg goedkoop boodschappen doen, en die hebben echt volgeladen karren. En dat werkt niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik voel helemaal met je mee. En hoop,dat die verbouwingen nog even wegblijven hier.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Bij die ene dure supermarkt waar ze ook op de kleintjes letten, bij ons in de buurt, hebben ze nu al een tijdje die zelfscankassa's, en daar werkt het wel aardig. Je bent sneller de winkel weer uit als je maar een paar dingetjes wil kopen. En er zijn ook altijd nog wel 3 gewone kassa's open voor als je meer hebt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Voor een paar boodschapjes is het ook geen punt. Je kunt zelfs contant betalen bij die ene scankassa. Maar leuk is het niet, dat apparaat zegt niets terug.
      En als het druk is, is één gewone kassa gewoon niet genoeg voor een grote supermarkt.

      Verwijderen
  10. Ik was laatst ook bij zo'n Jumbo en die ene kassa met cassiere is bij de sigaretten en daar is bijna geen plek voor je boodschappen. Sta je onhandig op de band en weer in je tas te stoppen. Nee, er is duidelijk alleen maar aan bezuinigen op personeel gedacht, schandalig.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Je hebt volkomen gelijk hoor, dat is al bijna hetzelfde als de banken hier.
    Ik heb ook liever een persoonlijk contact / gesprek... vernieuwing is goed maar soms gaat het te ver !

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Op, dat is een blog naar mijn hart. Behalve wennen aan de herfst, ook nog hartstikke verkouden. En wat je schrijft over het scannen: ik doe het niet, we hebben hier gelukkig nog de keus, en ik kan dus ook iedere keer de caissières gedag zeggen. Heerlijk. Laat mij maar ouderwets zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Je hebt volkomen gelijk in. IK hou ook niet van scannen bij boodschappen. Bij ons in de buurt is ook zo. Maar ik ga liever de achter kassa staan. Waar moeten de mensen heen. Weer op de straat zetten. Waar gaat het naar toe......

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ik ben het helemaal met je eens lieve Bubbels. Eigenlijk zouden we massaal er tegenin moeten gaan door die dingen NIET te gebruiken.
    Ik heb sowieso moeite met veranderingen en zeker met het tempo waarop het gaat.
    Computer, TV, telefoon.
    In het ziekenhuis vorige keer was het ook zo een gedoe.
    Eerst indentificatie bewijs in machine, met bonnetje naar receptie, krijg je ander bonnetje en dan op de afdeling waar je moet zijn je bonnetje weer in machine doen. Kijk nu weet ik het en zal het beter gaan maar wat een stress kreeg ik er van. Hoe moeten nog oudere mensen zonder begeleiding dit toch allemaal begrijpen en doen.
    liefs van mij, ik hoop dat het snel beter met je gaat.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. In mijn eentje boycotten helpt ook niet echt. Wel heb ik gezegd dat ik voortaan ergens anders boodschappen doe.
      Wat een gedoe in het ziekenhuis. Hier is dat bij de apotheek: nummer intoetsen dat je je medicijnen komt ophalen, bonnetje komt eruit, maar owee als je dan ook nog wat paracetamol wilt kopen, dan had ik een ander nummertje moeten trekken. :(

      Verwijderen
    2. Het moet niet gekker worden in ziekenhuis zeg. Overal willen machine zetten. Straks hebben robotten in bedrijven. Straks staan we alle op de straat. Nummertje trekken heb ik schurft aan. Heel spijtig.

      Verwijderen
  15. Ik begrijp wat je bedoelt en ik vind (ook) dat veel mensen buiten de boot vallen en de (mede-)menselijkheid daarmee ook!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Vernieuwing is niet altijd verbetering en meer klantvriendelijk. Zo raken ze hun klanten kwijt.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Bij de supermarkten in mijn buurt kan ik gelukkig kiezen: A.H. heeft een stuk of 4 scankassa's maar er zijn ook altijd een paar gewone kassa's, open. En je kunt altijd kiezen tussen een pinkassa en eentje waar je ook contant kunt betalen. Idem bij de J.umbo in mijn buurt.
    Zelf heb ik er geen moeite mee dat de boel digitaliseert en automatiseert. Voor oude mensen die hun wereld steeds kleiner zien worden, kan echter juist het gewone menselijke contact in een winkel, bij de apotheek of in het ziekenhuis zo belangrijk zijn. En daarbij is ook gewoon niet iedereen in staat de technische ontwikkelingen bij te benen. Daar zouden bedrijven en de overheid ook eens rekening mee moeten houden!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Gewoonweg belachelijk.. zogenaamd voor de klant om het boodschappen doen makkelijker te maken, maar in wezen een verkapte bezuiniging.. al die caissières worden ontslagen. Mensen die snel-snel boodschappen willen doen doen dat allang via internet.. ik ben nog iemand die graag zélf in een winkel rondloopt en afrekent bij een mens van vlees en bloed. Dat gaat me snel genoeg.. de hele wereld heeft tegenwoordig haast lijkt wel. Pff!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Wat een goed onderwerp om je hart eens over te luchten! ‘We’ gaan wel die kant op, onverbiddelijk. Het menselijke verdwijnt overal, in een steeds rapper tempo. Ik heb er ook een broertje dood aan, de dehumanisering op deze schaal. Ook al kom ik niet voor de gezelligheid in de supermarkt, maar voor enkele broodnodige boodschappen. En dat doe ik - zeker nu we dat ook nog ‘gemuilkorfd’ moeten doen, ook hier op het Deense platteland - liefst zo rap mogelijk.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Anuscka! Er is inmiddels een tweede gewone kassa bijgekomen, want ik ben niet de enige die door een mens geholpen wil worden. Maar die ontslagen meisjes zijn niet terug.

      Verwijderen

Reacties... hartstikke welkom!
Ze worden gemodereerd om spam te voorkomen.