Pagina's

05 januari 2020

mijn woord voor het jaar 2020



Het is weer tijd om na te denken over mijn woord voor het nieuwe jaar. Het idee sprak me aan, ik vond het twee jaar geleden, en hier lees je er meer over. Vergeet goede voornemens, maar kies een woord als focus voor het jaar dat voor ons ligt.....

Vorig jaar was mijn woord: thuis. Wie hier al wat langer leest, weet dat ik lange tijd geworsteld heb met me hier thuis voelen. Het is ook een raar gevoel, je ergens thuis voelen. Het heeft niet zozeer met de plek te maken, maar met de mensen, denk ik. En nu, als ik 's morgens de stad in wandel en links en rechts hoor: 'goedemorgen' (en 'hoi' ♥), dan weet ik dat ik hier helemaal goed zit. Thuisgekomen.

Ik denk na over een nieuw woord. Ik las bij Petra van Het lieve Leven een zin die me raakte: Wat laat ik achter in het oude jaar wat me niet meer dient? Nou schrijf ik al weken over mijn opruimvirus: er zijn veel spullen uit vorige levens die mij niet meer dienen. Ik hoef er niet meer aan vast te houden. Het is een grootscheepse operatie geworden. Het gaat langzaam, want er kleven emoties aan die spullen. En besluiten wat ermee moet kost tijd: bewaren, weggooien, weggeven of verkopen? Ik ben al een eind maar het is nog niet klaar. Nog een paar ongeopende dozen.

Het is een proces van loslaten. Het geeft lucht. Er komt ruimte voor nieuwe dingen, nieuwe belevenissen. Het doet mij denken aan de winter: bomen laten hun bladeren los om plaats te maken voor nieuw groen. En de hulst staat symbool voor de dingen die mogen blijven.




Hoe geef ik mijn nieuwe leven vorm? De dingen die ik heel graag doe zijn schilderen en astrologie. Wat schilderen betreft, ik heb wat ideeën die ik het komend jaar vorm wil geven. Een tijdlang schilderde ik aan een tafel in de woonkamer. Maar door het 'ontspullen' komt er ruimte voor een vaste schilderplek in één van mijn slaapkamers. Om het een atelier te noemen voelt nogal hoogdravend. Een ruimte waar ik rust en inspiratie vind. Met al mijn benodigdheden om me heen. Okee, een atelier.

En vorig jaar heb ik mijn kennis en vaardigheden van astrologie weer wat opgefrist. Ik wil er meer mee doen, maar het is nog niet duidelijk wat dan precies.

'Vorm' was een woord dat een tijdje door mijn gedachten speelde. Maar ik vond een ander woord.....

open

Het geeft iets weer van de ruimte die vrij komt bij het loslaten van oude dingen. Het is de mindset waarmee ik het nieuwe jaar tegemoet wil treden. Onbevooroordeeld ook. En hoopvol. Open voor nieuwe avonturen, open om nieuwe wegen in te slaan. Open voor ..... wat dan ook. The world is my oyster, schreef ik eerder. Kom maar op!


Gevelstenen aan de zijkant van De Waag - Deventer

14 opmerkingen:

  1. Ik ga ook eens nadenken over een woord. Ik vind het een mooi idee. Ik wens je een gelukkig nieuwjaar, Judy. Een jaar waarin je een atelier hebt! Open voor nieuwe avonturen. Ik wens je er veel plezier bij.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jij ook een mooi nieuwjaar, Geri! Ben benieuwd welk woord bij jou opkomt.

      Verwijderen
  2. Wat een mooi idee, een woord kiezen voor het nieuwe jaar. ‘Open’ is een woord met een hele positieve gedachte. Om blij van te worden 😃!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het past bij het thema van het EurovisieSongfestival dat dit jaar hier in mijn woonplaats is.. Open up! Ik vond dat ook mooi gevonden.. dekt een hoop ladingen. Maar nou net niet míjn woonplaats, want dat zal behoorlijk dicht zitten straks..!
    In ieder geval.. koester jouw woord.. de mijne is 'hoop' denk ik.. wel een beetje cliché, maar ik heb het nodig en wil het niet verliezen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha, ja het Songfestival, nog helemaal niet aan gedacht. :) Hoop is een mooi woord, en ik ben benieuwd hoe het jou helpt in het komende jaar.

      Verwijderen
  4. Mooie gedachten, een woord kiezen en ik denk na wat het mijne zou moeten zijn. Daar denk ik niet lang over, want eigenlijk had ik al gekozen voor: Ruimte

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, Elly, dat kan ik helemaal bij jou plaatsen. Ik wens je veel ruimte voor mooie dingen in het komende jaar!

      Verwijderen
  5. Wat een leuk idee om een eigen woord voor het komende jaar te kiezen. Misschien wel het begin van een trend. 'Open' is dan een heel mooi woord. Je kunt er letterlijk alle kanten mee op. Ik wens je dan ook veel openheid, gezondheid en plezier in het nieuwe jaar. (En ik ga zelf eens nadenken over een woord waarmee ik 2020 wil typeren.
    (N.B. Ik kan niet reageren met mijn google account, noch met mijn naam en url. Vandaar anoniem, in de hoop dat het dan wel lukt)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het komt van oorsprong uit Amerika, en er is een site van, zie de tweede link in mijn bericht.
      Google account zou moeten lukken, wat gek. Nu weet ik niet wie je bent. :)
      Succes met je woord!

      Verwijderen
  6. Wat een leuk idee. Open is een mooi woord. Ik ga proberen of het ook “mijn” woord kan worden.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Nou als er iemand haar ruimte atelier mag noemen ben jij hoor Je maakt zulke mooie aquarellen. Waarom zijn vrouwen toch altijd zo bescheiden? Daar hebben mannen veel minder last vast volgens mij en ze hebben nog gelijk ook.
    Ik heb een ateljee. Dat is voor mensen die het niet zo goed kunnen maar wel heel leuk vinden om te doen, beetje crea bezig zijn. en is in mijn geval geen valse bescheidenheid hoor maar ik geniet er wel van. dikke liefs van mij

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik vind het een heel mooi woord! Het biedt veel mogelijkheden ook.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Mooi geschreven Judy! Ik denk voor mij aan 'balans'.

    BeantwoordenVerwijderen

Reacties... hartstikke welkom!
Ze worden gemodereerd om spam te voorkomen.