Pagina's

23 september 2020

oogst



Als ik het weerbericht mag geloven zijn de laatste nazomerdagen voorbij. En het was tijd om te oogsten, wat ik in mei zaaide. De cherrytomaatjes.....

Er zaten nog een hoop groene vruchtjes aan de planten, maar die zullen niet meer rijpen. Volgens de informatie die ik op internet vond. Maar sommige groene tomaatjes - die al aan het kleuren zijn - kunnen nog wel narijpen in de vensterbank. Dus dat ga ik proberen. 

Wat een avontuur was dat, die tomaten! In mei stopte ik wat schijfjes biologische kleine tomaatjes in een potje aarde. Met nul komma nul verstand van zaken. En het ontkiemde. 




Ik hield uiteindelijk zeven volwassen planten over, waarvan één een beetje bleef kwijnen. Er kwamen ook geen bloemen en dus vruchten aan, dus die is op een gegeven moment in de vuilnisbak verdwenen. De overgebleven zes deden het allemaal goed. Er was er één die er met kop en schouders bovenuit stak en de grootste tomaten produceerde. Grappig is dat, die verschillen. Net mensen.

Ik verpotte ze, gaf ze biologische potgrond, voedde ze bij, joeg witte vliegjes op verantwoorde wijze weg. En gaf ze vooral heel veel liefde. 
 ❤️

Toen ze groter werden hadden ze ondersteuning nodig. Ik gebruikte de balkonspijlen als steun. Dat bleek een geweldig idee. Mijn balkonbalustrade is voor de helft dicht en voor de andere helft spijlen, en dus open. Ik kijk uit over een parkeerplaats, niet het meest spannende uitzicht. Achter die groene 'wand' van planten waande ik me in de natuur en beschermd tegen nieuwsgierige blikken van buitenaf. Dat zal ik missen.

De vogeltjes die op mijn voedercontainer afkomen, voelden zich ook veel meer beschermd met al dat groen. Ze durfden zich op mijn balkon te begeven en maakten gretig gebruik van de waterbak die er staat. Toen ik bezig was de planten op te ruimen gisteren, hoorde ik ze al tjilpen in de boom vlakbij. "Wat doe je, vrouwmens? Je haalt onze groene oase weg!" Tja. Ik hoop dat ze gauw weer durven terugkomen. 

En nu droom ik alweer van komend voorjaar. Een groene wand creëren kan ook met andere planten. Ik zie in gedachten al lathyrus langs de balkonspijlen omhoog groeien. Enfin, ik heb nog een hele herfst en winter om daarvan te dromen.


16 opmerkingen:

  1. Wow.. dat is toch een geweldig resultaat. De opbrengst natuurlijk, maar ook de hele zomer plezier. Ik ga het ook proberen volgend jaar. En lathyrus vind ik super, maar die wil niet in onze tuin

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ben pas in mei begonnen met zaaien. Volgende keer zou ik eerder beginnen, zodat ze langer tijd hebben om te rijpen.

      Verwijderen
  2. Dat is best een grote tomatenoogst. Echt leuk en voor herhaling vatbaar. Smaken ze ook goed?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, heel 'tomatig'. Ik laat ze nog wat narijpen in de vensterbank.

      Verwijderen
  3. Zo leuk. wat een avontuur. En wat heerlijk om over volgend jaar te dromen. Volgend jaar stop ik ook schijfjes tomaat in een potje. Ik ga het ook proberen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuk! Zoals ik hierboven al zei: eerder beginnen. Ik begon pas in mei met die schijfjes tomaat in een potje.

      Verwijderen
  4. Wat een prachtig experiment met een geweldig resultaat. Voor herhaling vatbaar. Lekker dromen wat je volgend jaar gaat planten.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Oh, dat is leuk.. lathyrus, ruikt nog heerlijk ook. lijkt me een goed idee.. maar nóg es tomaatjes is ook leuk en levert nog wat op ook hè! Heb altijd begrepen dat je van groene tomaten relish kunt maken.. misschien op internet wel te vinden. Dan kun je met die groene ook nog wat doen. Maar het is al een hele leuke oogst! :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, ik heb ook wel recepten gevonden voor groene tomaten. Maar als ik het goed begrijp, moeten ze wel een bepaalde mate van rijpheid hebben. Maar hoe je dat moet bepalen, wordt me niet duidelijk. Lang verhitten, want groene toamten zijn giftig. Dus ik heb ervoor gekozen, de tomaten met enige kans (groen met al een beetje doorschemerend rood) in de vensterbank te laten narijpen.

      Verwijderen
  6. Wat leuk zoveel tomaatjes te kunnen oogsten en de groene rijpen misschien nog in de zon .Lathyrus is ook erg leuk maar wel een laatbloeier en die word vaak heel hoog .Maar heb je de geurende soort dan is het geweldig !

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Geweldig, wat een opbrengst.Buon appetito!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Tomaten schijnen enorm moeilijk te zijn dus gaaf dat het zo goed gelukt is.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat een oogst heb je van je eigen gekweekte tomaten Judy. Super! Ik ga het volgend jaar ook proberen.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat een goede oogst! En wat een mooie kleurtjes ook!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Heerlijke, die oogst en die groene wand met vogeltjes. Leuk om te lezen hoe je dit voor het eerst probeerde met zoveel succes. Ik had zelf wisselende successen met tomaatjes, maar die liefde doet het hem!

    BeantwoordenVerwijderen

Reacties... hartstikke welkom!
Ze worden gemodereerd om spam te voorkomen.