Pagina's

13 oktober 2023

simpele scones - rvdm



Recept van de maand. Bedacht door Elizabeth.

Elke keer als ik met mijn zoon in Engeland was aten we scones. Heel veel scones. Met jam en clotted cream. Ik speurde in Engeland boekhandels af naar een kookboek met het recept. Maar ik vond niks - dit was pre-internet. Uiteindelijk vond ik dit Schotse kookboekje met een eenvoudig recept. In de kantlijn staat dat ze speciaal gewaardeerd werden door koningin Victoria. Dus daar haal ik mijn neus niet voor op. Ze zijn iets anders dan de scones die ik in Engeland at. Maar makkelijk te maken en superlekker.

Dus in het kader van Recept van de Maand hieronder het recept.

Maar eerst nog een opmerking. In mijn familie hebben we een dubbel probleem bij elke gezamenlijke maaltijd. Ik eet gluten- en lactosevrij. En mijn zoon en schoondochter vegan. De combinatie is een uitdaging. Maar ik bakte deze scones in allerlei varianten. Die op de foto zijn GV en Vegan. Ik laat eerst het gewone recept zien en daarna hoe ik het aanpaste.




Mrs MacNab's Scones
450 gr zelfrijzend bakmeel
1 theelepel zout
50 gr boter
1 ei
± 400 ml melk (in het recept staat dat je het ook met karnemelk kunt maken, ik gebruik vaak yoghurt)

Verwarm de oven voor op 220 graden. 

Zeef de bloem met het zout. 
Wrijf de boter erin.
Maak een kuiltje in het midden en voeg melk en ei toe.
Meng tot een zacht deeg. 
NB. Het deeg is vrij vochtig en plakkerig. 
Wrijf je handen in met meel en breek kleine stukjes af. Bestuif met wat meel en maak er balletjes van. Hou het luchtig en licht. Niet te veel foezelen. Ik haalde er tien scones uit. 

Leg de ballen deeg op (ingevet) bakpapier. En druk de bovenkant een beetje plat. (Dat platdrukken vergat ik, waardoor ze een beetje rustiek uiterlijk hebben)
Bakken in een hete over ongeveer 8 - 10 minuten. (Bij mij duurde het wat langer ong. 12 minuten).

Serveer met aardbeienjam en clotted cream. Of gewoon slagroom.




Glutenvrij (GV) en vegan (V) aanpassingen.

Meel: Ik gebruikte Glutenvrije zelfrijzende bakmix van AH. Deze is ook vegan. Inhoud: 450 gr.
Yoghurt: Alpro suikervrije soja yoghurt.
Boter verving ik door margarine. Of een scheutje olie.
Ei: 50 gr suikervrije appelmoes. Dit is in mijn ervaring een goede vervanging voor ei in bakrecepten. 

Slagroom: er is tegenwoordig vegan slagroom in een spuitbus verkrijgbaar. 
Lactosevrije room: ik gebruik vaak MinusL room. Deze is niet vegan uiteraard.

Serveer met aardbeienjam en room. En thee.
Doe je eerst de jam en dan de room erop? Of andersom? Dat is nog steeds een groot strijdpunt tussen Cornwall en Devon. Maar daar zitten we niet mee, want dit is een Schots recept. :)


27 opmerkingen:

  1. Een Pavlof reactie bij het zien van je foto's

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wel eens gegeten, maar nog nooit zelf gemaakt. De variant met karnemelk of yoghurt lijkt mij ook wel wat.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dankjewel voor het glutenvrije recept! Zou het ook in een vormpje kunnen?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Absoluut! Dan zien ze er netter uit dan die van mij. :)

      Verwijderen
  4. Dank je wel voor dit leuke recept. En hoe ze eruit zien maakt niet zoveel uit toch, als ze maar smaken!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een leuk recept is dit! Dat wil ik ook wel eens proberen; ik heb nog nooit scones gebakken... Dankjewel Judy!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Heb ik nog nooit gemaakt maar jouw recept ziet er niet al te moeilijk uit. Dus wie weer ga ik dit ook eens maken!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Leuk recept, ik denk dat het 40 jaar geleden is dat ik wel eens scones gemaakt heb, ik herinner me nog dat het met karnemelk was. Ik ga ze binnenkort proberen met yoghurt.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Mmm lekker, ik ben dol op scones, inderdaad met clotted cream en zelfgemaakte jam. Wij hebben een recept, maar dit recept ga ik ook proberen. Groetjes Juffrouw Ooievaar

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Super, die recepten. Ook het originele, van Mrs MacNab... heerlijk! Het is dat is geen oven heb... (nou ja, wellicht, straks wel... dat weet ik eigenlijk niet). Maar ook de vegan versie doet bij mij het water in de mond lopen. Ik heb er ook heel wat gegeten, tijdens vakanties in zuidwest Engeland. Heerlijk! En wat een uitdaging inderdaad voor een familie-etentje bij jou...

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Heerlijk, maar eerlijk gezegd vond ik ze in Engeland het lekkerst (of zou dat een combi met het sfeertje zijn?)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Die zijn ook anders dan deze. Met suiker erin, en soms rozijnen.

      Verwijderen
  11. Het is lang geleden dat ik ze heb gemaakt en heb er nog wel een recept van. Zal het weer eens opzoeken en vergelijken, want het zou zomaar kunnen dat het hetzelfde is. Zo niet dan is een nieuw recept de moeite van het proberen waard.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Dit lijkt me een makkelijk recept voor de scones, Ik had ze wel gegeten maar nog nooit zelf gemaakt. Nu ga ik het toch eens proberen.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Mmmm, heerlijk lijkt het me. Ook ik heb ze nog nooit zelf gemaakt. De GV variant is lijkt me ook lekker. Groet, Dientje

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ik ben gek op scones en zou ze graag eens zelf maken. Met dit recept zou het moeten lukken. Is dat servies op de eerste foto van jou? Prachtig.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, klopt, dat is zijn de gebaksbordjes van mijn oma. Ik vind die bloemen erop ook heel mooi. Je wordt er echt vrolijk van.

      Verwijderen
  15. Dit recept ga ik zeker maken, het ziet er verrukkelijk uit, extra mooi op de fraaie gebaksbordjes. En dat rustieke uiterlijk vind ik eigenlijk wel heel aantrekkelijk.
    Alleen bij een platte bovenkant blijf de jam en room beter liggen natuurlijk.,
    mmmmm heerlijk!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Ik heb de scones gemaakt met yoghurt en verder het recept gevolgd. Een kleverig werkje om de bolletjes te vormen, ze zien er dan ook net als bij jou rustiek uit. Wij eten geen geraffineerde suiker, dus slagroom gezoet met agavesiroop en vruchtenspread erop, we vonden ze allebei heerlijk! Ze zijn absoluut niet droog zoals ik me van de vorige poging herinner. De rest heb ik in porties ingevroren.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat goed, Janny! Ja, kleverig. Helaas staat er in het Schotse kookboekje geen foto van, dus misschien moeten ze er wel rustiek uitzien. Dat weten we niet.

      Verwijderen
  17. Ik heb nog nooit scones gegeten, ga ze zeker een keer proberen!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Mmmmm, ziet er heerlijk uit.
    Wat een uitdaging zeg, GV èn Vegan.
    Met zo te lezen ben jij creatief en handig genoeg om dit op te lossen

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Ziet er goed uit hoor! Ik heb zelf ook een beproefd scones-recept .. niks zo lekker op een regenachtige zondagmiddag als scones met frambozenjam en clotted cream.. mjam mjam!

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Ik was toevallig in Schotland de afgelopen weken! Lastig, al die aanpassingen, maar ik denk dat je het fantastisch gedaan hebt! Zelf heb ik diabetes, dus ik let dan weer erg op koolhydraten.

    BeantwoordenVerwijderen

Reacties... hartstikke welkom!
Ze worden gemodereerd om spam te voorkomen.