Pagina's

08 september 2018

waarheden als koeien



Soms kom je een quote tegen op het web, die je recht in het hart treft. Meestal vind ik het waarheden als koeien. Maar af en toe zit er eentje tussen, die precies aansluit bij iets waar je net over aan het piekeren was.

Deze is van Maya Angelou. Wat een fantastisch mens. Ik herinner me nog, eeuwen geleden, dat ze te gast was in de Oprah Winfrey show. En dat ze dit zei. En nu kon het inderdaad precies gebruiken.

Ik woon nu ruim 5 jaar in Deventer. Ik kwam hier helemaal nieuw wonen, kende niemand. Het was een bewuste keuze om een nieuwe start te maken op een nieuwe plek. Ik moest alles vanaf nul opbouwen, en dus ook nieuwe mensen leren kennen.

Vooropgesteld, ik heb fantastische mensen ontmoet. Maar in de laatste paar jaar ben ik ook geconfronteerd met mensen, die heel anders bleken te zijn dan wat ik aanvankelijk in ze zag. Als dat een paar keer achter elkaar gebeurt, ga je je afvragen: Wat heb ik verkeerd gedaan?

En het antwoord kwam van Maya Angelou.
Ik had iets gezien in deze mensen dat er niet was. Want stuk voor stuk lieten ze vanaf het begin al zien wie ze werkelijk waren. Als ik goed gekeken had - en mijn eigen intuitie had willen geloven - had ik het kunnen zien.

Mensen die steeds iets van mij vroegen, maar toen ik zelf ook iets vroeg, niet thuis gaven. Mensen waarbij ik van het begin af aan een onecht gevoel had. Mensen die beter van mij wilden worden.
Maar ja, ik wilde nieuwe vrienden maken. En zette mijn gevoel opzij. Levenslessen.

Nog even dit. Ik heb ook prachtige mensen ontmoet, hoor. Toen ik hier net woonde, viel er een folder in de brievenbus van De Tafel van Een. Toeval bestaat niet. Ik ontmoette daar een paar geweldige vrouwen, met sommigen heb ik nog steeds contact. Het beste dat ik ooit gedaan heb.
De Tafel van Een is een initiatief van Women Inc. In kleine groepjes leer je waar je kracht ligt. Er zijn nog steeds op diverse plaatsen in Nederland Tafels actief.




Links:
Maya Angelou
Nog meer levenslessen van Maya Angelou
De Tafel van Een - Women Inc.

7 opmerkingen:

  1. Ik bewaar dit soort spreuken waar ik iets mee kan in een schrift. Plak er dan plaatjes bij die ik er bij vind passen.
    Ik kende deze al en hij komt vaak terug in mijn hoofd.

    Oprah had ook een hele goede; Niemand kan over je heen lopen tenzij je zelf op de grond gaat liggen.
    Ik vind dat zo een geweldige uitspraak.
    Zag opeens hoe ik iedere keer voor sommige mensen ging liggen en die inderdaad over mij heen liepen.

    En dan jouw spreuk, inderdaad als ze de eerste keer over je heen lopen, geloof ze dan maar ze zullen het blijven doen.

    lieve groetjes en fijn weekend.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik bewaar er ook een paar, in een mapje op mijn pc. Kan ik er nog eens naar kijken.
      Dankjewel voor je reactie, ik ben altijd zo geinspireerd door jouw blogjes!

      Verwijderen
  2. Dikwijls wil je niet dat jouw intuïtie gelijk heeft en geef je mensen het voordeel van de twijfel. Met dit laatste is natuurlijk niets mis, al kom je dan soms van de koude kermis thuis. Je moet maar zo denken: ook daar leer je van.
    Misschien heb ik in m'n leven ook wel eens mensen teleurgesteld, denk ik dan maar.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik vind ook wel dat mensen een tweede kans verdienen, je hoeft ze niet meteen af te schrijven. Maar ik vind wel dat ik mijn intuitie beter moet leren vertrouwen. En o jee, ik zal vast hele volksstammen teleurgesteld hebben.

      Verwijderen
  3. Ja mooi! Ik keek nooit naar Oprah, achteraf wel jammer geloof ik. En die uitspraak is echt mooi. Ik heb ook een mapje...

    BeantwoordenVerwijderen

Reacties... hartstikke welkom!
Ze worden gemodereerd om spam te voorkomen.