Pagina's

01 juli 2019

ontdekkingen



Niks is heerlijker om in alle vroegte door de uitgestorven stad te lopen. Vind ik. Dus. Ik word nog steeds om 6 uur wakker. De dag strekt zich dan voor mij uit. Vol mogelijkheden. Echt heerlijk.

Er zit een nieuw foto-project in mijn hoofd. En daarvoor ben ik op zoek naar vormen. Ineens kijk ik met andere ogen naar de stad. Ik zie geen mooie historische panden meer, geen mooi IJssellandschap, geen pittoreske straatjes of stadsnatuur. Ik zie alleen nog vormen. Meer verklap ik niet, dat komt allemaal nog. Ik ben er nog een tijdje mee bezig. Dus geduld.

Intussen word ik opgegeten door een beest. Een vlo, denk ik. Misschien wel een hele familie. Elke zomer heb ik wel een paar vlooienbeten. Ik heb geen huisdier, dus waar ik ze opdoe weet ik niet. Maar deze keer zit ik onder de jeukbultjes. Van die kleine gemene bultjes. En de schuldigen laten zich niet zien. Zo blij was ik met mijn nieuwe wasmachine! Meteen mijn beddengoed gewassen in de hoop de beestjes ook kwijt te zijn. Maar vanmorgen had ik weer een paar nieuwe bultjes op mijn armen. Bah, krab, krab.

Hieronder een paar ontdekkingen die ik deed op mijn wandelingen van gisterochtend en vandaag. Foto's die niet in mijn nieuwe project passen. Ik laat ze zien, voordat ze ongezien in mijn archief verdwijnen.

Allereerst zag ik weer een spreuk in de stoep. Eentje die ik nog niet eerder zag. Eentje om weer even over na te denken.




Bij het station kwam ik dit 'ding' tegen. Ondergrondse ecologische verbinding staat erop. Het ding staat op een plek, waar een stuk singel is gedempt om een ondergrondse fietsenstalling te bouwen. Ik kan er op internet niets over vinden.

Wel vond ik Johanneke ter Stege. Zij was van 2015 tot 2017 Dichter van Deventer. Zij schreef een heel mooi slotgedicht over Deventer bij haar afscheid. Leuk om haar kijk op Deventer te lezen.



Hoop overwintert
als een trage vis
onder de waterspiegel


Ik zag een vormen- en lijnenspel in een boot die aangemeerd lag.



En het eindeloos fascinerende water van de rivier.
Een fijne week!



11 opmerkingen:

  1. Ben heel benieuwd naar je project.

    Wat raar die jeukbultjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ik denk eikenprocessierups.... haartjes klieren iedereen en komen van ver aanwaaien.. google daar maar eens op

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zijn de bultjes misschien niet van de eikenprocessierups? Mijn man zit er ook helemaal onder!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik heb in de stad geen eikenprocessierupsen gezien, ook geen eiken trouwens. Ik hou het op een vlo (of twee).

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mooi hoe opmerkzaam jij altijd bent. Ik heb zelf de neiging om op zevenmijlslaarzen door mijn omgeving te struinen en alleen maar bezig te zijn met waar ik naartoe moet. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Toen ik hier net kwam wonen, kende ik heg noch steg. Ik liep met een plattegrond op zak om de weg naar huis weer terug te vinden. Zo leerde ik de stad kennen. En na zes jaar valt er nog steeds veel te ontdekken. Ik woon ook wel in een fantastisch mooie stad!

      Verwijderen
  6. Vlooienbeten krijg je niet alleen 's nachts.. als je het alleen in bed nieuwe krijgt zijn het wellicht bedwantsen. Om het zeker te weten.. zitten er vaak drie bultjes precies op een rijtje? en dan vooral op benen, armen en nek.. dat is namelijk een kenmerk van bedwantsenbeten. Kijk in de naden van je matras of in scheurtjes in de slaapkamermuren. Als je beestjes ziet.. ongediertebestrijding inschakelen! En nee.. niks om je voor te schamen hoor.. die beestjes maakt het niet uit of je huis keurig is opgeruimd of dat het er een zooitje is.. dat heeft er niks mee te maken. Ze reizen gewoon met je mee, vanuit de trein, de stad of waar dan ook! Maar als je ze eenmaal in huis hebt, kom je er niet zomaar vanaf.. het worden er alleen maar meer!

    Ben verder benieuwd naar je nieuwe project! :-) En van die spreuken in het wegdek en op de gevels.. altijd leuk hè!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank voor je adviezen, mizzD! Ik denk echt dat het vlooien zijn, ik heb ze vrijwel elke zomer, ze vinden mij lekker. Waarschijnlijk van een hond die ik geaaid heb. Toen ik zelf nog een hond had, had ik ook vaak beten. Ben kennelijk lekkerder dan een hond. :)

      Verwijderen
    2. Ah zo.. ja, kan ook hoor.. sommige mensen zijn 'lekkerder' voor vlooien dan anderen. Zo gaf ik tijdens vakanties van m'n oudste zus haar katten eten en was er eens een vlooienplaag. Ik kreeg alleen maar kleine rode vlekjes van de beten, maar m'n zussie, die eens meeging, zat ónder de grote bulten..! Nu, nadat ik in de overgang geweest ben, reageert mijn huid ook anders op insectenbeten.. van muggen krijg ik ook al echt flinke bulten die vocht afscheiden.. en die wespen van net voor de vakantie? oei oei.. daar heb ik nóg korstjes en af en toe pijn of jeuk van..!

      Verwijderen

Reacties... hartstikke welkom!
Ze worden gemodereerd om spam te voorkomen.