Pagina's

29 oktober 2020

amsterdamse school 2


Vorig jaar schreef ik over dit gebouw. Het is de voormalige Gereformeerde Kerk bij mij in de buurt, in de stijl van de Amsterdamse School. Het staat er leeg en vervallen bij, al zo lang als ik hier woon. Zo zonde van die geweldige glas-in-loodramen.

De afgelopen tijd werden er werkzaamheden verricht. De luifel boven de ingang is verdwenen en er is asbest verwijderd. En nu staan de werkzaamheden weer stil.

Zo zag het er eerst uit.....



En nu zo.....



Nog niet veel soeps dus. 

Maar nu lees ik op deze site over de Amsterdamse School  dat het gebouw omgebouwd gaat worden tot apartementencomplex. Wat leuk vind ik dat. Het gebouw blijft behouden en krijgt een nieuwe functie. Ik hou het in de gaten. Lijkt me fantastisch om daar te wonen. Maar ja, zal wel buiten mijn budget liggen, schat ik. Maar als het weer een mooi aanzicht krijgt, zal ik ervan genieten als 'buitenstaander'. 

15 opmerkingen:

  1. Kerken ombouwen tot appartementen zijn mooie initiatieven. Hier hebben ze dat ook gedaan met een kerk.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat goed. En misschien valt het mee, de prijs bedoel ik. Wie weet

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Alles beter dan zo leeg en onaf.. nog steeds niet veel soeps.. dat dacht ik óók en toen las ik jouw eigen commentaar hahahaa! Het zou echt wel heel erg zonde geweest zijn van die prachtige glas-in-loodramen als het afgebroken zou zijn geworden.. maar we juichen nog maar niet te vroeg.. straks moeten die alsnog het veld ruimen..!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee... daar ga ik voor liggen! Ik geloof dat er achter die ramen een hal is, of de vroegere kerkruimte. Ben er ooit eens ingeweest toen het een weggeefwinkel was. Erg rommelig was het toen, vervallen en gevaarlijk, dus het moest sluiten. Daar kan dus mooi een entreehal van gemaakt worden. Vind ik. :)

      Verwijderen
    2. Er ligt al een kleedje, zo te zien op de onderste foto. :)

      Verwijderen
  4. Ja, wat een mooi initiatief. Ik ben ook benieuwd hoe het gaat worden.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mooi initiatief. Ik hoop wel dat alle stijlornamenten in ere hersteld worden. Is het eigenlijk een monument?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik vond nog een krantenartikel over het pand. Ik heb de link toegevoegd.
      Het is geen monument, maar wel beschermd stadsgezicht.

      Verwijderen
  6. Wat een prachtig gebouw en wat fijn dat het behouden blijft. Het zou een misdaad zijn om dit plat te gooien. Laat vooral een foto zien als het opgeknapt is. Ik hou van deze stijl Heb zelfs een tafeltje in Amsterdamse School stijl.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik laat zeker het vervolg zien, Marthy! Ben zelf ook heel benieuwd. En nou je het zegt, ik heb een spiegel in deze stijl.

      Verwijderen
  7. Dat is een mooie nieuwe bestemming!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik vind het een prachtig gebouw en wat goed dat het weer gebruikt gaat worden. Dat worden vast hele mooie appartementen!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik ken het gebouw ook al ben ik er nooit binnen geweest. Wat fijn dat ze het ombouwen.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Leuk om het krantenartikel te lezen! Eem goed plan, ben benieuwd hoe het wordt!

    BeantwoordenVerwijderen

Reacties... hartstikke welkom!
Ze worden gemodereerd om spam te voorkomen.