Pagina's

21 december 2020

gedachtenkronkels down memory lane

Vandaag is een interessante dag op astrologisch gebied. Een samenstand van Jupiter en Saturnus helemaal in het begin van het teken Waterman. Op vele astrologie-blogs lees ik dat dat het Aquariustijdperk inluidt. Geloof het of niet.

Door astrologen wordt aangenomen dat een samenstand van Jupiter en Saturnus 2000 jaar geleden de Ster van Bethlehem was. 

Nou denk je misschien dat er een lied uit de musical Hair in mijn hoofd opkwam, maar vreemd genoeg kwam een andere herinnering boven. Totaal niets met bovenstaande te maken.

Begin jaren 70 woonde ik op een studentenflat in Delft. En op de ochtend van 26 juni 1971 werd ik meegesleept naar een concert van Pink Floyd in het Amsterdamse Bos. De avond ervoor was er een groot feest geweest. En mijn vriendje van toen was er vandoor gegaan met iemand anders. Nee het was niet mijn eerste grote liefde. Maar wel mijn eerste grote liefdesverdriet. In die sfeer stond ik daar in de regen in het Amsterdamse Bos de muziek van Pink Floyd te ervaren. Een bovenaardse ervaring bijna.

Op de terugweg met zijn vijven in een Lelijke Eend  gingen we met wind tegen niet harder dan 70 km/uur. Iedere rechtgeaarde Delftse student had destijds een Lelijke Eend. Daar viel nog iets aan te sleutelen met onderdelen van de sloop. Zo zat een deur soms vast met elastiekjes. Of je kon door de bodemplaat de grond zien en werden je voeten nat als je door een plas reed. Met wind mee haalde je wel 90 km/uur. 

Enfin, bijna in de buurt van Delft bleef het gaspedaal hangen. Dat was op de snelweg nog geen probleem, maar wel bij de afslag. De bestuurder had de tegenwoordigheid van geest het contact uit te zetten en freewheelend kwamen we thuis. 

Dat hebben we wonderwel overleefd.
En het liefdesverdriet uiteraard ook. 

20 opmerkingen:

  1. Hahahaa.. als dat geen gedachtenkronkels zijn..! :-)
    Wel een hele leuke herinnering ja.. en ik heb ook de nodige ritjes in een Eendje gedaan.. en ook in ouwe busjes, die dan altijd net op rotplekken lekke banden kregen.. één keer boven op de Van Brienenoordbrug.. in de stromende regen!
    Maar Pink Floyd zag ik nooit live hehe.. Herman Brood wél, maar dat is weer heel wat anders natuurlijk.. en ook een heel ander verhaal, al had ik toen ook ludduvudu. ;-) Genoten van jóúw verhaal! :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat soort dingen gebeurt ook altijd in de stromende regen. :) Ach ja, ludduvudu...

      Verwijderen
  2. Fun times! 😂

    I like Pink Floyd too.

    I wonder what that star (planets) will look like. They say it will be visible from everywhere.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Over de eend zin boeken vol te schrijven. Ik heb er drie gehad. Van de tweede is het dak er afgewaaid. Dat zat vast aan de achterruit, dus die was ik ook kwijt.
    Pink Floyd heb ik gemist!Helaas

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oja, dat dak is ook een verhaal apart. Zoals het jouwe! Jeetje, wat een schrik!

      Verwijderen
  4. Het Aquarius tijdperk. Ja, wat herinner ik me dit goed. De oorlog in Vietnam zou overgaan en daarna zou zoiets niet meer gebeuren. Verlichting zou komen. Het neo-liberalisme kwam met zijn goede dingen, maar ook met zijn donkere kant Wie had kunnen denken dat er voedselbanken in West Europese landen zouden zijn? En het milieu zo'n klap zou krijgen? Hoewel er al mensen in de jaren 70 waren die hier voor waarschuwden. Nu opnieuw een Aquarius tijdperk? Waar ik van overtuigd ben is dat we in een overgangstijd zijn. Net als in de jaren 60-70. Het oude- normaal komt, hoop ik, niet meer terug. Hopelijk nu een tijd met meer gemeenschapszin en zorg voor het klimaat en een economie die niet vooral degene helpt die al heeft, maar ook de armen. Het Aquarius tijdperk opnieuw? Ben benieuwd.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee niet opnieuw, het begint nu pas. Toen was het pas 'The dawning....'. Dat je het gevoel hebt van een overgangstijd is de overgang naar het Aquariustijdperk. Als ik de deskundigen mag geloven. Ik hoop het. In de goede zin. Dus inderdaad meer gemeenschapszin.

      Verwijderen
    2. Gemeenschapszin in ruime betekenis. Ook voor het klimaat en zo.
      Het zijn tijdperken van 2000 jaar, dus dat steekt niet op een dag. Het zijn geleidelijke overgangen.

      Verwijderen
    3. Ja, de dawning, dat liedje, he? Het is dus nog steeds dezelfde periode? Dat wist ik niet.

      Verwijderen
  5. Wat een beeldend verhaal, ik zie het helemaal voor me...

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Nu je het hebt, tussen neus en lippen door, over Hair krijg ik opeens een herinnering terug van jaren geleden dat ik met mijn moeder naar het Amerikaanse gezelfschap ging kijken in het theater die Hair speelden. En dat iedereen schrok toen er een naakte scène kwam. :-D

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een bijzonder verhaal Judy. Zoiets vergeet je inderdaad nooit meer.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Yikes, dat lijkt me nog best een angstig avontuur. Wel bijzonder, en leuk, zo'n eend!

    De poster doet me aan Cissy van Marxveldt denken.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Oei, wat een spannend verhaal. Maar je zag Pink Floyd in het echt. Daar ben ik jaloers op.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik kwam ooit met een stel vriendinnen in een lelijke eend op weg naar Amsterdam in een heuse sneeuwstorm terecht. We moesten met de hand die kleine ruitenwissertjes bedienen. En we bleven rijden, hoe we dat gedurfd hebben...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuk, al die eenden-verhalen! We leven allemaal nog gelukkig!

      Verwijderen
  11. Dat vergeet je nooit meer van je leven, je eerste liefdeverdriet. Dat in combinatie met Pink Floyd. Dat was dan een goede afleiding. Weer terug in een eend met elastiekjes. 😮
    Mijn eerste auto was een eend en het was helaas een ‘maandagauto’. Wat een ellende had ik met die auto gehad. Ik was blij dat ik daar van af was.

    BeantwoordenVerwijderen

Reacties... hartstikke welkom!
Ze worden gemodereerd om spam te voorkomen.