Pagina's

26 november 2021

ik ben boos


Ja, dat ben ik. 
Dat sluimerde al een tijdje. Meer in de vorm van een ondergronds ongenoegen. En dat voelt dan niet als boos, maar meer als een soort depressieve deken over me heen. Maar vandaag kwam het aan de oppervlakte.

Vanmorgen las ik een blog. Een spiritueel blog, daar volg ik er meer van. Deze nu niet meer. Ik las tot mijn stomme verbazing een oproep om de maatregelen te negeren. Wees moedig, stond er. Durf je zonder mondkapje de supermarkt in? 

Nou, heel dapper hoor. Ik dacht: ik ben zo tolerant geweest naar andersdenkenden in mijn omgeving, ook mijn blogomgeving. Ik respecteer ieders keuze. Maar, respecteer dan ook de mijne.

Er stond ook: ik vertrouw op mijn lichaam dat me zonder ernstige ziektes zo oud liet worden. En ik dacht: wat fijn voor je. Maar hoe zit het nou met mensen die wel ernstige ziektes kregen in het verleden? Is dat dan hun eigen schuld, dikke bult? Hebben ze niet goed geleefd? Hadden ze maar... Ja, soms is dat zo, soms is een ziekte een gevolg van een verkeerde leefstijl. Maar soms zit het in je genen. Of heb je gewoon domme pech. Iemand die een ziekte heeft (gehad)... is dat zijn/haar eigen 'schuld'? Moeten die dan maar corona krijgen, met alle gevolgen vandien?

Helaas behoor ik tot de mensen die wel ziektes kregen. Ik kreeg in mijn tienerjaren Pfeiffer, en hield er een vorm van ME aan over. Een milde vorm weliswaar, want ik kon en kan van alles, maar met mate. Je ziet niets aan me, maar het beïnvloedde mijn hele leven. Ik bleef gevoelig voor infecties, voor het ontwikkelen van allergieën en overgevoeligheden. Ik ken de grenzen van mijn lijf heel goed. Door schade en schande geleerd, want ME 'bestond' nog niet in mijn tienerjaren. En is tot op de dag van vandaag nog steeds geen erkende ziekte. 

Mijn hart gaat uit naar die groeiende groep van (jonge) mensen die na een lichte corona-infectie maar heel langzaam opkrabbelen. En misschien blijvend restverschijnselen blijven houden. Het lijkt sterk op ME en ik hoop dat er meer duidelijkheid zal komen over deze complicatie. Het lijkt het gevolg van iets auto-immuuns dat door het virus wordt aangejaagd. Maar goed. Misschien snap je daarom dat ik verre van corona wil blijven. 

En dan die mensen op tv. Weer is de horeca (of willekeurige andere branche) de dupe, hoor ik zeggen. O ja? De economie schijnt gegroeid te zijn, hoor ik op de radio. Ik dacht: wie zijn hier werkelijk de dupe? De mensen die de behandeling of operatie weer niet krijgen, omdat die weer is uitgesteld? Of al die mensen in de zorg die zich een slag in de rondte werken om de boel draaiende te houden. Terwijl hen het water tot aan de lippen staat. Dupe?

Ik was net in de stad. Vroeg. Maar het was al vroeg druk. Marktdag. Maar ook Black Friday. Ik ben niet gaan koffie drinken, wat ik anders wel doe, alle voorzorgsmaatregelen in acht nemend. Het was me te druk. Het lijkt wel of kopen kopen kopen en meer meer meer belangrijker is.
Vanavond zullen we de maatregelen vernemen die het kabinet heeft bedacht. Zal iemand zich er nog aan houden, vraag ik me af. 

Goed, ik ben uitgeraasd.
Het is niet mijn bedoeling wie dan ook voor het hoofd te stoten. 
Voel je vrij dit hele blogje te negeren. 

30 opmerkingen:

  1. Ben het helemaal met je eens! Ik ben dit egoïsme van deze mensen zo verschrikkelijk zat.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat zou het fijn zijn als we wat meer solidair waren met elkaar. En niet alleen binnen onze eigen kring of in ons eigen land. Maar ik denk ook vaak aan arme landen waar nog bijna niemand is gevaccineerd. Daar tieren de varianten welig omdat ze daar vrijuit de kans krijgen, dat blijkt nu vandaag maar weer in het nieuws.

      Verwijderen
  2. Kan niet anders dan het helemaal met je eens zijn.. het egoïsme van de mensen tegenwoordig is gewoon om te kotsen.. sorry dat ik het zeg. Ik ben vrij gezond, maar kreeg al diverse keren naar m'n hoofd dat ik 'niet zo spastisch moet doen'..! ik doe gewoon voorzichtig, maar laat b.v. nog niet eens m'n boodschappen bezorgen, zoals zovele jongere mensen al doen.. en dan ben ik 'spastisch'..?
    Wie stonden er vorig jaar zo hard te klappen voor de zorg? die sector heeft nog echt totáál geen adempauze gehad, waren niks anders dan aan het inhalen toen de horeca alweer vrolijk open mocht en staat ook nog es in de vuurlinie van het virus, waardoor ze in quarantaine moeten of nog erger zelf ziek worden.. het water staat de mensen daar aan de lippen. En dan nog es zien wie er het hardst gaan klagen als code zwart onverhoopt in gaat daar..! Ik ben ook boos.. zijn we samen boos! :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. We zijn niet de enigen. Als ik in de stad kijk vandaag, lijkt het wel of er niets aan de hand is.

      Verwijderen
  3. Nee hoor,raas maar uit. Ik denk regelmatig aan de groep long-covid patienten. Kreeg jaren geleden "long-influenza"een pericarditis na de griep. Ben nooit meer helemaal de oude geworden.Ook die anderen zullen veel moeten leren accepteren,maar daar weet jij ook alles van.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat naar, Izerina. Een stuk vanzelfsprekendheid inleveren in je leven is een heel acceptatieproces. Ik gun het niemand.

      Verwijderen
  4. Ook ik ben het met je eens. Economisch gezien doet NL het helemaal niet slecht, vergeleken met de rest van Europa. Dus dat gezeur moet maar eens over zijn. Er zijn zo eel mensen die benadeeld worden, omdat hun operatie/behandeling nu (weer) niet door gaan. En dan de mensen die long-covid hebben, verschrikkelijk voor ze.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, dat het economisch zo goed gaat, hoe zit dat dan?

      Verwijderen
    2. Ik denk dat dit komt doordat de huisjesmelkers, bol.com, Thuisbezorgd, Albert Heijn etc. als een speer gaan. Tijdens corona zijn er heel wat miljardairs bijgekomen. Dat het 'goed gaat met de economie', schaar merken kleine ondernemers niet persé heel veel van.

      Verwijderen
  5. Ik begrijp de mensen die zo op hun lichaam vertrouwen helemaal niet. Ik word er ook pislink van. Denken ze het eeuwige leven te hebben? Vervelend is dat, he, dat je mensen die je zo graag volgt, ineens zulke storende meningen hebben. Schokkend ook. Goed dat je je uitspreekt Judy en ik ben het 100% met je eens.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ken veel van zulke mensen, vooral in de blogwereld, omdat ik die volg vanuit mijn eigen spirituele en alternatieve belangstelling. Ik ben het er niet mee eens, maar ik respecteer het. Maar het wordt wat anders als ze oproepen om zich niet aan de regels te houden. Dat vind ik respectloos naar mij en anderen. Schokkend inderdaad.
      Ik ken ook mensen die bang zijn voor de prik, en/of wappies in hun familie hebben die sociale druk op hen uitoefenen. Dat respecteer ik ook. Maar ze moeten wel voorzichtig zijn in mijn omgeving.
      Al met al wordt mijn wereldje steeds kleiner. Maar daarin ben ik niet de enige.

      Verwijderen
  6. Ben het helemaal met je eens. Mensen ronselen om de regels te negeren. Foei toch. Ik zie dat je in Deventer woont. Mijn man is ook een Deventenaar maar woont al weer dik 20 jaar in het zuiden. Mooie blog heb je.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuk je hier te zien, Ellen! Ik las ook al bij jou op je blog!

      Verwijderen
  7. Ook ik ben het helemaal met je eens hoor want ik kan er ook zo boos om worden. en ben blij te lezen dat er nog meer zijn die je hierin steunen.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik word hier ook zo kwaad over. Vorige week, toen ik las van die student die zich opzettelijk liet besmetten, want dan hoefde hij niet te vaccineren en kon hij weer gewoon een hamburger gaan eten met zijn maten. Schofterig vond ik het. En dit ook weer. Nah, je raadt al dat ik het met je eens ben, toch? En wel zeer eens!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat verhaal ken ik niet, wat vreselijk. Veel jonge mensen wanen zich onschendbaar, en komen vaak zonder kleerscheuren door de infectie. Maar niet allemaal..

      Verwijderen
  9. Ook mijn geduld met dit soort mensen begint op te raken, ik merk het aan mezelf. Had me zo verheugd op Sinterklaas met kinderen en kleinkinderen, wat moeten we nu? Wij zijn boven de zeventig, we moeten voorzichtig zijn wat we ook al bijna twee jaar ontzettend zijn geweest. Waarom kunnen anderen dat niet gewoon hun vaccinatie gaan halen en ook voorzichtig zijn?

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ook ik begrijp je boosheid. Gewoon met elkaar de meest eenvoudige regels naleven als afstand, mondkapje, handenwassen, thuisblijven bij symptomen en testen zijn toch werkelijk wel te doen voor ons aller gezondheid.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Goed dat je ontvolgd bent. Dat mensen meer van de natuurgeneeswijzen zijn, en op een natuurlijke manier aan hun weerstand willen werken, dat kan ik tot op zekere hoogte wel begrijpen. Maar ik erger me mateloos aan die zelfingenomen onkwetsbaarheidwaan. 'Ik krijg geen kanker, want ik zorg goed voor mezelf.' Ik ken een sportman die goed voor zichzelf zorgde, en heel positief in het leven stond. In een paar maanden tijd weggevaagd door die kutziekte.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat een goed en duidelijk stuk. Ik had, per ongeluk, zo'n wappie ( de electricien) in huis. Ik ben vreselijk geschrokken van zijn agressiviteit tegenover andersdenkenden. Als we allemaal de regels aanhouden en vooral laten vaccineren moet het toch beter gaan hè. Mopper maar lekker hoor, en wees boos. We moeten ons wat meer uitspreken, denk ik.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja schrikken is dat, hè. Ik heb iemand in mijn omgeving die zelf niet zo uitgesproken is, maar wel in een wappie-familie zit. Zij luistert daar meer naar dan naar de gangbare nieuwskanalen. En blijft dus ongevaccineerd. Ik vrees voor haar. Want ik ben gevaarlijker voor haar, dan zij voor mij. Maar ik kan er niets aan doen. Al geef ik nog zo veel om haar.
      Ik was blij dat er in de persconferentie toch ietje meer werd gezegd dat vaccineren moet. Het wordt steeds minder vrijblijvend. Gelukkig.

      Verwijderen
  13. Ze willen 9-jarige een mondkapje om laten doen als oplossing voor ruim 20.000 besmettingen. Nou heb ik geen kinderen maar die oplossing daar kan ik kwaad om worden. Ze willen de kinderen op school houden om de ouders aan het werk te houden zodat ze nog meer cadeautjes kunnen kopen.
    Ik ben het zeker niet met alles eens, het verplicht laten zien en laten scannen van een app vertik ik bijvoorbeeld en ook het daarna laten zien van mijn Id-kaart. Ik heb werk waarbij legitimeren soms aan de orde komt en dan is het gewoon rekenen voor welk bandje en of goed kijken of de entreekaart bij de naam past. Mensen die bij de horeca werken zijn niet bevoegd en ik weiger me daar dan ook te legitimeren dus laten zien. Ik heb namelijk helemaal geen moeite daar niet heen te gaan.
    Elke keuze die iemand maakt is prima zolang die iemand anders er maar niet mee schaadt of beïnvloed. Daarom wil ik niet weten of iemand ingeënt is. Dat is privé. Maar je bent wel een wappie als je denkt dat een hogere macht je kan redden. Pfeiffer en daar ME van, er moet nog veel onderzocht worden.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb moeite met de tweedeling die er door die qr-code is gekomen. En ik wil het ook niet weten of iemand gevaccineerd is of niet.
      Dat Pfeiffer ME kan veroorzaken is al langer bekend, maar het hoe en waarom niet. Postviraal syndroom heet het ook wel. En long covid lijkt daar ook op, maar in ernstiger mate vaak. Ik weet het niet, maar ik gun het niemand. Ik doe er al een groot deel van mijn leven mee.

      Verwijderen
  14. Judy, je hebt het duidelijk opgeschreven. Ik onderschrijf het helemaal!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ha Judy. In eerste instantie, na de eerste keer lezen van je verhaal, werd ik ook boos. Ik heb het daarom even laten rusten, laten bezinken. Vervolgens vernam ik wat de nieuwe maatregelen hier worden, met ingang van morgen, en werd ik ook boos. Wellicht een beetje aangespoord door jou... ;-) Wij weten van elkaar dat we boos worden, boos zijn, om totaal verschillende redenen, vanuit totaal verschillende gedachten en ervaringen (met ziekte, en gezondheid). Ik schreef gisteravond een 'boos' blog, gefrustreerd over de nieuwe dingen die ons nu weer opgelegd worden. Ik publiceerde het niet, wil ook MIJN boosheid even laten betijen.
    Vandaag had ik een pittige discussie met manlief, over mijn boosheid, en over wat ik daar mee opschiet. Daar kwam het in de kern op neer. En alhoewel ik nog steeds tegenstand VOEL tegen alle regels, WEET ik dat manlief gelijk heeft, en dat boos worden alleen maar energie kost. Vanuit dat weten heb ik besloten niet meer mijn hakken in het zand te zetten, maar waar mogelijk 'mee te buigen'. Ik hoop dat dit 'weten' op enig moment mijn buik, mijn voelen, in 'zakt'.
    Maar, vanuit deze gedachten dus, wilde ik nu toch nog even op je blog reageren. Ik heb alle andere reacties deze keer NIET gelezen (wat ik normaliter altijd wel doe), want ik weet: het zijn waarschijnlijk allemaal triggers voor mij om die boosheid weer toe te laten.
    We denken anders over (corona)dingen, en daar schrijven we allebei ook anders over. Tóch lees ik graag bij jou, en blijf ik dat doen, óók als jij boos bent, en ik het misschien wordt... mijn intentie is echter die boosheid ook op mijn eigen blog niet meer te uiten, maar te zoeken naar een andersoortige uitlaatklep - want die hebben we toch af en toe nodig. Jij bent vandaag onderdeel geweest van een transformatieproces in MIJ, en dat vind ik mooi, en daar ben ik je dankbaar voor. Liefs uit het hoge noorden!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Oh lieve Anuscka, wat ben ik blij met je reactie. Ik heb aan je gedacht toen ik het publiceerde. Want ik ben absoluut niet boos op jou. Ik heb ook geaarzeld om het te publiceren. En het is goed dat je de reacties niet gelezen hebt, want er staan triggers tussen, dat vind ik zelf ook wel.
    Ik lees ook heel graag bij jou, ik heb altijd het gevoel dat we het heel goed met elkaar zouden kunnen vinden als we bij elkaar in de buurt woonden. En die stomme corona drijft een wig tussen mensen, ik HAAT dat. Ik probeer iedereen te respecteren. Neutraal te blijven. Maar dat lukte niet meer.
    Na mijn boosheid heb ik het losgelaten. Er is in mijn omgeving iemand die ik ook los moet laten. We triggeren te veel bij elkaar in dit coronatijdperk. Verdrietig. Maar ik weet geen andere oplossing. Omdat ik ook bij mezelf moet en wil blijven. Moeilijk, hè, ik herken het in jouw verhaal ook.
    Ik wens je vanuit het Oost'n ook heel veel liefs!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. En jij dank voor jouw reactie, weer :-) Ik weet dat jij niet boos bent op mij, als persoon (en ik hoop dat je dat ook zo leest in mijn niet-meer-boze blog dat ik uiteindelijk schreef) Ja, die wig die wordt gedreven: verschrikkelijk. Triest dat je iemand hebt moeten loslaten wat onder normale omstandigheden nooit gebeurd zou zijn. Ik hoor het zoveel de laatste tijd - en doe het zelf ook. Heel veel liefs terug! XX

      Verwijderen
  17. @ riet:
    Ik heb je reactie hier niet geplaatst. Het is een zeer persoonlijk verhaal, en ik vind het buiten het kader van mijn blogje vallen. Ik kan ook niet zien wie je bent of waar ik je blog kan vinden, want je profiel is niet openbaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Ik snap je ergernis en frustratie helemaal. Net als jij wil ik graag open staan voor andermans inzichten, maar als die ten koste gaan van anderen dan valt dat nog niet mee.

    BeantwoordenVerwijderen

Reacties... hartstikke welkom!
Ze worden gemodereerd om spam te voorkomen.