Pagina's

28 november 2021

erwtensoep



Gisteren maakte ik een grote pan erwtensoep. Als het buiten sneeuwt, ga ik in winterstand. Het moet al wel tien jaar geleden zijn dat ik het voor het laatst zelf maakte. En voor de eerste keer sinds ik hier woon.....

Mijn erwtensoep is vegetarisch. Totdat ik de rookworst toevoeg uiteraard. Ik doe niet moeilijk met het trekken van stukken vlees. Ik vul de soep tot de rand toe vol met groenten. Vooral veel selderieknol met die heerlijke geur. En daarna kun je er rookworst aan toevoegen.
Of, wat ik vroeger vaak deed: soldaatjes erbij. 

Die soldaatjes zijn blokjes in olie gebakken brood. Je zou ze nu misschien croutons noemen, maar dan groter en bruiner en zelfgemaakt. Zo aten we vroeger thuis erwtensoep, en zo deed ik het toen mijn zoon nog klein was. Fijne herinneringen heb ik daaraan. Vriendin die aan tafel aanschoof zodra ze wist dat er een pan erwtensoep op het vuur stond. Smullen en genieten. Van de soep en van het gezelschap.

Vanavond eet ik het nog een keer. En de rest gaat in porties de diepvries in. Of ze de winter halen, als die officieel ingaat, ik betwijfel het.

27 opmerkingen:

  1. Hmm het is er dan ook weer echt weer voor om het te eten. En die soldaatjes benaming is nieuw voor mij. Het zal best wel lekker gesmaakt hebben en nog. Bij dit snertweer past het er ook perfect bij. Heb reactie achtergelaten over wat jij schreef bij mij, want weet niet of je daar bericht van kan ontvangen. Wens je gezellige dag vandaag. En alvast hierbij fijne nieuwe week.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heerlijk zeg, zelfgemaakte snert. Raar woord eigenlijk voor zulke lekkere soep. De geur is ook zo fijn. Geniet er maar van.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Reacties
    1. It is! Typical Dutch recipe. Thanks for visiting, Betty!

      Verwijderen
  4. O, die foto, die kleuren. Ik ruik de geur, proef de smaak. Heerlijk!!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik ben geen kok hè en ik heb nog nooit erwtensoep gemaakt. Erg eigenlijk. Ik vind het wel lekker hoor en op jouw foto is het helemáál aantrekkelijk. Mijn moeder gaf er altijd roggebrood bij, met spek. Hmmm, ik ruik het en ik proef het gewoon

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik hou van erwtensoep maar de X niet jammer. Ik doe er natuurlijk geen vlees in. Ook geen vleesvervangers. Erwtensoep heet de 2e dag pas Snert hoor ik paar dagen geleden op TV.

    Over je vorige blog. Op FB zijn het de tegenstanders van de prik die maar blijven schreeuwen en ik denk dan prima voor jou maar laat ons met rust. Ik ga er een paar verwijderen. Ook kreeg ik net telefoontje van iemand die o zo tegen is, maar haar man ligt nu doodziek in ziekenhuis. Ik schrok er zo van. ook hij niet ingeint maar hij denkt er nu heel anders over, geloof me. Zij probeert zich nu te laten testen maar komt nergens doorheen. Heb haar net een zelftest gebracht.
    Lief iedere keer je reacties en bedankt voor de van gisteren 9ik ga mij erin verdiepen. Geniet van je snert. en liefs van mij

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Vreselijk Hélène van die man in het ziekenhuis. Ik ben bang dat dat veel vaker gaat gebeuren, sterker nog: het gebeurt al en veel. Het debat is soms zo hard tussen voor- en tegenstanders, dat vind ik ook vreselijk.
      Ik ben heel benieuwd wat je van de carnitine vindt, ik zeg soms: het heeft mijn leven gered. In elk geval veel aangenamer gemaakt. Liefs terug!

      Verwijderen
  7. Jouw soep ziet er heerlijk uit.. krijg er trek in! :-)
    Mijn moeder was een kei in erwtensoep maken.. met zo'n knolselderij inderdaad.. maar ook wel wat vlees.. een gróte pan vol maakte ze en je lepel bleef er rechtop in staan hehe. Werd niks van ingevroren.. ging gewoon op met ons grote gezin natuurlijk. ;-) M'n zussie kan het ook goed.. snert maken, maar ik heb het nog nooit zelf gemaakt.. elk jaar denk ik 'ik probeer het eens'.. maar het is er nog nooit van gekomen hahaha! Ik maak dan wél weer bruinebonensoep zelf.. is ook heerlijk in de winter hoor!
    Eet smakelijk! :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik doe dat gedoe met vlees niet, want ik weet niet hoe dat moet. En met alleen groenten en alleen rookworst is het net zo lekker.

      Verwijderen
    2. Eigenlijk is doep maken het allermakkelijkste wat er is.. je gooit gewoon van alles in een pan met water en klaar. Ook dat vlees is geen gedoe hoor.. al moet je het er meestal op het laatst even weer uitvissen om klein te snijden. Mijn moeder gebruikte gewoon speklapjes, ikzelf neem altijd een hamschijf voor de bruinebonensoep.. da's iets magerder vlees en daar zit nog een botstuk middenin.

      Verwijderen
    3. Ik geloof dat mijn moeder rundvlees nam, die hield niet zo van al dat vet van speklapjes.

      Verwijderen
  8. Je brengt me op een idee. Jouw soep ziet er heerlijk uit. Ik ga voor de vegetarische variant.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Het ziet er heerlijk uit, en het is ook precies het juiste weer voor dit soort soepen. Dit is juist een soep die ik niet lekker vind, maar ik maak hem wel voor mijn man en dan vegetarisch.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Lekker. Heb ik ook sl heel lang niet zelf gemaakt

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Looks really good ! Soups are my favorite when it gets cold , so many wonderful versions to make with different vegetables .

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ja heerlijk...! Wij eten het ook met regelmaat en dan bewaar ik altijd een bakje voor onze oudste zoon. Zijn vrouw houdt er niet van, maar hij wel!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Soms heb ik spijt dat ik veganistisch eet, haha. Dan denk ik terug aan hoe ik de erwtensoep ooit maakte, met uitgebakken spekjes en Hemaworst... mmmmmm.... Soldaatjes had ik niet eerder van gehoord, van croutons wel. Maar ik ga ook weer eens op zoek naar een selderieknol hier!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik had die worst beter niet zo prominent op de foto moeten zetten. :)

      Verwijderen
    2. Dat gebakken brood .... oooh dat is zo lekker. Misschien nog wel lekkerder dan de worst. Weet het wel zeker eigenlijk.

      Verwijderen
    3. Heerlijk, mijn favoriete soep!
      Mijn schoonmoeder maakte de lekkerste die ik ooit gegeten heb (trouwens alle winterkostjes... hoe en wat? kan ik helaas niet meer vragen)

      Verwijderen
  14. Toch maar eens je blog bezocht omdat ik je naam vaak zie bij de reacties op het blog van Mizzd. En dan word ik verrast door een kom erwtensoep die er heerlijk uitziet. Ik maak zelf nooit erwtensoep maar altijd boontjessoep, Probeer dit altijd te maken zoals mijn moeder het altijd deed maar ik vond die van haar altijd lekkerder maar misschien verbeeld ik dit me maar.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ha Noortje, wat leuk! Ik heb meteen bij jouw blog gekeken!

      Verwijderen
  15. Je hebt ook mij op een idee gebracht. Het ziet er smakelijk uit hoor.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Ik maak altijd erwtensoep in de kerstvakantie, meestal eten we dat dan in de eerste week januari en gaat een deel de vriezer in voor een maandje later. Twee of drie keer vind ik genoeg, dan ben ik weer klaar voor een jaar. Maar het blijft een lekkere soep en jouw foto deed me het water al in de mond lopen!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Dat ziet er heerlijk uit! Het is er ook echt de tijd van het jaar voor. Wij aten daarom vorige week bruine bonensoep : )

    BeantwoordenVerwijderen

Reacties... hartstikke welkom!
Ze worden gemodereerd om spam te voorkomen.