Pagina's

27 maart 2022

hoe is het met mijn balkontuintje?



Het struikje dat ik vorig jaar van de straat redde loopt prachtig uit. Wat een kleur! Hij laat aan de onderkant wat blad vallen, en ik hoop niet dat hij nu van onderen al te kaal wordt. Maar vooralsnog staat hij te schitteren op het puntje van mijn balkon.




De hele winter keek ik vanuit mijn keukenraam tegen winterviooltjes aan. Maar die overleefden de vorst uiteindelijk niet. Ik kocht nieuwe op de markt. Want ik kan niet zonder viooltjes.





Maar wat ga ik dit jaar op het balkon doen? Ik zaaide vorig jaar lathyrus en Oost-Indische kers. Met een beetje teleurstellend resultaat. Het jaar daarvoor groot succes met tomatenplanten. 

Maar steeds meer gaat mijn voorkeur uit naar vaste planten. Over de reden daarvoor schreef ik vorig jaar al: ik wil verhuizen. Dat 'zaadje' is vorig jaar geplant en - hoewel nog niet volledig boven de grond - de gedachte blijft groeien. Hoe dat concreet zal uitpakken weet ik nog niet. Alles ligt open. 

Maar voorlopig geniet ik van een nieuwe scheut aan de hondsdraf. En geniet ik ervan dat overal alles weer begint uit te botten. Alles op zijn tijd.



16 opmerkingen:

  1. Wat ziet het er leuk uit. Verhuizen: daar heb je het eerder over gehad. Ik hoop dat je een hele fijne plek vind . Fijne zondag.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankje Hélène. Ja, klopt, ik denk er al een tijdje over. Maar waarheen en hoe en wanneer.... nog geen idee.

      Verwijderen
  2. Er komt vast ergens ineens en onverwacht een huis op je pad. Voorlopig maar lekker genieten van je balkontuin!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zo denk ik ook, Emie. Het wordt vanzelf duidelijk.

      Verwijderen
  3. Goed idee,die vaste planten.Ooit op een ander balkon

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Altijd super leuk als iets wat afgedankt werd toch overleeft. Ik redde een mini kerstoompje met kluit op mijn werk en ik vond een miniconifeertje met kluit bij de stortcontainer bij de flat van mijn dochter. Dat word niks zei mijn omgeving , maar ik dacht niet geschoten is altijd mis en de eerste tekenen zijn positief. Ze lijken aan te slaan. Verder werden er in mijn omgeving weer veel bloembollen weggegooid en uit ervaring weet ik dat de meeste het jaar erop weer opkomen, niet altijd met bloemen , maar groen in het vroege voorjaar is ook leuk in de anders kale tuin en het heeft niets gekost dus waarom niet.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuk dat je dat ook doet, johmar! Ik had een schaal vol bolletjes en die ga ik ook proberen te bewaren voor volgend jaar.

      Verwijderen
  5. Little Red Robin (photinia).. is niet zó little meer hehe.. ziet er goed uit.
    Net als de viooltjes.. die heb ik ook nog steeds naast de voordeur.. gezellig hè!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Gezellig, viooltjes, die ga ik ook nog halen èn afrikaantjes(tegen de mieren)
    Mooi is dat blad van dat geredde plantje.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Verhuisplannen. Eng en leuk, denk ik? Ik denk er ook aan, maar dan ivm leeftijd. Wij zouden graag in een soort Knarrenhof terecht komen. Ik kijk voorzichtig om me heen. Maar ik zie zo op tegen verhuizen. Ik las dat de gemeente verhuiscoaches heeft voor ouderen. Voorlopig doen we nog niets, maar ooit..... zal het denk ik wel moeten. Jij wilt graag in een meer groene ruimte wonen begrijp ik een beetje? Met een tuin?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Over verhuisplannen ga ik me de komende tijd oriënteren. Het besluit om te verhuizen is nu wel echt genomen. Een tuin... weet niet of ik dat nog wel aan wil gaan.

      Verwijderen
  8. Wat leuk al die vrolijk gekleurde planten op je balkon Judy. Dat lijkt me heel gezellig.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik weet sinds enige tijd dat je moet woekeren met de ruimte die je hebt, op een balkon. Maar ik zie bij jou dat er veel mogelijk is. Ik hoop dat je eruit komt met je verhuisplannen, lijkt me een moeilijke beslissing.

    BeantwoordenVerwijderen

Reacties... hartstikke welkom!
Ze worden gemodereerd om spam te voorkomen.