Pagina's

09 maart 2022

mijn oude atlas



In het licht van de huidige situatie vroeg ik me af hoe Oost-Europa nu precies in elkaar zit. Want van mijn oude atlas word ik niet wijzer. Mijn Bos atlas dateert uit 1961. En ook die van mijn zoon uit 1988 biedt niet veel uitkomst. Want in beide staat nog Sovjet-Unie vermeld. Dus dat schiet niet op.




Ik vond een modernere kaart op internet. Oekraïne grenst in het noorden aan Belarus, in het westen aan Polen, Slowakije en Hongarije, in het zuiden aan Roemenië en Moldavië. Dan begrijp ik beter waar de mensen naar toe vluchten.




Maar wat weten we nu eigenlijk van deze landen? Op de radio gaat het op dit moment over Moldavië en hoe arm het daar is. Niet echt in staat om vluchtelingen op te vangen. En willen ze dat ook?

Ik heb een warm hart voor vluchtelingen. Ik gun iedereen veiligheid en een plek onder de zon. Ik schreef daarover hier toen een stroom Afghaanse vluchtelingen naar Europa kwam. Maar ik keek niet naar de inzamelingsactie op tv. Want ik heb een soort ongemakkelijk gevoel bij de manier waarop wij de huidige stroom vluchtelingen ontvangen.

Er wordt gezegd: ze lijken op ons, het zijn Europeanen, het is dichtbij. Maar ik zie ook hoe buitenlandse studenten uit Afrika en India die in Oekraïne studeren, niet zo welkom ontvangen worden. Zelfs de trein worden uitgezet. En dat zijn Europeanen die dat doen.

Maar hoe zit het dan met vluchtelingen verder van ons bed? Uit het Midden-Oosten bijvoorbeeld, overwegend islamitische landen. Syrië, Irak, Afghanistan. Landen waar 'wij' - het westen - ons uitgebreid mee bemoeid hebben. En niet altijd op een fraaie manier. Ver van ons bed. En geen geldinzameling. Kampen aan de grenzen van de Europese Unie. Hekken bij grenzen. Schrijnende toestanden.

Ik zei het al. Ongemakkelijk.

16 opmerkingen:

  1. Ongemakkelijk inderdaad.. ik weet niet zo goed wát ik erover moet denken. Túúrlijk.. ik snap dat die mensen daar niet willen blijven, maar het zijn zulke grote landen met véél inwoners.. als er daar heel veel van in kleine landjes terecht gaan komen, wat blijft er dan nog van die landjes over.. aan éigen identiteit en zo? Want ze kunnen waarschijnlijk ook nooit meer terug.. of wíllen dat na verloop van tijd niet eens meer, dat zag je hier met de gastarbeiders ook. Ik vind het moeilijke materie.. en ongemakkelijk inderdaad, want je zou ze gewoon warm welkom willen heten.. en je wordt tegenwoordig ook al snel voor 'rechts' versleten als je ook aan de consequenties denkt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb ook de oplossing niet, maar ik vind het onderscheid tussen de ene en de andere vluchteling erg ongemakkelijk.

      Verwijderen
    2. Ah zo.. ja, verschil maken tussen de ene en de andere vluchteling, dat kán ook gewoon eigenlijk niet hè.. al die mensen vluchten niet voor niets. Moet het niet uitmaken uit wélk land je komt.
      Het is allemaal ontzettend ingewikkeld en .. ongemakkelijk inderdaad.

      Verwijderen
  2. Het schuurt, het schrijnt aan alle kanten

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik deel je ongemak. Je zult maar als Syrische vluchteling al een tijd in een AZC zitten en zien,dat deze mensen toch anders behandeld worden.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Lastige situatie. Ik hoop, dat alles snel stopt!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Helaas gebeurd dat en dat is dieptriest.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik worstel vaak met dit probleem, zou alle mensen, ongeacht welke kleur, een veilig dak boven hun hoofd gunnen. Hoe moeten we dit oplossen?

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Voel precies hetzelfde. Hier in Italië staat bij elke supermarkt wel een bootvluchteling die je karretje weg wil brengen. Het lijkt een vergeten groep...

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat breng je ook mijn gedachten en gevoel over dit onderwerp goed en helder onder woorden hier. Het klopt niet hè? Voor mij geeft veel van wat er nu allemaal (al jaren) wereldwijd gebeurt wel schrijnend duidelijk aan dat er iets heel erg scheef is. En we worden allemaal meegezogen als we niet heel erg onze eigen persoonlijke grenzen in de gaten houden...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. En dat zeg jij weer heel goed: er zijn dingen al heel lang scheef. Zo voel ik dat ook.

      Verwijderen
    2. En laten we dan maar proberen heel erg dicht bij ons eigen gevoel te blijven. Als iedereen dat nou zou doen...

      Verwijderen
  9. Ik maak me grote zorgen, Judy. Wat jij voelt en vraagt dat vraag ik me ook af. Na Afghanistan en de idiote manier waarop wij er weg trokken dacht ik, nu wil ik nooit meer zo meegezogen worden. Ik dacht, corona bijna voorbij, eindelijk ruimte in mijn hoofd. Maar ik voel me zo vreselijk. Gelukkig denk jij er anders over dan de hele reutemeteut. Ik kon ook niet naar de inzamelingsactie luisteren. 1 miljoen voor Syrië en na 1 dag 106 miljoen voor de Oekraïners? Mijn hemel. Ze lijken zo op ons???? Echt. Gaan we dan alleen op het uiterlijk af? Want wat weten we van hen? Hun volksaard? Hun verleden in de 2-e wereldoorlog?

    Ik ben zo blij dat je dit schrijft. Want ik kan bijna niemand vinden die niet mee gaat in een soort massa hysterie. Ik lees hier voor het eerst reacties op jouw blog die me goed doen. Ik kom ze nergens anders tegen.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Dat is inderdaad ongemakkelijk, en ik word ook niet goed eigenlijk als ik hoor dat vluchtelingen met een donkere kleur gediscrimineerd worden. Nu is er al zoveel narigheid, en dan gaan mensen toch ook nog weer discrimineren?! Ik kan wel gillen soms.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Er was in 2014 een referendum over dat land en toen heb ik tegen gestemd omdat ze ook niet zo heel gezellig over homo's en abortus zijn. En idd hun gedrag tegenover studenten (want in dat geval waren het dat!) vond ik schokkend.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Je verwoordt goed wat veel mensen denken. Dat is ook fijn in deze nare tijd. Bedankt voor je helderheid.

    BeantwoordenVerwijderen

Reacties... hartstikke welkom!
Ze worden gemodereerd om spam te voorkomen.