Pagina's

23 november 2022

platanen



Bij mij om de hoek staan reusachtige platanen. Ze torenen hoog boven de bebouwing van vier hoog uit. Trouwens, in de hele binnenstad staan er veel. En ik vind ze prachtig. Vorige week, toen de zon nog scheen en voor een prachtig licht- en schaduwspel op deze bomen zorgde, moest ik wel terug om foto's te maken. Ik heb iets met platanen. Ze hebben zo'n typische gevlekte en soms schilferige bast. 




Jaren geleden was ik met mijn zoon in Londen. We liepen op een laan met een hele rij platanen, ik geloof dat het the Mall was, richting Buckingham Palace. En mijn zesjarige zoon vond die schilferende stammen wel grappig en pulkte een stukje bast van een boom. Meteen stond er een vrouwelijke Bobby naast hem. "Put it down", zei ze. We stonden nog wat beteuterd te kijken als onnozele Hollanders. Maar ze herhaalde: "Put it down". En hij liet gehoorzaam het stukje bast vallen. Er ging een autoriteit van haar uit waar je niet mee in discussie ging. 




Er was al veel blad gevallen.
En nu zal alles wel kaal zijn inmiddels. Ik zal zo eens kijken.


28 opmerkingen:

  1. Ja, vind ik ook mooie bomen! In Buis-les-Baronnies staan ook heel veel platanen, hele oude dikke.. langs de inkomweg, langs de grote parkeerplaats en pétanquebaan.. óveral. Het leuke eraan is vind ík, dat die bomen bordjes, die op de stammen gespijkerd worden, helemaal op kunnen 'vreten', ze groeien er helemaal omheen.. heb daar al veel foto's van, echt grappig!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat leuk van die bordjes. Ik kan het me voorstellen, maar heb het nog nooit gezien hier.

      Verwijderen
  2. Monumentaal is het woord dat in mij opkomt bij het zien van de foto's. En ik weet dat ze mooi zijn :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. De bomen zijn inderdaad erg mooi, en wat een strenge Bobby!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, vreselijk streng. Dat zou de politie in Nederland vriendelijker aanpakken. Maar dan krijg je wel discussies. :)

      Verwijderen
  4. Majestueuze bomen! Ik mis ze echt, hier waar ik woon. Ken je de wijsheid van de plataan? https://www.sheias.nl/natuursymboliek/verhalen-van-bomen/plataan

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mooi! Grote stille krachten...

      Verwijderen
    2. Toen ik in Deventer kwam wonen, miste ik het groen van de bosrijke omgeving van Zeist heel erg. Vandaar dat ik me hier in de stad erg bewust ben van bomen en groen, denk ik.

      Verwijderen
    3. Ja, als je het zo zegt, dan denk ik dat ook.

      Verwijderen
  5. Hier staan ook aardig wat platanen. Ik vind ze prachtig. Die bobby, wow...... dat is gezag hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, wij waren behoorlijk onder de indruk. Ik zal het nooit vergeten.

      Verwijderen
  6. Wat een mooie bomen hè. Statig en hoog en indrukwekkend vind ik.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik ben dol op die bomen, ze zijn zò statig... In mijn omgeving zie je ze weinig, helaas.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. I am a tree hugger so of course I share your admiration for the beautiful plane trees :)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Maybe she was abusing her authority a bit ...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. I don't know, Jane. It was years ago, and maybe authority was more accepted back then.

      Verwijderen
  10. Oh and I forgot, I love plane trees too, Milan is filled with them, you should come and see :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Helaas hier staan er geen. Wel een mooie grote beuk,die zie je ook niet veel meer.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Beuken zijn ook zulke mooie bomen. Die zijn hier nou weer niet, voor zover ik weet.

      Verwijderen
  12. Platanen zijn prachtig inderdaad. Bomen vind ik toch altijd indrukwekkend. Ze zijn er vaak langer dan een mensenleven.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Zo mooi, je platanen met dit licht erop. In Frankrijk staan er nog veel, gewoon langs de weg. In Nederland moeten bomen te dicht langs wegen wijken voor de auto. Droevig!

    BeantwoordenVerwijderen

Reacties... hartstikke welkom!
Ze worden gemodereerd om spam te voorkomen.