Pagina's

17 november 2022

herfstweer en twee kilo spruitjes



Ik wilde die rij ginkgo's met hun prachtige gele herfst-outfit fotograferen. En deed dat twee keer, zag ik in mijn fotoarchief. Regen en zon, het gezicht van de herfst. En de bomen zijn allemaal in verschillende stadia van bladverkleuring. De een is al bijna kaal, terwijl de ander nog groene bladeren heeft hier en daar. 




En de spruitjes?
Bij de bestelling van mijn boodschappen zag ik dat de spruitjes in de aanbieding waren. Ik klikte twee zakken van een pond aan. Dacht ik. Te laat zag ik dat ik vier pakken had gekocht. Geen probleem, even blancheren en de diepvries in. Het schoonmaken was een flink karwei. Het was niet de mooiste kwaliteit spruiten, ze waren niet voor niets zo goedkoop. Maar even volhouden en dan heb je ook wat. Een pan vol vitamine C.




Oeps...
Hier zijn ze dan. 


29 opmerkingen:

  1. Heerlijk spruitjes en dit is een mooi maatje, de hele grote vind ik altijd wat minder.
    spruitjes met pindasaus is hier favoriet ;)
    Mooi hè, die kleuren van de boom tegen de blauwe lucht, is goud!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Klinkt lekker, met pindasaus, nog nooit geprobeerd. Ik roerbak ze met spekjes of zo.

      Verwijderen
  2. Goed idee Judy, om ze in te vriezen. Wij aten een paar weken geleden een lekkere hartige taart met spruitjes van HelloFresh: https://www.hellofresh.nl/recipes/quiche-met-spruitjes-en-romige-blauwe-kaas-61307e4e77d55c14e87fc4e1

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Prachtig hoor die gingko's.. brengen een beetje zon óók op een regenachtige dag! :-0
    Die spruitjes.. euhmm.. ik ruik ze zowat hier.. brrrr ik hou daar echt niet van. Maar voor jou: eet smakelijk!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik kook ze niet lang, dan ruik je niks, hoor. En roerbakken geeft ook geen spruitjeslucht. Maar ja, je houdt ervan of niet.

      Verwijderen
    2. Hahaa.. nee, ik bedoelde niet déze spruitjes.. bij spruitjes ruik ik sowiesó die lucht van vroeger, toen ze nog tot moes gekookt werden. Bloemkool-kooklucht vind ik nog erger.. dat eet ik écht niet, spruitjes wil ik tegenwoordig als ze in een restaurant ergens bij zijn (bij wild vaak) nog wel opeten hehe.

      Verwijderen
    3. Houd je wel van witlof dan? Dat is ook bitter.

      Verwijderen
    4. Ja, ben gek op witlof.. het gaat me eigenlijk ook niet om de smaak, maar om de kookgeur.. als ik dat rook had ik al geen trek meer hahahaaa! Maar ik vind spruitjes en bloemkool niet bitter.. jij wel? Ik lust bloemkoop trouwens wél rauw bedenk ik me net, al zal ik er nooit echt fan van worden. Broccoli idem dito.. brrr, dat geeft ook nog zo'n eng mondgevoel.. gelukkig lust vriendlief dat ook allemaal niet, heb het dus nog nooit hoeven klaarmaken. :-)

      Verwijderen
    5. Zo hebben we allemaal wat. Ik eet absoluut geen zuurkool. En andere zure dingen ben ik ook niet dol op, zoals augurken.

      Verwijderen
    6. Ik kook vaak een pannetje appelmoes tegelijk met de spruitjes voor mijn man. Die geur overheerst dan

      Verwijderen
  4. Foto's om bij weg te dromen, echt FANTASTISCH.
    En heerlijk spruiten, vitamine C bommetjes, kook ze
    altijd maar 7 minuten, aangenaam beetgaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Bij ons waren de spruitjes ook goedkoop (Dirk) en gisteren hebben we een lekkere ovenschotel ervan gemaakt...
    Prachtig die foto's van de gele boom!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik vind het een prachtig beeld die groene spruitjes in de mooie blauwe pan! Het is bijna kunst vanwege de kleuren.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Mooi die bomen! Els (DINGENDIEFIJNZIJN)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Prachtig, het geel van de bomen.
    Grappig, met 4 zakken spruitjes thuiskomen. Ik vind ze lekker. Ik heb het ook nog nooit met pindasaus geprobeerd. Leuk zo'n tip. Een doffe foto en dan ineens, daar zijn de spruitjes, grappig. Hou ik van, van dit soort dingen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het was met AH bezorging dat ik me vergiste, anders had ik het wel eerder gezien. Ja, de stoom van de spruiten besloeg de lens van de camera. :)

      Verwijderen
  9. Ik zou ze lekker rauw eten. Door de salade heen of gewoon zo, heerlijk!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Kimberley. Ja ook lekker, maar niet twee kilo. :)

      Verwijderen
  10. Spruitjes met pindasaus, mmmm....lekker idee.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Mooi gouden blad aan die ginkgo's, prachtig! En spruitjes: heerlijk! Wij doen er vaak geroosterde walnoten door, ook erg lekker ;-)

    BeantwoordenVerwijderen

Reacties... hartstikke welkom!
Ze worden gemodereerd om spam te voorkomen.