Pagina's

04 november 2021

mijn oudtante fien



Hier zie je haar staan. In het midden.
Het is een foto uit één van mijn moeders fotoalbums met voornamelijk foto's uit de jaren 30. Eronder staat: astrologieles van tante Fien.

Ik moest aan haar denken deze week, toen ik één van de astrologieblogs las die ik volg. Het ging over een ingewikkelde berekening over de invloed van zonne-eclipsen op je horoscoop. Ik zal je de details besparen. Tante Fien deed namelijk ook ingewikkelde berekeningen.

Laat ik eerst vertellen: astrologie was een vertrouwd begrip bij ons thuis. Van mijn moeders kant dan. Mijn moeder had in de jaren na de oorlog voor de toen heel bekende astroloog Mieremet gewerkt. Hij was een huisvriend, hij staat op vele familiefoto's. Mijn moeder vertelde dat tante Fien voor hem horoscopen corrigeerde van mensen die hun exacte geboortetijd niet wisten. Geen idee hoe ze dat deed. Maar ingewikkeld zal het wel zijn geweest. Met tabellen en berekeningen. Tegenwoordig kun je dat allemaal met de computer doen.

Verder weet ik niets van tante Fien. Ik heb haar niet gekend. Ik pluisde oude fotoalbums na en las mijn oma's handgeschreven memoires nog eens door. Maar de enige informatie die ik over haar heb kunnen vinden is dat ze is geboren op 12 augustus 1889 in Batavia als Henriëtte Josephine van Haastert. Ze was de zuster van mijn oma aan moeders kant, de oma die wij Granny noemden. 

Wat zou ik graag meer over haar weten. Wat zou het leuk zijn om met haar te kunnen praten over onze gemeenschappelijke belangstelling. Maar ja. 


15 opmerkingen:

  1. Zou er via die astroloog misschien iets in woord zijn nagelaten,waar ook je tante genoemd wordt?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb wel gegoogled. Mieremet schreef wat populaire boekjes en hij had een maandblad. Op internet vind ik alleen dat hij door de Vereniging tegen Kwakzalverij genoemd wordt. Die bestond toen al, grappig genoeg.
      Maar misschien weten mijn neven en nichten meer over tante Fien.

      Verwijderen
  2. Bijzonder mens en interessante familie!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dat is wel heel interessant zeg. Ik ken de naam Mieremet, maar ik weet niks van astrologie. Ik weet ook niet waar ik de naam van ken. Hoe dan ook, alleen al die foto is zo mooi. De kleing, de schoenen...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Er was een vermoorde man onlangs toch met de naam Mieremet? Geen idee verder.

      Verwijderen
  4. Wat grappig dat astrologie zo verworven zit in jouw familie. Leuke foto’s. Ik zie jouw gezicht een beetje terug in tante Fien. Vooral in de bovenste foto.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik zie ook wel wat van mezelf terug in haar. Terwijl ik dacht dat ik meer trekken van mijn vaders kant had.

      Verwijderen
  5. Grappig dat sommige dames op de foto meer belangstelling lijken te hebben in de langslopende kat dan in de mooie sterrenkaart van je tante Fien (een oudtante dan toch, als het de zus van je oma was?)! :-)
    Het zit dus een beetje in de genen.. je interesse voor astrologie. Maar inderdaad.. iemand uit 1889, daar kun je niet meer mee in gesprek. ;-)

    John Mieremet was een zware crimineel die geliquideerd werd in opdracht van Willem Holleeder.. volgens mij in Thailand.. ergens in het verre oosten in ieder geval.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh.. tuurlijk.. het staat al in je titel.. had ik even over het hoofd gezien.. je oudtante dus! ;-)

      Verwijderen
    2. Ja, oudtante staat ook in de titel van deze post. Maar ja, als we het over haar hebben is het 'tante' Fien natuurlijk.

      Verwijderen
  6. Wat een mooie foto en wat heb je een mooie foto over je tante en familie. Ik weet niet zo veel van astrologie, maar het lijkt me leuk om je in te verdiepen.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een schitterende foto, zo mooi om die in je bezit te hebben met het verhaal erbij. Ik zou weleens terug in de tijd willen, heb jij dat ook?

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik vind het een bijzondere foto en je tante Fien staat er op als een krachtige dadme!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ja konden we maar even terug om mee te kijken naar zo'n les. Mooie foto met dat poesje erbij.

    BeantwoordenVerwijderen

Reacties... hartstikke welkom!
Ze worden gemodereerd om spam te voorkomen.