Pagina's

16 mei 2022

niet bang


Een tijdje geleden moest ik naar de tandarts. En ik kon corona niet meer als excuus gebruiken met vier vaccinaties aan boord. Mijn tandartspraktijk bevindt zich vijf hoog in een groot gebouw net aan de andere kant van het spoor. De wachtkamer heeft een raam van vloer tot plafond, en als je met je neus tegen de ruit gaat staan zie je dit. Je moet geen hoogtevrees hebben.

Ik had ook helemaal geen reden om bang te zijn voor de nieuwe tandarts, waar ik voor de tweede keer was. Want ze is behalve kundig ook heel aardig. En voor alles waar ik allergisch voor ben zoekt ze een alternatief. Ik heb een groot vertrouwen in haar en dat is heel veel waard. Want ik ben geen held bij de tandarts.


Op de heen- en terugweg passeer ik een ander stukje hoogbouw aan de Leeuwenbrug. Dit gebouw heet in de volksmond 'de kassa'. Duidelijk toch? Ervoor staan twee monumentale leeuwen als poortwachters.


Toen ik in Deventer kwam wonen, bevond zich in dit gebouw het loket waar ik mij als nieuwe bewoner in de gemeente inschreef. Inmiddels is het nieuwe stadhuis al weer jaren in gebruik. Maar het was een grote bouwplaats toen ik hier kwam wonen. 

Zag je de Van Rossems over Deventer? Ze gingen ook langs bij het nieuwe gemeentehuis. Sis vond er het hare van. En ik kan met haar mee voelen, ik heb er ook aan moeten wennen. Ik hou niet van dat mosterdgeel. Maar toch, het heeft wel wat. Die binnenplaats waar ze stonden heeft een bijzondere sfeer.

19 opmerkingen:

  1. Wat fijn zo'n meedenkende tandarts. Nu weer een poosje er van af?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Smaken verschillen want ik vind het Gemeentehuis juist mooi. En wat de tandarts betreft: lang leve de nieuwe generatie tandartsen. Alle trauma's van de schooltandarts van vroeger worden weer geheeld.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Die trauma's kwamen terug toen ik allergisch bleek voor de nieuwste verdoving. Het is niet makkelijk om de gewone vroegere verdoving te bemachtigen, schijnt het. Daarom word ik steeds doorgestuurd naar een kaakchirurg als er iets moet gebeuren. Maar de laatste keer, een paar jaar geleden, trof ik er één die besloot dan maar niet te verdoven. :(

      Verwijderen
  3. Ik ben helemaal geen held wat tandartsen betreft.
    Maar de gebouwen vind ik eigenlijk wel mooi. Maar het groen maakt het wèl af, vind ik.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wij hadden toen we klein waren echt een beul van een tandarts.. was er zó bang van dat ik niet meer hoefde van m'n ouders.. ben toen tot m'n 29e nooit naar een tandarts geweest, maar toen ik es droomde dat al m'n tanden één voor één loskwamen, ben ik toch maar es gegaan. Naar de tandarts die vriendlief had en dat bleek een hele toffe peer (véél te jong overleden helaas) en toen bleek ook dat er eigenlijk niks was waar ik bang voor hoefde te zijn.. voor alles was een oplossing. Nooit meer bang geweest.
    Die kassa zie je er goed in ja hehe.. maar die leeuwen, die vind ik niet echt passen bij zo'n modern gebouw.. ze lijken op die voor het Dordtse stadhuis!
    Dat nieuwe gemeentehuis van Deventer vind ik juist leuk en origineel. Maar oei.. ik heb de Van Rossems gemist.. es zien of ik het nog terug kan kijken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Vroeger werd er gewoon niet verdoofd. Mijn moeder was bang en dat heeft ze aan mij doorgegeven. Maar een goede tandarts met begrip doet wonderen. En dit is een hele fijne! Die in oplossingen denkt.
      Je kunt vast wel terugkijken denk ik.

      Verwijderen
    2. Die leeuwen zijn misschien afkomstig van een vroeger gebouw, geen idee.

      Verwijderen
    3. Oh verdoven deed hij wel.. flink ook, maar z'n nawerk was niks denk ik.. kreeg een keer pas na een week nog een flinke nabloeding toen ie eens een kies getrokken had..!
      Ik hoef niet altijd een verdoving.. toen ze m'n voortanden eens van nieuwe vullingen voorzagen, heb ik dat zonder laten doen.. vond die verdoving altijd vervelender dan de ingrepen. Maar de verdoving van nu is best wel te doen.. echt wel jammer dat je daar allergisch voor bent!
      Die Leeuwenbrug zal er wel iets mee te maken hebben denk ik.. ;-)

      Verwijderen
    4. Ja, er was een brug met die naam, met leeuwenbeelden. Maar die zagen er anders uit. En er was een hotel met die naam.

      Verwijderen
  5. Ik zag de van Rossums in Deventer, maar ik vind dat gebouw met die vingerafdrukken juist prachtig.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Fijn dat je zo'n meedenkende en meewerkende tandarts hebt! Mijn jaren in Deventer waren tandartsloos... ik meldde me indertijd aan bij de tandarts van mijn toenmalige partner (toen ik vanuit de Achterhoek naar Deventer verhuisde) en die was - net als mijn toenmalige partner - een kettingroker. In de Achterhoek was ik gewend aan een tandarts die latex handschoenen droeg (ook iet altijd lekker, in de mond...) maar deze kettingroker zat met zijn bruine nicotinevingers in mijn mond... Echt, dat wil je niet (terwijl ik zelf in die tijd ook rookte - met mate). Ik ging pas weer naar de tandarts toen ik bij mijn huidige manlief in Nijmegen ging wonen... en daar een supertandarts trof. En nu in DK ook weer, dus alle trauma's lossen op, gelukkig :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat is dat toch belangrijk, hè, een goede tandarts waar je vertrouwen in hebt. Ik was ook al een tijd niet geweest. En was bang dat het een puinhoop was, maar dat was gelukkig niet zo. Opgelucht en ook gemotiveerd ging er vandaan.

      Verwijderen
  7. Wat fijn dat je je zo veilig voelt bij de tandarts. Dat helpt denk ik enorm inderdaad!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ach Sis, deelde meer dan eens haar mening maar moet de aflevering nog kijken. Een goede tandarts waar je vertrouwen in hebt, mooie dingen.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik heb ook een hele fijne tandarts, ook een vrouw. Hier in Frankrijk, al jaren.

    BeantwoordenVerwijderen

Reacties... hartstikke welkom!
Ze worden gemodereerd om spam te voorkomen.