Pagina's

29 mei 2022

operatie flatpack



Hoewel ik de meeste belangrijke mededelingen van instanties tegenwoordig digitaal binnenkrijg, leek het me verstandig om ook een en ander uit te printen en in de goede map op te bergen. Daar begon het mee. Opruimronde nummer zoveel. Want papieren uit de jaren negentig van de vorige eeuw kunnen nu wel weg, dacht ik.

En ach, in die boekenkast kan ook wel wat weg. En daar in de hoek van mijn slaapkamer stonden ook nog een paar bakken. Vazen zaten erin. En niet dagelijks gebruikt serviesgoed en ander klein huishoudelijk spul. Ook daar ging de spreekwoordelijke bezem door. Wat mijn zoon en vriendin konden gebruiken nam hij mee. Wat ik zelf met een verse blik als bruikbaar beschouwde bleef. En de rest ging naar de kringloop.

En toen was mijn schilderkamertje aan de beurt. Schilderijen, papier, karton, passepartouts... het zat allemaal in mappen, die in een hoek van de kamer stonden. En al jaren had ik mijn oog laten vallen op een ladenkastje van die Zweedse winkel. Eindelijk kwam het er van. 




Het had wat voeten in de aarde, ik volgde de handleiding nauwgezet, maar haalde toch een groot piefje en een klein piefje door elkaar. Uiteindelijk hield ik een deuveltje over. Eén. Is dat verontrustend?

 


En tadaa... ! Dit is hem! En dit is maar een deel van de draagmappen waarvan de inhoud naar het kastje moet worden verplaatst. En nu volgt het moeilijkste van de hele opruimoperatie. Wat mag blijven en wat mag weg? 

Want aan alles kleeft een emotionele lading. Niet alleen aan mijn schilderwerk maar ook aan de spullen die ik eerder opruimde. Soms is het een lading met een randje, omdat het herinnert aan minder leuke tijden. Je komt er niet onderuit om ook door die emoties heen te gaan met een kritische blik. En daarnee ballast uit het verleden achter je te laten. Uiteindelijk mag blijven wat voor mij, in het hier en nu, zoals ik nu ben, betekenis heeft. Zo ga ik een stuk lichter het leven door.

De houten olifantjes die ik terugvond mogen blijven. Die staan goed daar in het raam. Maar zie je die bakken in de kast op de bovenste foto? Daar mag ook wel eens goed naar gekeken worden.
Enfin, ik ben nog wel even zoet.


25 opmerkingen:

  1. Voelt het ook opgeruimd in je hoofd?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het is een enorme opluchting en levert ook een tevreden gevoel op. Je huis wordt netter, je denkt beter na over wat je aanschaft. Kortom heel fijn. Ik weet er alles van! Ik heb veel weggedaan en tot nu toe geen spijt gehad of iets gemist

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik herinner me dat je o.a. fotoalbums digitaliseerde. Dat is mijn volgende klus.

      Verwijderen
  3. Heerlijk! Er kan niet genoeg worden opgeruimd en weggedaan. Veel is ballast

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dat lijkt mij een lastige klus Judy, opruimen in je schilderspullen. Zelf heb ik dat met mijn handwerkmaterialen, of de gemaakte spullen. Gebruiken doe ik het meeste niet, maar wegdoen, oh, oh, wat lastig. Maar wel fijn als het weer gedaan is, een kast of zelfs maar 1 plank.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Heel lastig, het is een heel proces. Ik heb een stapel van wat ik wil bewaren voor mezelf, een stapel voor de verkoop, een stapel weet nog niet, en een weggeefstapel. En er gaan ook dingen linea recta de prullenbak in.

      Verwijderen
  5. Je bent lekker bezig! Ik ben wel benieuwd naar het vervolg.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. De bezem door je leven halen... en dan inderdaad soms ook minder leuke, vervelende en/of verdrietige herinneringen weer naar boven halen... Niet altijd de fijnste bezigheid, maar o zo broodnodig om RUIMTE te creëren, voor nieuwe dingen, nieuwe energie, een 'nieuwe' jij. Goed bezig hoor! Mooie ladenkast!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja vooral die herinneringen die eraan hangen maken dat het niet zo makkelijk is en ook niet zo snel gaat. Maar ooooo wat een ruimte daarna! Letterlijk en figuurlijk!

      Verwijderen
  7. Ik word helemaal blij als ik je verhaal lees en de foto's zie. Opruimen: ik houd er van! Voor mij werkt het wel zo dat mij hoofd er ook rustig van wordt. Ik kan me een hele dag vermaken met het opruimen van de kledingkast, alles weer opnieuw opvouwen en in nette stapeltjes terugleggen, dat soort dingen....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, ik hou ook van alles netjes en op een vaste plek. Maar dingen wegdoen, daar gaat wel even een tijdje van nadenken overheen voordat ik daar een beslissing over kan nemen.

      Verwijderen
  8. Wat een fantastische kast!
    Ik moet lachen om je blog en tegelijkertijd voel ik met je mee. Ik heb een kleine kamer, mijn atelier noem ik het. Gisteren zocht ik naar foto's in oude fotoboeken. Mijn hemel, wat zit er een boel bij wat weg kan. Vakantiefoto's waar er maar een paar echt leuk van zijn. De rest weggooien? Het projectje begint vorm te krijgen in mijn hoofd.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, hier ook oude fotoboeken. Daar kan een hoop van weg. Dat wordt hier ook een volgend project.

      Verwijderen
  9. O heerlijk. Ik heb al zoveel weg moeten doen in mijn leven . Ik ben blij dat ik dat wel geleerd heb. Maar er komt iedere keer onder andere omstandigheden een volgende ronde. Heerlijk en wat een mooi kastje heb je voor het betere bewaarwerk.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Opruimen houdt niet op, want je verzamelt toch weer spullen in de loop der tijd. Dat kastje is perfect om mijn aquarellen en papier plat in te bewaren.

      Verwijderen
  10. Oeff.. wat moet ik schrijven.. leuke olifantjes en mooie nieuwe kast (en nee, er worden volgens mij altijd wel extra dingetjes in zo'n pakket gestopt bij dat Zweedse woonwarenhuis, niet mee in zitten! ;-) ).. maar al dat opgeruim.. nee, da's echt niks voor mij.. ik ben niet zo'n Marie Kondo. :-P
    Maar zolang jij er blij mee bent, moet je het gewoon doen natuurlijk. :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik kon dingen soms niet meer terugvinden, mizzD. Omdat ik nog steeds een aantal bakken had die sinds mijn verhuizing onuitgepakt waren. En het lijkt netjes in die bakken, maar toch is het onhandig. Ik kom kastruimte tekort. Maar nu ik bezig ben, vind het heerlijk! Alles wat overbodig is kan weg!

      Verwijderen
  11. Mooie ladenkast. Lekker opruimen, altijd goed. De olifantjes staan leuk op de vensterbank. Foto’s inscannen is een klusje waar je tijd voor moet nemen.
    Gr. Renske
    www.prutzooi.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, dat zal wel tijd kosten. Maar er kan veel weg en wat mag blijven sla ik digitaal op.

      Verwijderen
  12. Wat heerlijk om zo op te ruimen. En je gaat het zeker merken als je weer wilt gaan schilderen. Die ladenkast is echt handig.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Opgeruimd staat netjes, maar wat is het een lastig iets...
    Al die dingen, met emotionele waarde..
    Die olifantjes, wat zijn ze leuk.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Goed bezig zeg! Maar ik snap heel goed dat het moeilijk is om sommige dingen weg te doen en los te laten.

    BeantwoordenVerwijderen

Reacties... hartstikke welkom!
Ze worden gemodereerd om spam te voorkomen.