Pagina's

02 juni 2022

mooi werk



Ik ging gisteren eens kijken hoe het staat met de herinrichting van het Grote Kerkhof. Daar waar vorig jaar opgravingen plaats vonden en dit jaar een paar bomen werden gekapt. Er had op 28 mei een feestelijke opening plaatsgevonden en ik was wel benieuwd naar de nieuwe waterpartij. Maar ik zag heel wat anders: de opbouw van de jaarlijkse kermis.




Niet ver hiervandaan op een andere herinrichtingslocatie, de Stromarkt, ligt de boel al geruime tijd open. Het is de plek waar de boom voor de ingang van de bibliotheek 'zinloos geveld' werd. 
Ook hier kwam er archeologisch onderzoek aan te pas. Ik las dat bij de aanleg van het nieuwe riool er een beerput en muurwerk van een kelder zijn gevonden. 




Bij de bomen die er nog staan was een paar weken geleden een groenbedrijf aan het werk. Er werd met een apparaat lucht in de grond gespoten, je zag de aarde omhoog komen. Ik stond er geïntrigeerd naar te kijken, en vroeg om uitleg aan de meneer die daar bezig was. 

Hij vertelde dat door lucht in de aarde te pompen de aarde minder dicht gemaakt wordt. Daardoor worden boomwortels gestimuleerd om dieper te wortelen. En dus wordt de boom minder gevoelig voor omwaaien. Ook zullen zo de wortels minder aan de oppervlakte voor problemen zorgen, bijvoorbeeld door stoeptegels omhoog te duwen. Het was al in veel steden met succes toegepast. Door op de link te klikken lees je hoe het bedrijf te werk gaat.

Ik wist niet dat het bestond. Voor iemand die met lede ogen de bomenkap aanzag, vond ik het mooi werk.



12 opmerkingen:

  1. Mijn vader vond ooit bij het schoonmaken van de beerput in onze tuin gemetselde bogen van een waarschijnlijke wijnkelder uit de tijd dat ons eeuwenoude huis een herberg was. Hij heeft niemand iets gezegd en de boel snel dichtgegooid.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Een beerput schijnt een rijke bron van informatie te zijn voor archeologen. Alles wat werd weggegooid ging daarin. Kapot aardewerk en zo. Wie weet wat er voor geheimen in die beerput lagen.

      Verwijderen
  2. Goed bedacht van die lucht in de grond. Iemand moet op dat idee zijn gekomen, wat een slimmerd!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Niet alleen mooi werk maar ook mooie foto met die schaduwboom!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik kende dat ook niet maar wat een goed idee. Hopen dat de bomen wel blijven staan.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. De kermis! Nou, daar was de boel dan zeker net op tijd voor dicht..?
    Ze verzinnen steeds weer nieuwe dingen.. maar goed ook, álles beter dan kap! ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Nooit van gehoord, lucht de grond in sturen...maar wat een mooie foto van die schaduw boom.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Zo leer ik ook weer wat. Ik had er ook nog nooit van gehoord.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Bijzonder, dat lucht in de bodem blazen! Hopelijk werkt het. Het is hoe dan ook beter dan kappen :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ja, bijzonder, hè.. Nooit geweten als ik het niet gevraagd had. Ik hoop dat het vele oude bomen in steden kan redden.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat goed dat je vroeg wat ze aan het doen waren Judy. Daar had ik ook nog nooit van gehoord. Maar klikt als een goed initiatief.

    BeantwoordenVerwijderen

Reacties... hartstikke welkom!
Ze worden gemodereerd om spam te voorkomen.