Pagina's

27 juni 2022

opge­waardeerd onkruid



Stoepplantjes heten ze. En er komt steeds meer belangstelling voor. Opgewaardeerd onkruid. Als ze zo langs de gevel groeien, komt er hier eens in de zoveel tijd een man met een brander langs om ze vernietigen. Geen gif gelukkig, maar een brander. Maar toch zonde als ze weg zijn. Vind ik.

Ik fotografeer ze vaak. Dappere plantjes zijn het. Die tussen de stenen kans zien om te groeien en te floreren. Tegen alle verwachtingen in. Daar heb ik bewondering voor. De bloemetjes zijn piepklein.

Maar net als wilde bloemen in de berm komt er steeds meer waardering voor. Er is zelfs een zakgidsje voor stoepplantjes. Bij de Hortus in Leiden.

Dit zeggen ze erover:

Stoepplantjes zijn belangrijk
In een stad van alleen maar steen, zonder groen, wordt het in de zomer erg heet. Regenwater kan niet goed weglopen en insecten vinden er weinig te eten. Het is fijn als mensen tuinen maken maar de wilde plantjes, die vanzelf in de stad groeien, zijn minstens even belangrijk voor de afkoeling en de biodiversiteit. Jammer genoeg vinden de meeste mensen het erg slordig staan, al dat 'onkruid' dat zomaar vanzelf groeit.



26 opmerkingen:

  1. Muurleeuwenbekje is een van mijn lievelingsplantjes.
    Weet je dat een potje met een klein plukje plant je balkon nog mooier maakt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuk idee, Anneke! Mijn balkontuintje is constant in ontwikkeling. Dit jaar meer focus op vaste planten. Kijken of ik ze kan laten overwinteren. Maar voor nu ben ik door mijn potten heen, en het staat aardig vol. Maar volgend jaar wie weet.

      Verwijderen
  2. En ook ik zeg: een blogje naar mijn hart! Mijn oudste bonus-schoondochter vertelde me laatst - toen ze een jacuzzi voor in de tuin had gekocht - dat het zo heet werd in hun tuin. Ja: dat is alleen maar steen. Nog geen stoepplantje te bekennen... ik krijg het al Spaans benauwd als ik daar alleen maar een dénk. Ik snap écht niet waarom mensen dit toch willen... stenen achtertuinen... bbrrr

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Steenwoestijn noem ik dat, zo'n tuin. Gelukkig komen mensen daartegen steeds meer in actie en wordt het belang van groen in tuinen steeds meer gezien. Al is het alleen maar al om regenwater vast te houden in plaats dat het direct in het riool verdwijnt.

      Verwijderen
  3. Ze zijn leuk. Ik heb ze ook vaak gefotografeerd, onder de noemer 'Tegen de verdrukking in'. Niet beseffend dat ze ook gewoon belangrijk zijn

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Als ik in de bergen op vakantie ben, sta ik altijd verwonderd van de plantjes die in de kleinste rotsspleetjes kunnen groeien.. vaak leg ik ze dan vast. Dit is eigenlijk hetzelfde.. minieme ruimtes tussen steen en tóch groeien er plantjes.. soms zelfs hele grote als die stokrozen (grrr! :-) ).. en soms best hele mooie (die op je tweede foto vind ik echt geweldig leuk).. gek eigenlijk dat ik dié dan zelden op de foto zet. In de tuin mogen álle plantjes lekker tussen de stenen groeien.. als het te gek wordt, trek ik er weer es wat tussenuit.. er komt toch altijd terug.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, geweldig, die plantjes! Stokrozen zijn natuurlijk geen onkruid.....

      Verwijderen
    2. Wilde bloemen.. ik noem alles wilde bloemen.. onkruid vind ik zo naar klinken.. er zijn maar een paar plantjes die ik écht onkruid vind hehe en dan nóg zijn die voor de insecten en zo soms best belangrijk hè. Stokrozen die zich overal maar uitzaaaien (behalve in mijn tuin dan grrr) vind ik ook wilde bloemen hoor.. álles wat overal maar opkomt waar het nooit bedoeld is eigenlijk.
      En dan schrijf ik hier dat ik die tussen de stenen zelden op de foto zet en zie ik net in m'n éigen postje dat ik er dáár al diverse van op heb staan hahahahaaa!

      Verwijderen
    3. Oh, vergat ik nog.. ik vond die trend van dat mensen die plantjes omcirkelden met stoepkrijt en er de naam van het plantje bijschreven zó leuk.. zouden ze van mij mogen blíjven doen!

      Verwijderen
    4. Wilde planten is inderdaad een betere term. Ja, ik dacht al in jouw blogje ook een paar te hebben gezien. :) Die rage van plantjes omcirkelen is leuk, ja, was het helemaal vergeten. Heb het hier ook nog nooit gezien.

      Verwijderen
  5. Leuk die platjes die overal groeien. Maar jouw balkon is pas echt leuk, wat zit je daar gezellig.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankje Jeanette, ik vind mijn tuintje dit jaar ook supermooi.

      Verwijderen
  6. Bij mij in de tuin groeien allerlei cadeautjes van de vogels. En de buren hebben klimrozen tegen de gevel. Een tegel uit de stoep. Ik hoop,dat de gemeente niet reageert

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ze doen tegenwoordig niet zo moeilijk meer, hoop ik.

      Verwijderen
  7. Wilde bloemen, dat vind ik een goeie. Ik ben zo gek op stoepplantjes.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuk, hè, die herwaardering! Ik las het bij jou op facebook ook al.

      Verwijderen
  8. Wat leuk, dit ga ik als "thema" bij een wandeling doen...

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik heb een grasveld voor mijn huis van de gemeente. Er staan 3 bomen op en elke 8 weken word het gras gemaaid, meestal net als er wat madeliefjes en paardebloemen beginnen te bloeien. Toen ik een keer belde of het wat minder kon met het maaien wed mij verteld dat dat maaien was om de groei van het gras te bevorderen samen met het verdere onderhoud aan het veldje. Verder onderhoud , nou meer dan een grasmaaier heb ik in de 20 jaar dat ik hier woon niet gezien en het grasveld vertoond een groot aantal kale plekken die alleen maar groter worden. Ik heb nooit meer wat gehoord en men blijft maaien met grote regelmaat en het veldje word er niet mooier op, misschien dat als ik binnenkort bij de kringloop een verticuteerhark tegenkom dat ik zelf maar eens actier onderneem en misschien zelfs zelf wat graszaad ga zaaien.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is blijkbaar overal hetzelfde.. hier worden de singels en vijvers altijd net uitgebaggerd als de waterlelies gaan bloeien..! :-/

      Verwijderen
    2. Misschien wilde bloemen zaad in het gras gooien?
      Ja, gemeentes zijn nog niet allemaal om, jammer genoeg.

      Verwijderen
  10. Vooral die middelste foto, dat plantje vind ik zo leuk met die mooi blaadjes. Afblijven, lekker laten groeien. Trouwens, jouw balkonnetje met die planten mag er ok zijn hoor,

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat goed inderdaad dat stoepplantjes meer waardering krijgen. Het is toch een stukje groen tussen het steen tenslotte.

    BeantwoordenVerwijderen

Reacties... hartstikke welkom!
Ze worden gemodereerd om spam te voorkomen.