Pagina's

23 juni 2022

mooi geworden



Weet je nog? De herinrichting van het plein? En de bomenkap? Het Grote Kerkhof lag lange tijd open en er vonden opgravingen plaats nu de boel toch op de schop ging.
Ik wandelde gisteren over het nieuw ingerichte plein. Nu de kermis vertrokken is.

De hoek omkomend richting het Grote Kerkhof zag ik bij de ingang van de Lebuinuskerk al een stukje herinrichting. In de bestrating zijn ronde vormen aangelegd. Het breekt de rechte lijnen. Ik hou er wel van. Ik zie ook een paar jonge boompjes aangeplant. Ook mooi.




Ook de weg heeft een ronding gekregen. 
Het plein zelf is een grote lege vlakte nu de kermis vertrokken is. Ik hoop dat daar nog een invulling voor komt. Het is nu wel erg leeg. Maar honderd keer beter dan het vroegere parkeerterrein, dat al enkele jaren niet meer gebruikt werd.




Je ziet het niet goed op de bovenste foto, maar daar verderop is de nieuwe waterpartij. 
Zonder water nog.




En weer wat verderop, tegenover het stadhuis staan verschillende magnolia boompjes.
Ook daar ronde vormen. Met dichtregels erin. 




In de boomcirkels staan gedichten  gegraveerd van mensen die iets met Deventer hebben. Het zijn dichtregels van Geert Grote tot Erasmus, ook van Johanneke ter Stege en Typhoon. Om de honderden mensen die eeuwen geleden onder het Grote Kerkhof zijn begraven te eren.

 

15 opmerkingen:

  1. Wat woon je toch in een mooie en gezellige stad.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Gelukkig best mooi geworden.. en die boomcirkels met gedichten erin vind ik zelfs geweldig! Die open ruimte.. misschien blijft dat juist wel zo open als een soort van evenemententerrein daar middenin de stad.. als de kermis er kon staan, dan kan er wellicht ook een klein concertje plaatsvinden.. of de boekenmarkt.. ik zeg maar wat. :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. De boom cirkels met gedichten zijn erg mooi. Het is niet zo goed te zien hoe het plein nu is. Inderdaad lijkt het erg leeg. Wat ligt er op de grond? Zie ik een paar bankjes? het lijkt wel kiezelsteen?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is ook erg leeg. En er zijn wel een paar bankjes. Op de grond ligt een soort fijn grit. Dat zal wel vaster worden als er veel over gelopen wordt. Geen kiezels, die zijn een stuk groter.

      Verwijderen
  4. 't Is nog wel leeg, maar al veel en veel beter. met hele mooie plekken, zoals die boomcirkels en als straks de waterpartijen het ook nog doen..
    't wordt vast mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Het lijkt mij allemaal heel mooi. Ik ga gauw eens kijken.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Het ziet er toch wel veelbelovend uit! Wat fijn zeg. En inderdaad altijd beter dan zo'n lelijke parkeerplaats.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Die boomcirkels met gedichten er op zijn prachtig. Het geheel gaat vast heel mooi worden.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Mooi verslag van een mooi plein.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wauw, wat is dat mooi geworden zeg, op het Grote Kerkhof! Ik houd wel van leegte... dus van mij mag het zo blijven. Beetje meer 'groen' en verder niks meer aan doen ;-) Je balkon ziet er ook gezellig uit!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Vandaag deden de fonteinen het. En op de grote open vlakte werd gejoudebouled. Heel leuk!

      Verwijderen
    2. Nou, wat superleuk! Gezellig! En ik zeg het nog maar weer eens een keer: ik vind het heerlijk zoals jij mij (en met mij al jouw lezers, natuurlijk...) trakteert op al die bijzondere details die Deventer maken tot wat Deventer is. Soms brengt het mij een vleug heimwee, soms een gevoel van: als ik érgens 'geworteld' ben, is het in Deventer... En daar ben ik je bij elk 'Deventer' blogje dankbaar voor!

      Verwijderen
    3. Het is en blijft een bijzondere stad, Deventer. Ik vind het leuk dat je dat gevoel van geworteld zijn deelt, want zo voel ik het ook. Ook als je er niet meer woont, dat kan ik me goed voorstellen. En ik heb op zo veel plekken in Nederland gewoond.

      Verwijderen

Reacties... hartstikke welkom!
Ze worden gemodereerd om spam te voorkomen.