Pagina's

09 februari 2022

vaarwel oude bomen


Twee weken geleden liep ik over het Grote Kerkhof naast de Lebuinuskerk. 
Dit plein is zo lang parkeerterrein geweest en een doorn in het oog van menig Deventenaar. Er is begonnen met de herinrichting. Daar gingen opgravingen aan vooraf waar ik eerder over schreef. Het was tenslotte een kerkhof.....

Er wordt inderdaad druk gewerkt. Op betonnen zuilen staan afbeeldingen van hoe het moet worden. Er komt een waterpartij. En op de plaatjes ziet dat er leuk uit.




Met lichtjes en bomen. Leuk toch? Daar hebben knappe planologen ongetwijfeld veel werk aan gehad.

En toen las ik dat er op het Grote Kerkhof en op naburige pleinen in de binnenstad TIEN bomen worden gekapt. Vanwege herinrichting. Rechtzaak verloren. Ondanks protesten. Allemaal monumentale linden en platanen die ik vast wel eens gefotografeerd heb. Ik ken ze persoonlijk.
Ik wist niet wat ik las. Ongelooflijk. Ik heb er gewoon buikpijn van.

Waarom kunnen ze niet gewoon om die bomen heen ontwerpen?
Dus vanmorgen ging ik even kijken hoe het ervoor stond. Daar op het Grote Kerkhof.


Een paar waren er al weg. 
En als ik goed begrijp moeten de bomen hieronder ook weg.
Ik geloof niet dat ik dat nieuw ingerichte plein ooit mooi zal gaan vinden. Ik zal altijd die bomen missen. Ik ga binnenkort eens kijken op die andere pleinen.


21 opmerkingen:

  1. Wat zonde! En ongebegrijpelijk dat daarvoor toestemming is verleend, want als de bomen niet ziek zijn, zou dat niet zomaar mogen worden gedaan; ze mogen dan tijdelijk worden verplaatst, maar zouden weer teruggeplaatst moeten worden. Echt heel erg jammer.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik snap het ook niet. Schijnt allemaal te mogen, Anja.

      Verwijderen
  2. Dat is zeker jammer. Het duurt ook best lang voordat je weer groter en volle bomen hebt.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Au, dat doet gewoon pijn zo'n geamputeerde boom!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Sjeee.. wat zonde! Zulke mooie oude bomen.. ik heb ze vast ook op foto.. maar wat komt er voor terug? van die mini-sprietjes zeker? grrr.. kan daar ook boos om worden.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. En waar zouden die sprietjes dan moeten komen? Je kan niet zomaar bomen planten op een kerkhof, er liggen graven onder. Daarom die opgravingen op plekken waar dingen moesten worden aangelegd.

      Verwijderen
  5. Wat vreselijk jammer. Ik snap je gevoel, hier worden binnenkort tientallen bomen gekapt. Onvoorstelbaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Vreselijk. Het is en blijft overal hetzelfde. Jet kappen gaat maar door. Zo erg en zonde van die oude bomen. Gggrrr

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Oh Judy I feel so bad. I am never sure why man has to destroy such beauty. Living in a woods I so appreciate the magnificence of these trees. It takes decades to grow them tall and lovely. My heart goes out to you friend. Take care - Hugs!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Vreselijk zoiets . De gemeente hier lijdt ook aan de kap-ziekte.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik heb nu ook buikpijn, Judy. Is de wereld gek? We weten hoe zuinig we moeten zijn op bomen. Met jou vraag ik me, had degene die het plan maakte niet om de bomen kunnen ontwerpen? Leuk zo'n fontein, maar bomen verkoelen in de zomer in de hitte. Denkt men daar niet aan? Straks een groot open plein. Nu we eindelijk een kabinet lijken te hebben met ook voor het klimaat, dacht ik nu sijpelt het besef door. Maar nee, hoe halen ze het in hun hoofd????

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is natuurlijk gemeentelijke politiek die hierover beslist. Maar snappen doe ik het ook niet. Het is nu een groot open plein met die bomen aan de randen. Haal je de bomen weg dan wordt het nog leger. Eén zo'n waterpartij verandert daar niet veel aan.

      Verwijderen
  10. NEE HE???!!! Oh, wat erg! Ik zit hier werkelijk met tranen in de ogen. Van verdriet, en van boze onmacht. Snappen die planologen dan echt niet dat bomen nodig zijn voor leefbaarheid op onze aarde? Alles versteent... de mensheid ook. Hart voor leven, voor natuur... je moet het onderhand met een vergrootglas zoeken. Wát erg, dit...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, dus. Ik word er ook heel akelig van. Ik keek vandaag op de andere pleinen die genoemd worden in het krantenbericht. Daar is het even erg. Nu is niet helemaal duidelijk wélke bomen precies weg gaan, in totaal tien. Dan zou er ook nog wel wat blijven staan hier en daar. Maar nog steeds... om te janken.

      Verwijderen
  11. Aargh, wat erg inderdaad! Waarom kappen ze in vredesnaam zulke mooie oude bomen... Ik vind het triest.

    BeantwoordenVerwijderen

Reacties... hartstikke welkom!
Ze worden gemodereerd om spam te voorkomen.