Pagina's

24 februari 2022

morgenster



Een paar dagen geleden zag ik bij dageraad een ster net boven het dak van de kerk. Als je goed kijkt, zie je hem rechts op de foto.
Dan word ik nieuwsgierig. Het is vast een planeet, dacht ik, want de sterrenhemel was al niet meer zichtbaar in de schemering.

En ja, het was Venus. De ster die of 's avonds of  's morgens zichtbaar is. En daarom avondster of morgenster genoemd wordt. Leuk om te weten. Vind ik dan. Want op aarde is het op dit moment niet best.



17 opmerkingen:

  1. Er is ook een veldbloem die morgenster genoemd wordt.. omdat ze alleen in de ochtend open staat. De gele zie je veel, de roze is wat zeldzamer.
    Ik wist niet dat Venus ook morgenster genoemd werd.. zo leer je elke dag weer bij! :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja dat zag ik toen ik googlede of het wel Venus was, dat morgenster ook een bloem is. Leuk. Zo leerde ik ook weer wat. :)

      Verwijderen
  2. Ik herken geen enkele ster of planeet, nou ja, het steelpannetje wel. Mensen die 's morgens gaan kijken of er iets van hun gading bij het grof vuil staat, worden ook morgensterren genoemd, toch?
    En wat de wereld betreft: ik krijg het gevoel dat we langzaam op onze ondergang afgaan

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. In de tuin van mijn vorige huis was vrijwel geen 'lichtvervuiling' en kon je heel veel sterren zien, zelf een vleug Melkweg. Dan wordt je interesse wel gewekt. In de tijd dat grof vuil nog werd opgehaald zag je soms prachtige dingen aan de straat staan. Dat is pre-kringloopwinkels.

      Verwijderen
  3. Ja, het is niet bes tin de wereld. Gelukkig is er dan zoiets als een ster, de natuur om een beetje troost te geven.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik heb ook geen verstand van sterren, maar vind het altijd leuk om erover te lezen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik ben blij dat je die ster hebt gezien, Judy.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Verschrikkelijk wat er gebeurt in Oekraine. De bevolking daar zit in schuilkelders, ze zien geen sterren.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Het voelt een beetje als hoop hè, op een of andere manier. Naar boven kijken, het universum in al zijn grootsheid boven je zien en je beseffen dat jij onderdeel van dat grote geheel bent. Dat al jouw acties, hoe ogenschijnlijk miniem ook, rimpelingen veroorzaken. Dat bang of boos worden NIET het soort energie is dat je de kosmos in wilt sturen...
    Ik ben er zeer dankbaar voor dat ik (nu) in een zeer lichtarme omgeving woon. Heb gisteravond enige tijd ademloos de melkweg staan te bewonderen. Daar word ik echt heel stil en vredig van, zoiets (kunnen) zien...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bijzonder is dat, hè, als je ineens de melkweg ziet. Vredig en stil inderdaad. Mooi hè, het universum, zichtbaar en onzichtbaar.

      Verwijderen
  8. Judy God Bless you for sharing that star. I know when the world seems dark and there is so much evil if I go out and "look up" God brings me peace. As always we are not alone...He is near. Thank you sweet friend for always taking time to stop by and visit me. Let's "look up" together and pray for peace. Hugs!

    BeantwoordenVerwijderen

Reacties... hartstikke welkom!
Ze worden gemodereerd om spam te voorkomen.