Pagina's

04 juni 2022

al weer een groen blogje



In de Kloostertuin was het groen dat de boventoon voerde. Ik hoopte op rhododendrons, maar die zijn hier niet veel te vinden. Alleen deze zachtroze zag ik.




Tegen één van de muren die de tuin omgeven stond een klimhortensia te bloeien. Ik had er zo één tegen het portiek van mijn vorige huis groeien. Hij deed het fantastisch op het Noorden. Net kant, die bloemen.




En hieronder vrouwenmantel. Zo mooi altijd, die druppels. Ook die had ik bij mijn vorige huis. En ik wil er nu ook één op mijn balkon, heb ik besloten. Als ze ze op de markt verkopen, hoop ik. 

Mijn balkon heeft 's morgens zon op Zuid-Oost. Daarna zorgen een paar bomen voor schaduw. Ik dacht altijd dat het te warm zou zijn voor schaduwminnende planten, die eigenlijk mijn lievelingsplanten zijn. Maar door de schaduw van die bomen valt dat misschien wel mee. Ik ga het proberen. Want water geven moet altijd op het balkon.




En dit hieronder is bloeiend zevenblad. Doet niet onder voor fluitenkruid. Toch?




Op mijn balkon zie ik de pas ontkiemde plantjes elke dag een beetje groter groeien. Wat het wordt? Dat laat ik hier vast een keer zien. Even geduld AUB.


19 opmerkingen:

  1. Ik vind je balkontuintje zo leuk. Je ziet het groeien

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooi dat groen. Het valt me op,dat alle groen elke week een tintje donkerder wordt

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dit is zo'n dankbaar jaargetijde hè en het gaat allemaal zo snel.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hi Judy I like your balcony area, it is a great example of how any small space can be made special for nature - my brother has one and he has put bird feeders on there - you have an advantage over me here as your balcony is unlikely to suffer from the problem of cats catching the birds!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi Betty! I have a bird feeder as well, and watching the birds visiting is so wonderful! No cats within reach!

      Verwijderen
  5. wat mooi, die druppeltjes foto!
    een gezellig balkon heb je!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Goh, had ik toevallig ook allebei.. de klimhortensia achter in de tuin tegen de schutting, maar doordat vriendlief een overdekt plekje voor z'n motor moest hebben, kregen ze te weinig zon denk ik, want het is helemaal verdwenen. En de vrouwenmantel, tja, die groeide vooral tussen de tegels van het terras.. en dát werd vorig jaar verhoogd en opnieuw gelegd, dus... allemaal weg. Maar ik zag er in de bloementuin in het park en heb er een heel klein stukje vanaf geplukt.. het staat nu in een borrelglaasje en het wortelt al. Ideetje? ;-)
    Zevenblad.. pff.. alleen van dié ben ik blij dat het voor het grootste gedeelte weg is uit m'n tuin hahahaa!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik had de klimhortensia speciaal uitgezocht voor op het noorden, dat kunnen ze in principe goed hebben. Ik moet lachen om hoe jij aan de vrouwenmantel kwam, want zo kwam ik aan mijn slaapkamergeluk en de vinca minor, die het overigens nog niet erg goed doet. Gewoon een stek in de aarde gaat ook meestal goed om te wortelen, is mijn ervaring.
      Ja en zevenblad, was ook geen fan toen ik het in mijn tuin had. Maar zo aan de kant van de weg, vind ik het leuk. Je kunt hem in toom houden, maar helemaal wegkrijgen is moeilijk.

      Verwijderen
    2. Ik eet het gewoon op :-)

      Verwijderen
    3. Heel goed! ;) Maar zo langs de kant van de weg durf ik het niet te eten. Maar uit eigen tuin absoluut!

      Verwijderen
    4. Nee, daar zeg je wat: ik eet inderdaad alleen de onkruiden die in de tuin staan, langs de weg mogen ze lekker gaan bloeien en insecten tot voedsel dienen...

      Verwijderen
  7. Ik woon in de buurt , je mag van mij wel vrouwen mantel . Komt overal op.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat leuk! Ik weet helemaal niet wie je bent, en hoe we in contact kunnen komen. Dan kom ik het wel halen, een plukje vrouwenmantel, niet te groot, het moet in een pot passen. Kun je me mailen? dedraadaquarellen at gmail.com

      Verwijderen
  8. Prachtig, die kloostertuin. Zo sereen.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Heerlijk, zo’n mooi stukje groen in de buurt.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Fijn, zo'n groen blogje uit 'de stad', daar wordt mijn groene hart blij van!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Het is echt heel groeizaam weer. Onze tuin is ook heel weelderig groen.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Echt heel leuk zoals me balkontuintje er uit ziet. Spannend wat je gezaaid hebt.
    Gr. Renske
    www.prutzooi.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen

Reacties... hartstikke welkom!
Ze worden gemodereerd om spam te voorkomen.