Pagina's

18 oktober 2022

ritme van de seizoenen


De kleuren in de herfst zijn uitbundig. 
En toch ervaar ik de herfst helemaal niet als vrolijk en extravert. Het is het seizoen van verval, van terugkeer naar binnen, naar de aarde, naar de kern. De natuur gaat in diepe transformerende winterslaap. Om in de lente vernieuwd weer tevoorschijn te komen, dat wel.

Mijn lichaam heeft ook een seizoensritme. Met het korter worden van de dagen en het verminderen van het licht wil ik ook in winterslaap. Ieder jaar heb ik dat. Maar misschien dit jaar wel meer dan andere jaren. Omdat ik met alle macht nog steeds bezig ben uit de nasleep van corona op te krabbelen. En voorlopig is het nog meer vallen dan opstaan.




Ik laaf me aan de herfstkleuren. Want oranje is een blije kleur.


16 opmerkingen:

  1. Het is bijzonder hoe de seizoenen anders worden ervaren. Ik vind het juist heerlijk dat de extraverte zomer voorbij is en de introversie van de herfst en winter komt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ben van nature introvert, maar die donkere dagen... daar kan ik niet goed tegen. Net of je niet helemaal wakker wordt.

      Verwijderen
  2. Ik had dat ook, Judy, de herfst zien als een periode van verval, van dood gaan. Ik werd er akelig van. Tot ik ergens op het "net" een foto van een stralende herfstboom zag met mooi vormgegeven woorden erom heen: "De natuur trekt haar mooiste, feestelijkste jurk aan". Dat raakte me zo dat ik nu nooit meer aan verval denk, eerder aan een feest. Op weg naar het introspectieve van de winter, een periode van herstel en van opbouw.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, mooie gedachte, Geri. Ik denk dat dit een periode voor mij moet zijn van herstel en opbouw. Dus wat dat betreft loop ik synchroon met het seizoen.

      Verwijderen
  3. Wat naar,die nasleep. Slaap je ook 's nachts langer,nu het donker is in de ochtend?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ben altijd vroeg wakker, dus daar heb ik geen last van.

      Verwijderen
  4. Vervelend is die nasleep, hè.
    Maar mooie kleurige foto's weer. Dat bord met "lampionnetjes" is leuk!.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, vervelend. Maar je schoonzoon (?) is er erger aan toe, geloof ik.

      Verwijderen
    2. Zoon, Ja, maar het is een combi met astma. Het gekke is dat vooral zijn benen het steeds begeven (enorm trillen) en de moeheid. Maar : hij werkt nu 3 uur in plaats van 2, dus het gaat vooruit.

      Verwijderen
    3. Ok, zoon. Ik heb ook astma in lichte mate, en gelukkig heb ik daar geen extra klachten. Maar die benen, dat herken ik wel een beetje: mijn coördinatie met lopen is slechter geworden. Hopelijk kan een fysiotherapeut daar wat aan doen.

      Verwijderen
  5. Ik ben ook absoluut geen herfst fan. Dus hier gaan, zodra het wat donkerder wordt, de kaarsjes en waxinelichtjes aan. Dat vind ik heel erg schelen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik vind herfstkleuren meer warm dan uitbundig.. ik hou er enórm van. Het is wel verval, maar dat is nódig.. om straks na de winter weer heerlijk overnieuw te kunnen beginnen.. ik zie dat niet als iets vervelends. :-) Dat van die jurk schreef ik zelf ook al eens.. dat moeder natuur naar het bal gaat in haar mooiste galajurk, om daarna haar witte nachtpon aan te trekken, door het donker te slapen en zich dan in frisse pastelkleurtjes te hullen voor een nieuwe 'dag'..! ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, dat vind ik wel een mooie gedachte. Dat in de natuur alles onder de grond zich vernieuwt voor de lente. En dat dat nodig is, ook voor mensen. Maar een herfstliefhebben zal ik toch niet worden, ik heb last van het donker. En misschien nu erger omdat ik nog steeds zo gammel ben. Enfin, het wordt ooit weer lente, en de corona wordt ook vast beter.

      Verwijderen
  7. Waardeloos dat Corona voor jou zo'n nare nasleep heeft, sterkte! Heb er ook altijd moeite mee, met die herfst. Speuren naar kleuren zoals op je foto's is precies wat mij ook helpt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel Emie. Ik ga wat hulp krijgen, en daar zal ik wel over bloggen tzt.

      Verwijderen

Reacties... hartstikke welkom!
Ze worden gemodereerd om spam te voorkomen.