Pagina's

13 oktober 2022

zo'n plek waar niets over te vertellen valt



Als ik wandel door de stad, dan kiek ik links en rechts wat me in het oog springt. Dat levert een hoop foto's op die niet in een verhaal passen. Vaak omdat het plekken zijn waar eigenlijk niet zo veel over te vertellen valt. Dit is zo'n plek. Zo'n straat die ik neem als ik binnendoor van of naar de IJssel wandel. Maar er viel eigenlijk wél een hoop over te vertellen.

Het is een kleine straat die Kleine Poot heet. Er is ook een Grote Poot, maar die is nog kleiner. Hij loopt langs de zijkant van de Lebuinuskerk waar een pomp in een nis staat. En ik had nog een oude foto van die pomp in mijn archief.





En er is dat winkeltje met die kleurige potten aan en voor de gevel. 
Als je de straat vanaf de andere kant inkomt, dan zie je op een klein pleintje de bomen die elk jaar gesnoeid worden.





De bovenste foto is in maart genomen, de onderste in november. Op de bovenste zie je rechts nog wat potten van het winkeltje. Op de onderste zie je de pomp tussen de bomen door.

Als je verder loopt passeer je de Botermarkt. Het is een overdekte markthal, gebouwd in 1889. Er werd zelfgemaakte boter in vaatjes verkocht door boeren uit de omgeving. Dat duurde tot vlak voor de Eerste Wereldoorlog. In 1944 werd de rechtervleugel door een bombardement vernietigd en nooit meer herbouwd. 

Ik ken het gebouwtje eigenlijk alleen maar als fietsenstalling. Zonde eigenlijk. Er is geopperd dat het een terras zou moeten worden. Op de foto uit mijn archief, die dateert van 2014, ziet het er leeg uit. Maar neem van mij aan: nu staat het vol met fietsen. 




Fide sed cui vide
Vertrouw, maar ziet toe op wie u vertrouwt

Het laatste stukje Kleine Poot lag lange tijd open, net als de Stromarkt om de hoek. Misschien herinner je nog wel dat ik over o.a. opgravingen aan de Stromarkt schreef. Er werden wat bomen gekapt en er moest riool worden vernieuwd. En zodra je gaat graven in historische Deventer grond dan vind je dingen.

Ook hier zijn opgravingen verricht. Ze vonden overblijfselen van muren die allemaal bij de Proosdij hoorden, het oudste stenen huis van Nederland. En bij het Bisschoppelijk Paleis dat daar ooit gestaan heeft. Hier lees je er meer over

Maar ja, toen ik ging kijken was ik al te laat. De boel werd al weer dichtgemaakt. Jammer, had het graag willen zien.



14 opmerkingen:

  1. Een verhaal of niet... Je foto's zijn de moeite waard. Je hebt oog voor de leuke en mooie plekjes!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zo alles bij elkaar viel er dus toch wel wat te vertellen. Dankjewel Elizabeth.

      Verwijderen
  2. Staat daar ook nog een gevelgedichtje op die grijze gevel naast dat leuke winkeltje?
    Ik ken de Grote Poot wel, maar dit komt me eigenlijk niet zo bekend voor.. die pomp bijvoorbeeld zou ik me wel herinneren als ik die eerder al zag. Het zijn prachtige fotootjes en je had er toch nog een heel verhaal bij. :-)
    De Botermarkt heb ik zelf ook wel op foto.. ik hou van zulke oude overkapte marktplaatsen.. in Dordt is er ook nog eentje, op de Vismarkt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja klopt, het gedichtje van Jules Deelder. Zie hier: https://judybubbels.blogspot.com/2021/01/wat-breng-ik-teweeg.html
      De Kleine Poot is ook zo'n achteraf plek. En als je ziet hoe erg die Botermarkt verwaarloosd is, dan loop er daar ook snel aan voorbij.

      Verwijderen
    2. Ah ja.. dat van dat teweegbrengen hehe. Nog es over nagedacht en eigenlijk echt wel een typische Deelder.. je moet dingen in beweging brengen, opschudden.. dat is belangrijker dan het resultaat.. is wat ie probeert te zeggen denk ik.
      Zonde wel hè, dat het daar er zo slonzig bijligt, rondom die Botermarkt.. maar die kap blijft overeind!

      Verwijderen
    3. Ja, echt Deelder, je even lekker aan het denken zetten.
      Nou er zo veel in de stad wordt opgeknapt, zou het me niet verbazen als de Botermarkt ook een keer wordt aangepakt.

      Verwijderen
  3. Het ziet er fraai uit in jouw stad. Maar dat wist ik wel. Hie dan ook , leuk dat je het laat zien

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat is het toch mooi bij jou in Deventer. Het gedicht van Deelder is een mooie doordenker.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Leuk bij elkaar verzameld, alle foto's en teksten. Zo valt er toch best wel veel te vertellen, dus... ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik vind die bloemenpracht bovenaan de gevel van dat winkeltje in de tweede foto zo mooi! Zijn dat echte bloemen?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, dat zijn echte bloemen, Nicole. Geraniums geloof ik. Ik vind het ook heel mooi.

      Verwijderen
  7. Eindelijk kom ik dan langs, hier. Wat een mooi blog Judy. Iedere keer als ik jouw fotootjes van Deventer zie denk ik. Hoog tij om daar weer eens langs te lopen. Daar in Deventer. Het is zo 'n mooi stadje. We waren er met die familie reünie maar je dat was laat in de mamiddag en op de avond ook weer geen tijd voor een wandelingetje. .

    BeantwoordenVerwijderen

Reacties... hartstikke welkom!
Ze worden gemodereerd om spam te voorkomen.