Pagina's

17 oktober 2022

ik zie ik zie...



Omdat ik mezelf heb opgelegd om elke dag een foto op Insta te zetten, graaf ik regelmatig in mijn fotoarchief naar geschikte plaatjes zonder praatjes. En die zijn er genoeg. Want ik kiek links en rechts van alles en nog wat. 

Een paar jaar geleden was ik gefascineerd door bootdetails (klik). En ik maakte onder andere deze foto. Natuurlijk ging het mij om dat in het oogspringende wiel. Het lijkt op het wiel van een draaiorgel. En als het aan een draaiorgel zit, heet het een lierrad. Geen idee of dat in scheepstermen ook het geval is.

Maar bij het bewerken van de foto voor Insta, zie ik ineens dat er op de achtergrond nog veel meer boten te zien zijn. In allerlei formaat. Wat een toevalstreffer dat die roerboot daar precies op staat! Die zag ik niet, toen ik de foto maakte. 




Een andere foto dan, van recentere datum. Ik schreef bij mijn verhaal over het Noordenbergkwartier (klik) dat door bombardementen in de Tweede Wereldoorlog de binnenstad een gatenkaas was. Stukken die daarna lang braak bleven liggen, omdat er gebakkeleid werd over wat er mee moest gebeuren. Totdat een architect op het geniale idee kwam om nieuwbouw met oud te verweven. 

De Sijzenbaan en het Sijzenbaanplein zijn zulke plekken waar nieuwbouw verrees. Aan het Sijzenbaanplein bevinden zich bedrijfsruimtes op de begane grond met daarboven woningen. Op de foto zie je een stukje winkelpand rechts en de bestaande oudbouw links. 

En dan daartussenin die fascinerende trap. En geen kleintje ook! Hij lijkt op een ritssluiting om oud en nieuw aan elkaar te hechten. Waar hij naartoe leidt is aan het oog onttrokken. En elke keer als ik erlangs loop denk ik: stairway to heaven. Hoewel ik er niet aan moet denken om elke dag die trap te moeten nemen van en naar mijn huis. 




Tot slot mijn uitzicht bij een kopje koffie. Als ik tenminste het geluk heb om een plekje bij het raam te bemachtigen. Niks leuker dan uit het raam te kijken. Hoewel deze foto waarschijnlijk genomen is vroeg op een rustige ochtend, want er is nog niet veel volk op de been. 

Het raam is versierd met sterren en nog andere plakversieringen ter gelegenheid van Halloween. Maar inmiddels is in de binnenstad de decemberverlichting al weer opgehangen. En ook in de winkels zie ik al kerstspullen liggen. Kennelijk zijn we allemaal toe aan de gezelligheid van de wintermaanden. Misschien wel omdat we die winter zo snel mogelijk achter de rug willen hebben. 

15 opmerkingen:

  1. Was het niet vreemd,kerstversiering bij redelijk warm weer?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk om op deze manier je archief met ons te delen. Je hebt een scherp oog!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Meer oog dus dan ik zelf in de gaten had, met die roeiboot. :) Dankjewel Emie!

      Verwijderen
  3. Die trap, fantastisch. Eest de herfst en dan ja, langzaam de winter in. Ik weet hoeveel moeite je er mee hebt. Ik hoop dat ik straks iets van mijn liefde voor de winter op je over kan brengen. En de kerst, een leuke tijd, vooral het schilderen van kaarten. Vooral het bedenken wat ik er nu weer op ga zetten. En ja, daar moet ik nu wel mee beginnen wil ik genoeg tijd hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik geniet altijd van jouw wintertaferelen, dus ik laat me inspireren. Ik ben ook weer begonnen met schilderen, Geri. Dus ik ga schilderend de winter door, was mijn plan.

      Verwijderen
  4. Mooie toevalstreffer, die roeiboot precies tussen die dingen op de boot vooraan.. soms zie je later op je foto's meer dan je van plan was erop te zetten hè haha!
    Ik zette afgelopen zomervakantie ook zo'n soort trap op de foto, maar die was langer en meer in een hoek.. deze is mooier.
    Ik dacht even dat die sterren opgehangen in die straat waren.. maar ze zaten dus gewoon op het raam? hahahahaa! grappig zicht!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee op het raam, daarom vond ik het zo leuk om door de sterren heen te fotograferen. Inmiddels hangen in de straten weer die lichtornamenten.

      Verwijderen
  5. Mooi die foto's!
    Die trap, als ik die zie (ooit) ga ik naar boven...
    Wat doen die sterren het mooi hè, ook hier is al overal kerst verlichting te zien.
    Wel gezellig vind ik.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Op de een of andere manier misstaat het niet, de kerstspullen en sterren.

      Verwijderen
  6. Het stuurwiel lijkt in midden wel op een soort van octopus en deze komen vast nog vaak voor bij de oudere generatie schepen. En ook hier hangt al wat kerstversiering in het winkelcentrum en in de stad. Ze beginnen steeds vroeger. Halloween wordt hier niet echt gevierd in stad, maar zag wel enkele tuinen die al wat versieringen erin hadden gezet. Zelf nog even nergens behoefte aan.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik vind het een prachtige vorm, dat wiel! Ja, ze beginnen steeds vroeger, maar nu toch wel heel vroeg. Ik dacht dat de Hema als regel had dat de kerstspullen er pas inkwamen ná Sinterklaas.

      Verwijderen
  7. Je hebt echt oog voor detail, soms zelfs zonder dat je het weet dus. Grappig, om nu ineens die roeiers te ontdekken. Ik heb een soort lichtsnoer met kerstlampjes dit jaar aan een steunbalk in de kamer laten hangen. Als het buiten somber en grijs is, doe ik die aan. Een soort kaarsjes, maar dan zonder brandgevaar. Instant-hyggelig-heid. Zo komen wij de donkere dagen wel door - het hele jaar ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ben jaloers op die steunbalk! :) Ik heb ook wel lichtjessnoeren maar ik weet nooit waar ik ze hangen moet.

      Verwijderen
  8. Ik ben nog helemaal niet toe aan herfst en vooral niet aan de winter. En dan al die kerstspullen al. Voor mij hoeft het niet, ik zie liever al die mooie foto’s van jou.

    BeantwoordenVerwijderen

Reacties... hartstikke welkom!
Ze worden gemodereerd om spam te voorkomen.