Pagina's

08 maart 2023

winkel­dochters



Kent iemand dat woord nog? Het zijn de artikelen in een winkel die overblijven en maar niet verkocht worden. Zo is het ook met mijn foto's. Sommige passen niet in een verhaal en blijven liggen. En dan worden het 'fotodochters' of 'blogdochters'? Anyhow, hier zijn er een paar.

De bovenste foto nam ik van een stel paarden in een etalage. Dat zullen geen winkeldochters worden, denk ik. Ik wou dat ik ze kon kopen, zo mooi. Maar ja, waar zet ik ze neer?
Hieronder een plantpot met paarse lichtjes. Ik zou hem zo op mijn balkon willen hebben om een regenachtige dag op te fleuren.




En om in het paars te blijven: een kunstige graffiti tekening. Ik vond hem mooi.




Hieronder: een kaartje dat ergens op de grond lag. Ik liep er al verschillende keren langs en steeds viel mijn oog erop. Ik nam hem mee. Soms komen boodschappen van het universum op vreemde manieren tot je. 




En hieronder: nee het is geen prehistorische grottekening. Maar een tekening op een muur anno nu. Niets nieuws onder de zon. 




Als laatste een viburnum in pot. Ik wil er ook één .....


20 opmerkingen:

  1. Ik vind dit zo'n leuk onderwerp, fotodochters. En ik vind alle dochters prachtig.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zo nu en dan gooi ik ze op een hoop in een blogje, die losse foto's.

      Verwijderen
  2. Met een moeder die tot haar trouwen in een schoenenwinkel werkte, ken ik die uitdrukking zéker nog wel hehe.. maar ik ben onderhand ook al van de oudere generatie en die weten dat soort dingen nog.. jongeren niet meer denk ik.
    Ik vind het eigenlijk wel een denigrerende uitdrukking.. het komt vast uit de tijd dat mensen hun kinderen nog uithuwelijkten, het liefst aan rijke kerels. En de dochters waar ze 'mee bleven zitten' waren dan goed genoeg om als dienstmeisje te gaan werken of hun ouders de rest van hun leven te verzorgen. Eigenlijk véél belangrijker voor de maatschappij, maar nooit zo hoog aangeslagen. Dus laten we jouw mooie foto's maar niet daar naar noemen. 'Bonusfoto's' vind ik mooier.. want dat ís het.. een bonus voor ons!
    Die graffiti lijkt sterk op de kunst van Herman Brood vind ik.. en de handjes zijn inderdaad net de oude grottekeningen in Lascaux. :-)
    Ik heb al járen zo'n viburnum in de tuin.. hij wurmt zich uit de schaduw van een conifeer die heel groot geworden is en heeft daardoor een rare vorm. Maar sinds we hem hebben gestut met een flinke paal staat ie er weer goed bij.. en je hebt er jaarrond plezier van.. de bloemetjes zijn talrijk ( én in de winter begint dat al!) en de diepdonkerblauwe besjes zijn ook mooi.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, ik denk inderdaad dat het van oorsprong komt uit een tijd dat ongetrouwde vrouwen 'op de plank waren blijven liggen'. En dan zo'n term op Internationale Vrouwendag!
      Als ik op de markt een viburnum kan kopen dan neem ik hem, ik vind ze prachtig. Mijn andere struikje op het balkon valt uit, elke dag allemaal afgevallen blad. Ik verdenk de ekster die mijn balkon bezoekt ervan iets met die bladeren te doen, maar het kan ook zijn dat hij uit zichzelf uitvalt. Ik wacht even af.

      Verwijderen
    2. Zijn inderdaad allemaal mooi, viburnums, maar als ik jou was zou ik voor een wintergroene gaan (viburnum tinus).. anders zit je in de winter tegen een paar kale takken aan te kijken. ;-)
      Wat is dat andere struikje?.. dat met die rode blaadjes? staat ie niet te nat? soms raken de gaatjes in buitenpotten verstopt en blijft het water erin staan.. dan laten ze hun blaadjes wel vallen ja.

      Verwijderen
    3. Dat zou het heel goed kunnen zijn, te nat. Over de viburnum: als ik er één op de markt zie staan bij mijn favoriete bloemist, dan sta ik niet voor mezelf in. :)

      Verwijderen
  3. Het woord 'Winkeldochter' bracht weer een aantal herinneringen naar boven doordat men het woord niet kende. Van 'Je hebt toch geen dochter' tot 'Werkt je dochter in een winkel?'. Ook al is de oorsprong van het woord niet zo vleiend, is het wel jammer dat woorden dan verdwijnen. Oké, onze taal is een levende taal, maar toch ... Groet, Dientje

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Tuurlijk moeten we dat woord houden.. het geeft een stukje geschiedenis weer.. van over hoe er vróéger over dat soort zaken gedacht werd.. je moet het besef van dat verleden erbij hebben.

      Verwijderen
    2. Ik ben er ook voor om woorden in stand te houden, Dientje. Grappige herinneringen!

      Verwijderen
  4. Leuk zo'n woord, ik kende het wel van vroeger. Van een viburnum heb je inderdaad veel plezier, wij hebben er ook verschillende staan.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Leuk, dat woord fotodochters, ik ga het ook eens toepassen. Ik vind het groene paardje zo mooi, het is maar goed dat ik niet weet waar het te koop is want eigenlijk heb ik genoeg spullen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik vind die tekening die je ook op insta zette echt knap. En dat kaartje is super. Blogdochters doe ik ook een enkele keer. De term is goed bedacht.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Sta ik WEER als anoniem. Mijn telefoon kan er niks van en ik ook niet

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Geef Blogger maar de schuld! Want daar komt het door, volgens mij.

      Verwijderen
  8. Oh Judy what a fun post of such lovely photos. Like the title Photo Daughters. Hope you are doing well and having a great week. Hugs!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. De term winkeldochters kende ik niet! Maar wel een mooi woord. Mijn favoriete foto is die met de paarse lichtjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. winkelfoto's leuk gevonden! Ik heb ook wel eens zitten denken aan wat ik met die foto's kan doen...

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Nee, dat woord kende ik niet... Maar je foto's zijn te leuk om niet te laten zien.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ook ik ken de term nog goed. En ik vind dat je er een leuke invulling aan gegeven hebt. De foto van de paardjes is mooi, ik snap dat je ze wel zou willen kopen.

    BeantwoordenVerwijderen

Reacties... hartstikke welkom!
Ze worden gemodereerd om spam te voorkomen.