Pagina's

02 maart 2023

opruimvirus



In de blogwereld heerst weer een opruimvirus, lees ik. Nu heb ik al zo veel opruimrondes gedaan, dat ik op dit moment niet zou weten wat ik nog weg zou kunnen doen. Mijn ondergoed zit à la Marie Kondo in een mandje, ik bracht al vele ladingen spul naar de kringloop, maar mijn huis weigert er minimalistisch uit te zien. Ik leg me er deze ronde maar bij neer.

Maar als je kasten opentrekt vind je nog eens wat. Zoals deze lappendeken. Op een nacht had ik het koud en ik besloot met een slaapdronken kop eens te kijken of ik nog een slaapzak had die ik over mijn dekbed heen kon leggen als extra deken. Geen slaapzak vond ik, maar wel deze deken. Lekker groot, lekker dik, en lekker zwaar. Ik slaap er al een paar weken onder, heerlijk!

Ik maakte hem in mijn twintiger jaren, maar ik maakte hem niet af. Dat deed ik wel in mijn dertiger jaren en de deken heeft jarenlang als sprei op het bed van mijn zoon gelegen. En toen verdween hij in de kast. Tot voor kort. 

Mijn schilderkamertje kan wel een opruimbeurt gebruiken. Ik maakte twee opbergbakken open. In de eerste vond ik iets waarvan ik meteen dacht dat ik dat wel weer eens kon gebruiken. Als het lukt laat ik dat tzt zien. 

En in de tweede zat oude acrylverf. Mijn escapades in acryl hebben niet tot iets aanvaardbaars geleid. En ik besloot bij mijn eerste liefde te blijven: aquarelverf. Maar de acryl is nog goed, hoewel stokoud. En misschien is er onder mijn artistieke lezers iemand die ik er een plezier mee kan doen. Tegen verzendkosten. Laat het me weten op mijn emailadres of op mijn contactpagina! P.S. De verf is al vergeven aan een belangstellende.

Het is wit, zwart, citroengeel, ultramarijn blauw en magenta. En er zit ook een fles Flow improver bij.



33 opmerkingen:

  1. Reacties
    1. Dankjewel! Sommige lapjes zijn herinneringen aan hun vorige functie. Het blauwwitte ruitje waren ooit badkamergordijntjes.

      Verwijderen
  2. Heerlijk onder de quilt liggen. Ik heb er ook altijd 1 in de buurt liggen voor geval dat ik het koud heb. Groet, Dientje

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Dientje! Ik durf het eigenlijk geen quilt te noemen, als ik naar het prachtige werk van quiltbloggers kijk. Ik maakte het op een handnaaimachine, hij is helemaal doorgestikt daarmee. Ik noem het maar een lappendeken.

      Verwijderen
  3. Volgens mij ging mijn reactie als anoniem weg.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Lappendeken vind ik een mooi Nederlands woord, en wat een mooie! Terecht dat die nu weer jouw bed siert. Ik had er ook ooit een, gekocht, niet zelf gemaakt... geen idee waar die gebleven is. Met de scheiding met toenmalige-manlief meeverhuisd, vermoed ik. Het wordt hier, in Noord Jutland, nog heel veel beoefend, de kunst van het lappendekensmaken. Ik vind het mooi! groetjes, Anuscka

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, dat herken ik. Ik weet nog precies wat bij een vriend van jaren geleden achterbleef toen ik bij hem wegging. :) Maar ik heb ook dingen van hem per ongeluk meegenomen. We hebben het zo gelaten.

      Verwijderen
    2. Dat jij nog weet wat er achterbleef... Dat herinner ik me alleen nog van foto-albums. Daar was hij meer aan gehecht dan ik (toen), soms heb ik nu wel eens spijt dat ik die (vakantie)foto's niet meer heb... aan de andere kant: je kunt niet alles bewaren :-)

      Verwijderen
    3. Nou je het zegt, er is één vakantiealbum bij hem gebleven. Hij deed mee aan een zeilwedstrijd op het Comomeer. De foto's gingen meer daarover, maar sommige foto's had ik achteraf wel willen hebben. Enfin. Water onder de brug.

      Verwijderen
  5. Wat een prachtige deken heb je gemaakt. En inderdaad slaap je heerlijk zo met die extra "zware" deken op je dekbed. Wij hebben ook zoiets maar niet zo'n mooie lapjesdeken als jij hebt maar het slaapt voortreffelijk.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je hebt tegenwoordig 'verzwaringsdekens'. Ik had niet gedacht dat ik dat zo prettig zou vinden, zo'n zware deken.

      Verwijderen
  6. Ja, lekker een sprei over de dekbedden als je het effe wat kouder hebt.. die van ons ligt in de winter standaard over het voeteneind en kunnen we makkelijk helemaal over ons heen trekken tijdens de vriesnachten. Maar dat is maar een gekochte.. niet zo'n mooie zelfgemaakte. :-)
    Opruimrondes? die sla ik sowieso altijd over hahaha.. ik ben duidelijk géén Marie Kondo.. kan niks wegdoen.
    Heb heel wat acrylverf staan, maar doe er niet zo heel veel meer mee.. alleen af en toe een geboorteolifantje als er weer eens een achterneefje of nichtje geboren is. En elk jaar een cijfertje voor de aan de jarige hond z'n halsband natuurlijk! :-) Maar daar heb ik dus genoeg verf voor hoor.. ik moet alleen af en toe zwart bijkopen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja. zoiets had ik ook eerst, een fleecedeken aan mijn voeteneind. Maar ik had het nog steeds koud. :)
      Als je gaat verhuizen, dan móet je wel opruimen! :) En dan valt pas op hoeveel je niet meer wist dat je het had.
      Leuk, geboorteolifantje!

      Verwijderen
  7. Mooie deken!
    tja opruimen, mijn nieuwe, nu oude en nog niet geopende potjes acryl verf staan op de nominatie om weg te doen, door jouw schrijven probeer ik dus of het tòch nog bruikbaar is ....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Grote kans dat het nog bruikbaar is, Adriaantje. Of anders, niet weggooien maar misschien kan iemand anders er nog wat mee. Bijv. een school.

      Verwijderen
  8. Wat een mooie deken. Wie wat bewaart,heeft wat(moois)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik vind blogs over opruimen leuk. Ikzelf ben weer gestopt. Moet er weer verder mee. Heerlijk zo'n deken. Ik breidde er "ooit" 1.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Iedere keer een beetje, hè, het moet wel leuk blijven. Wat knap om er één te breien!

      Verwijderen
  10. Dat is mooie lappendeken Judy. Daar heb je nu profijt van met het koude weer.
    Mocht je het verf niet kwijt kunnen raken, dan zou je het bv bij een buurthuis kunnen vragen of zij het kunnen gebruiken en anders bij de kringloop.
    Opruimen is iets wat wij ook nog paar jaar kunnen doen. Dat gaat heel erg traag hier.
    Gr. Renske

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Net wat ik hierboven zei: iedere keer een beetje. Hoe is het met jouw quilten?

      Verwijderen
    2. Dat ligt 100% stil. Ik heb teveel last van mijn rsi-handen. Op het ogenblik ook veel pijn, dus voor nu geen handwerken. Maar ooit maak ik wat ik nog heb liggen alles af en dan stop ik ermee. Het is niet mijn hobby.

      Verwijderen
    3. Handwerken zou voor mij ook niks zijn, mijn handen zijn ook pijnlijk en stijf hier en daar. Maar naaimachinewerk zou kunnen, zoals ik met de lappendeken deed. Misschien kun je het zo afmaken?

      Verwijderen
    4. Dat was mijn idee ook. Alles afmaken met de naaimachine. Gelukkig heb ik, toen de covid rondging al heel veel mondkapjes gemaakt en zo al aardig wat stof opgemaakt. Maar er ligt nog genoeg. Komt ooit af.

      Verwijderen
  11. Hier ook veel opgeruimd. Maar ook bij mij ziet het er niet minimalistisch uit. Die deken is enig

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Mooie lappendeken zeg. . Nee dat gaat niet meer. Ik heb naaijmachine en lappen weggedaan. Ik heb wat genaaid vroeger en met veel plezier.. tja. En verf, ja aceylverf ik zweer erbij. Ik heb er meer dan genoeg van in de kast staan. Jammer genoeg georven van een dierbare vriendin.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Opruimen is bij mij eerder sorteren dan wegdoen. Dat laatste ben ik erg slecht in, want ik zie overal wel wat in!
    Wat een mooie quilt kwam je tegen, niet wegdoen hoor...

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Een lapjesdeken is altijd een goed idee. Deze is mooi door alle herinneringen. En je gebruikt hem weer, heerlijk warm.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wat een prachtige deken! Die moet je inderdaad niet 'opruimen' zeg. Veel te mooi. Die zou ik zeker gebruiken.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Dat lijkt me nou echt zo'n deken om nooit weg te doen. Voor allerlei doeleinden te gebruiken.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Heerlijk hè zo'n deken. Ik maakte ruim 30 jaar geleden een quilt voor ons bed en die gaat er nog altijd op als het koud is.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Wat een leuke quilt. Goed dat je hem bewaarde, nu kan hij je nog lekker warm houden!

    BeantwoordenVerwijderen

Reacties... hartstikke welkom!
Ze worden gemodereerd om spam te voorkomen.