Pagina's

27 maart 2023

takkenwijf



Ik werd nogal in beslag genomen door takken afgelopen dagen. Vandaar takkenwijf. Verder was ik heel aardig.

Ik heb iets met kastanjebomen. Ik had er één in mijn tuin staan lang geleden en heb er eerder over geschreven. Dus toen ik kastanjetakken zag bij de bloemist, ging er een luikje in mijn hart open. Vijf takken kocht ik en ze waren enorm! Meer dan een meter lang. Zo'n grote vaas heb ik niet. Ik haalde mijn zaag uit het vet en zaagde flinke stukken eraf. 

Maar vijf kaarsrechte - nu nog kale - takken in een vaas is geen gezicht. Dus ik kocht de volgende dag op de markt nog een stel kronkeltakken. Voor het contrast. En ze gaan prachtig samen.
En nu wachten tot die bladknoppen uitkomen.




Op mijn balkon is het ook afwachten. Gaan de vaste planten die ik vorig jaar in potten zette weer tekenen van leven vertonen? Ze staan er nu nog kaal en dor bij. Het is de vraag of ze de winterse nachtvorst overleefden. Maar bollen en violen moeten de wachttijd overbruggen. 

In de pot gemengde bollen zijn de krokussen uitgebloeid en is het nu de beurt aan de blauwe druifjes. De wind maakt er een warrig geheel van. Een 'bad hair day' zullen we maar zeggen.

Helaas heeft mijn photinia struikje het niet gered. Hij liet blad na blad vallen. En wat googlen wees uit dat hij leed aan een moeilijk te bestrijden schimmelinfectie. Jammer. Het struikje gaf mijn balkon een wat natuurlijker en aangekleder aanzien,  waardoor ik misschien meer vogels lokte, zoals het roodborstje laatst. 




Voor de 'aankleding' legde ik dan maar op de waterbak voor de vogels een afgezaagd stuk kastanjetak. En een ander stuk tak bond ik vast aan de vogelvoercontainer. De meesjes zijn me dankbaar voor dat extra zitplaatsje. Zij blijven komen, ongeacht welke verandering op mijn balkon.


21 opmerkingen:

  1. Prachtig die takken bij elkaar! En leuk dat de meesjes bij je komen kijken, wij proberen van alles om de vogels te lokken, maar ze laten zich nog niet echt zien.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Volhouden Janny, als ze het eenmaal doorhebben dan blijven ze komen.

      Verwijderen
  2. Wat een goed idee, de kastanje en kronkeltakken. Ik hou ook zo van kastanjes. Het blijft koud, he? Hier komt 1 zielige tulp naar boven, hij is heel klein. Leuk de meesjes, zo fijn om naar te kijken, he?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, we willen zo graag maar we zijn er nog niet, de lente.
      De meesjes zijn oudgedienden, die komen hier al vanaf het begin. Het zijn zwarte meesjes, want grotere mezen passen niet tussen de spijlen van deze voedercontainer.

      Verwijderen
  3. Leuk, dat experimenteren met takken

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Reacties
    1. Ik zou er nooit opgekomen zijn als die kastanjetakken niet zo kaarsrecht waren.

      Verwijderen
  5. Had ook al gedacht aan een flinke vaas met takken op de grond in de kamer.. maar ik vrees dat Jaxon die takken misschien té leuk zal vinden hahahaa! Maar het staat echt mooi bij jou vind ik.. en je had nog een nuttige oplossing voor de overgebleven stukken tak. :-)
    Jammer van je photinia.. maar je hebt 'm toch een tijdje kunnen hebben. Voor de meeste vaste planten is het nu nog te vroeg.. ik zie alleen overal al de maagdenpalm bloeien.. de mijne ook. Violen en bloembollen maken de boel nu gezellig hè. Ik had meer bolletjes geplant dan ik nog wist.. heb nu allemaal roze sterretjes in de achtertuin.. weet niet eens meer wat het precies wás, maar het staat erg vrolijk bij de nieuwe roze tulpen die ook al bloeien.. dubbele.. prachtig! :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, je had denk ik gelijk dat de photinia te nat heeft gestaan, hij ving elke bui. En dan krijg je schimmel. Nou ja. Wat de vaste planten betreft, ik wacht maar gewoon af, je hebt gelijk dat het nog vroeg is.

      Verwijderen
  6. Wat leuk om twee soorten takken bij elkaar te zetten. En dan die takken bij de vogelplekjes, ze zullen blij zijn met je.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Nog even en dan staan de takken in bloei, gaat vast mooi worden. Ik ben ook een Takkenwijf, haha. Ik zocht op het grasveld naar takjes om tussen de tulpen te zetten. Wat een woord niet teweeg kan brengen. Groet, Dientje

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is ook leuk, Dientje, bij de tulpen. Dus ook een 'takkenwijf' ... :)

      Verwijderen
  8. Als die kastanjetakken straks uitkomen is het helemaal feest in die vaas. Leuk dat meeste op die afgezaagde tak.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Erg mooi kastanje takken. Hier zijn al 2 kastanjebomen weggehaald en de andere die er nog staan hebben die ziekte en worden snel bruin

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is met de kastanjeboom in mijn tuin jaren geleden ook gebeurd. Hij werd ziek en moest gekapt. Zo zonde. Die op de Brink hier in Deventer doen het goed.

      Verwijderen
  10. Mooi, die combinatie van rechten takken met van die kronkeltakken!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. What a great combo. Love how those branches twist and turn. Like you I am anxiously waiting for certain perennials to awaken. Ah how spring's transformation makes such a difference in our attitudes. Hope Judy you are looking forward to all the pretties that will soon be blooming. Hugs!

    BeantwoordenVerwijderen

Reacties... hartstikke welkom!
Ze worden gemodereerd om spam te voorkomen.