Pagina's

06 mei 2024

emoties

Eigen foto. Zuid-Engeland.

Emoties liggen al een tijdje dicht onder de oppervlakte bij mij. Anderhalf jaar long covid gaat je niet in de kouwe kleren zitten. En accepteren is een lange weg. Maar afgezien van mijn persoonlijke omstandigheden, de wereld van nu stemt ook niet bepaald vrolijk.

Het is daarom dat ik heel selectief ben geworden in welk nieuws ik tot me neem. Er komen nogal wat emoties over het scherm in deze tijd van oorlog en strijd in de wereld. En die komen rauw en ongefilterd bij mij binnen. Ik heb er geen filter voor op dit moment.
Het is daarom ook dat ik dit jaar bewust 4 mei heb vermeden. Met alle verhalen die rond deze datum verteld worden. 

Ik weet dat er genoeg leuke dingen over blijven, ook al kan ik sommige dingen niet meer goed. Met mijn hoofd weet ik dat. Schilderen bijvoorbeeld. Waarom doe ik dat niet? Nou gewoon: emoties zitten in de weg. Het is een rouwproces, denk ik. Verdriet, boosheid, alles komt voorbij. En dat kan per minuut wisselen.

Om de positieve dingen in het leven weer te kunnen zien, moet je bewust actie ondernemen. Zo ver was ik wel. Als je met je rug naar de zon toe staat, zie je alleen schaduwen. En die waren af en toe gitzwart. Je moet je bewust omdraaien om het licht te zien. Maar hoe?

En toen las ik over 'daily delights' op het blog Catching Happiness. Het Daily Delight Project (DDP). Elke dag bewust de kleine vreugdevolle dingen vinden. Een klein stukje van wat Kathy op haar blog schrijft:

One thing I’ve found already is that first, I have to deliberately look for a possible delight. This makes me pay more attention to my surroundings and what’s happening around me, instead of retreating into myself and ruminating. Once I’ve n something, I have to allow it to delight me—in other words, I have to do more than just notice, I have to look deeper and think about what I’m seeing.

Ik ga meedoen. 

16 opmerkingen:

  1. Net als niet alles in je mond stoppen,is ook alles in je geest laten komen niet zo gezond. Ik kijk al tijden geen nieuws meer. Zo rustig

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik snap het wel... En je hebt groot gelijk dat je jezelf afschermt voor e.e.a.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Een mooi idee. Ik denk dat ik dat al doe trouwens. Niet altijd bewust, maar ik ben wel erg van: tel je zegeningen

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik over het algemeen ook wel. Maar nu moet ik het meer bewust tot me laten doordringen, dat die zegeningen er ook zijn.

      Verwijderen
  4. Ik blijf mijn blog nog wel als een uitingsmiddel gebruiken. Ik hoop dat je wel blijft lezen en reageren. Wanneer het teveel wordt niet doen. Dan volgen we elkaar wel op een andere manier. Sterkte, Judy, dat van de ongefilterde prikkels begrijp ik heel goed, te goed, misschien.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh nee, Geri, ik heb helemaal geen probleem met jouw blog, hoor! Wij zitten wel op dezelfde golflengte. Maar ik ben heel selectief wat ik wel en niet volg op tv, want ik hoef niet alle meningen te horen. Ik luister overdag naar NPO radio 1 dus ik krijg wel het nieuws mee. Ik vond wel al die herdenkingen en herinneringen van 4 mei moeilijk, dus daar heb ik me voor afgesloten.

      Verwijderen
  5. Wat een mooi initiatief. Accepteren van achteruitgang is voor iedereen lastig denk ik. En daar kunnen we soms wel wat hulp bij gebruiken. Maar ik hoop wel dat je long covid klachten snel minder worden. Zodat je je leven weer helemaal kunt invullen zoals je graag doet.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik hoop zo voor je dat het beter gaat, je doet er in ieder geval goed je best voor! En ik laat het nieuws ook wel eens aan me voorbij gaan, alles komt zo hard binnen. Sterkte!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik hoop voor jou dat het je helpt om bewust elke dag iets moois, liefs of leuks vast te leggen. Misschien vastleggen met een mooie foto, een woord of zin opschrijven in een mooi notitieboekje dat je kunt terugkijken als het niet zo lekker gaat. Hoop dat het je helpt je mentale balans te hervinden. Sterkte

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Sinds Covid heb ik mezelf ook op nieuwsreductie gezet en het bevalt me prima. Long Covid is zo naar, ik ken meerdere mensen die er enorm last van hebben dus ik snap dat je moet zien te voorkomen dat je teveel.prikkels krijgt. Sterkte en goed dat je heel bewust op zoek gaat naar mentale positiviteit.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Goede voornemens. Soms wordt je ook zo ondergedompeld en overrompeld door naar nieuws of gebeurtenissen. Ik had dit jaar ook meer moeite met 4 en 5 mei mede door de scherpe tegenstellingen op dit moment. Groet, Dientje

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik denk dat het dieper beleven van mooie dingen, ook al zijn ze klein, je goed kan helpen. Als je dat al beseft Judy, ben je op de goede weg. Wij kijken sinds de Covid tijd bewust al veel minder televisie. Al die meningen van al die zogenaamde deskundigen, ik hoef ze niet te horen. Wij lezen graag, kunnen dat een hele avond doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Zou je je emoties juist niet in je schilderen 'kwijt' kunnen? Als ze je 'in de weg' blijven zitten, zoals je schrijft, gaan ze zich 'vastzetten' in je lijf. E-moties = energie in beweging, die energie heeft 'iets' nodig om in geuit te worden. Ook de nare, boze, verdrietige enz... Stop ze niet weg... Maar verder: goed dat je actief op zoek gaat naar kleine fijne dingen, dat dit is iets wat voor jou werkt om de zon weer te kunnen zien. EN: dat je erover schrijft, hier. XX

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bij mij werkt dat niet: emoties in schilderen kwijt kunnen. Het klinkt zo mooi in theorie: hup op papier en kwijt. Misschien is aquarel, een zachte techniek, daar niet geschikt voor, dat zou kunnen. Ik zie meer in andere manieren van verwerken. Opschrijven bijvoorbeeld. En dat heb ik gedaan, dus. :)

      Verwijderen
  12. Judy I am also following through with Kathy's challenge. The news and all that is happening not only in the nation where we live but in the world is enough to darken the lightest heart. It is difficult to create (paint, etc.) when so much strives to test our emotions. Not feeling well has to add to our emotions. Will be looking forward to hearing what delights you. Hugs!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Toen wij verhuisden hebben we de krant opgezegd. Nog steeds blij mee.

    BeantwoordenVerwijderen

Reacties... hartstikke welkom!
Ze worden gemodereerd om spam te voorkomen.