Pagina's

31 mei 2024

stadsnatuur



Behalve stoepplantjes - die over het algemeen door de gemeente worden verwijderd - is er niets natuurlijks aan het groen in de stad. Alles is aangelegd. Of het nu geveltuintjes zijn of openbare perken hier en daar. Ik weet niet of ik dit jaar nog de kans krijg op mijn balkon te tuinieren. Dus ik geniet op een andere manier van elk stukje groen dat ik maar in het vizier krijg. Je moet toch wat.

Over moeten gesproken, ik moest allemaal dingen afgelopen week. Niet zulke leuke dingen. Bloed laten prikken o.a. Twee keer zelfs want er was iets mis met de uitslagen. Gelukkig is er sinds enige tijd een priklocatie in het centrum, dus ik hoefde niet ver. En onderweg legde ik dat groen vast. Om hier weer te laten zien. 

Hierboven: nog even en de lavendel bloeit. Wat zal dat leuk binnenkomen zijn in dat huis.
En hieronder is de saaie zijgevel van het oude postkantoor - nu apartementen - opgefleurd met een pottentuintje. 




Zomaar langs een gevel een eindje verderop komen ieder jaar macleaya's op. Er heeft zich ook eentje aan de voet van de lantaarnpaal gevestigd. Ik had ze ooit in mijn tuin. Prachtig dat blad.
En in de Badhuisstraat bevindt zich dit prachtige perkje hieronder. Daar is altijd wat te zien.


Ook in de Badhuisstraat groeit dit over een muurtje heen. Ik weet niet wat het is dat zo uitbundig bloeit, maar het geurde verrukkelijk.




Aan de voorkant van het oude postkantoor is ook een mooi perkje. 
En zo valt er altijd wat te genieten in de stad. 


15 opmerkingen:

  1. Aan het blad te zien lijkt het me een clematis-soort.. maar dat is dan wel een bijzónder rijkbloeiende! Mooi hoor! Zo zijn er toch altijd wel plantjes te zien, ook in een stad.. en wat maakt het uit dat het niet 'wild' is.. ? hier laten ze alles maar staan en dat ziet er vaak heel slordig uit.
    Toevallig moest ik een poosje geleden ook nog es terug om bloed af te laten nemen.. de eerste keer prikte die vrouw niet goed. ze dácht dat ze nog wel genoeg eruit had gekregen, maar het bleek toch te weinig.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wel een hele mooie clematis, vond ik ook.
      Er was iets mis met de uitslag, en dat moest nog een keer. Ik heb pas eind volgende week een afspraak om de uitslagen te bespreken. Dan hoor ik het wel.

      Verwijderen
  2. Je wist heel wat vast te leggen. Ik moest even opzoeken wat een macleaya is. Pluimpapaver dus met prachtig blad.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Aha dat wist ik weer niet. Pluimpapaver. Die bloem stelt helemaal niks voor, een soor pluimpje dus. Het gaat om het blad. En ze worden vrij hoog.

      Verwijderen
  3. Geweldig. Echt! Sons tegen de verdrukking in

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Reacties
    1. Stoepgroen, wat een leuk woord. En onmisbaar in de stad. Ik hou er enorm van.

      Verwijderen
  5. Al dat bloeiend groen geeft een glimlach bij het passeren

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mooi hoor,al dat groen in een stad. Maakt de wandeling naar een priklocatie toch wat fleuriger.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Heel mooi, al dat groen, dat fleurt het beton lekker op!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Mooi! Hoop dat de uitslag van het prikken nu wel goed is?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nog niet helemaal. Maar ik hoor volgende week vrijdag pas wat dat betekent.

      Verwijderen
  9. Je foto's doen me denken aan de vestingstadjes die ik graag fotografeer. Strenge regels maar het groen staat er toch.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Als iedereen dat nu eens probeerde te doen... Ik vind het zò leuk staan; een klein beetje groen bij je voordeur!

    BeantwoordenVerwijderen

Reacties... hartstikke welkom!
Ze worden gemodereerd om spam te voorkomen.