Pagina's

17 juni 2024

groene aanwinsten



Geen stress meer van dreigende werkzaamheden op mijn balkon in het verschiet. Een weldadige rust is hier weergekeerd. Dan merk je weer hoe belangrijk zo'n klein stukje privégroen is voor een mens. Eindelijk kon ik weer met planten en potten en aarde aan de slag. Heerlijk!

Bij mijn bloemist op de markt is de tijd van perkgoed zo'n beetje voorbij. Mijn timing was goed, want hij had deze zaterdag veel vaste planten, waar ik eigenlijk het meest van hou. Hoewel een uitbundig bloeiend balkon met eenjarigen ook heel mooi kan zijn, hou ik eigenlijk het meest van groentinten en variëteit aan bladvormen. 

Ik kocht een gaura. Deze variant is roodbladig en de bloemen worden knalroze. 
En ook weer een origeron karvinskianus oftewel muurfijnstraal.

De andere vier potten met blijvend groen was het weinige dat ik nog over had van vorig jaar.




En tot mijn verrassing had ik ineens musjes op mijn balkon. Je ziet ze nooit, tenminste hier in de stad zelden. Alleen op sommige plekken met dicht struikgewas hóór ik ze met zijn allen kwetteren. Maar zien doe ik ze zelden. Dus die musjes waren een grote verrassing.

Ik denk dat het komt omdat ik in de voedercontainer voor de meesjes bij de pinda's ook wat gestreepte zonnebloempitten had gedaan. Groot succes. De meesjes pikken er één uit en vliegen daarmee naar de boom bij mij achter waar ze die op hun gemak oppeuzelen. En er valt wel eens wat op mijn balkon. Hoe ze het weten, ik snap het niet, maar de mussen profiteren van die gevallen zaden. Want die container, daar kunnen ze niet bij. Ik vind het leuk!


17 opmerkingen:

  1. Wow, mussen op je balkon. Mussen zijn zo leuk. Ik heb een boek en dat heet 'Een mus op je vensterbank'. Dat ga ik nu geheel geïnspireerd weer eens even lezen. En je balkon is een pláátje!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Natuur op je balkon, heerlijk zeg. Musjes zijn enig en wat fijn dat ze nu lekker op bezoek komen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat leuk is dat, nieuwe planten toegevoegd én ook nog mussen op je balkon. Staat erg mooi, die potten met vaste planten. De Gaura is zo'n mooie plant, ik wist niet dat er ook een rode variant is.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat fijn dat de rust is weergekeerd en je lekker ad slag kon met de plantjes en met succes! En ook nog bezoek van de mussen, die vind ik ook zo leuk, maar al vele jaren geen mus gezien, tot nu: er komen er soms 2 snoepen van de container met voer! Charlie

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat leuk die musjes! Wat een leuk onverwacht succes. Ik heb ze lange tijd niet meer gezien, maar de afgelopen maanden ineens wat meer. Wat heerlijk je balkon, wat fijn weer de rust. ik geniet van je foto's.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dat je het musje nog op de foto hebt gekregen, mooi! Ik koop nooit perkplanten, er zit geen nectar in dus daar hebben de bijen niets aan. Je balkon ziet er heel uitnodigend uit!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik moet fotograferen vanuit mijn keuken, en als ik beweeg zijn ze vertrokken. Dus ik sta lang stil om ze in de lens te vangen.

      Verwijderen
  7. Heb gaura even op moeten zoeken, maar is inderdaad een mooie vaste plant.. zag er ooit in een tuin in Woudrichem een hele wolk van. De fijnmuurstraal zag ik op Belle Île heel veel.. zo'n schattig bloemetje, daar groeite het gewoon in het wild overal. Bijkomend voordeel van een balkontuintje.. je hebt er vast geen slakken! Ik ben hier al weken op slakkenjacht.. elke ochtend en avond weer, maar het is vechten tegen de bierkaai.. al m'n nieuwe aanplant is alweer opgevreten door die grote roestbruine glibbers grrr.
    Leuk, musjes..! zien we hier ook niet veel, meer vinkjes en meesjes.. maar voorál het grotere spul.. eksters, kauwen, gaaien, duiven en halsbandparkieten.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee geen slakken, gelukkig.
      En hier zie ik ook wel veel grote vogels: kauwen en eksters vooral. Minder leuk om die op het balkon te hebben, wat soms gebeurt als ik voer op het balkon heb staan. Dat doe ik dus niet meer. Die musjes eten wat er uit de container voor de meesjes valt. En geen halsbandparkieten, die zijn hier nog niet doorgedrongen.

      Verwijderen
  8. Wat een gezelligheid op je balkon en dan ook nog de musjes er bij, geniet er van!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Je hebt er weer iets moois van gemaakt.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Gezellig bezoek op het balkon. Altijd een genot om te zien. Het balkon ziet er gezellig uit. Zo’n donkere Gaura staat ook nog op mijn lijst. Nu even niet met al die slakken, grrr. Groet, Dientje

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Van die Gaura ga je plezier hebben en als ie te hard groeit gewoon een stuk terugknippen. De muurfijnstraal wilde ik in Nederland kopen voordat we weggingen maar kon hem nergens vinden maar hij staat op mijn lijstje voor volgend jaar.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ah bedankt voor de tip over de gaura! En de erigeron zag ik ook niet eerder in de marktuitstalling van het tuincentrum waar ik altijd koop.

      Verwijderen
  12. Wat heerlijk om nog net op tijd een zomerbalkon te kunnen inrichten, het ziet er mooi uit met als toegift die mus!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ik kan me helemaal voorstellen dat je hier weer van geniet!
    Gezellig, die musje om je heen... Wij zien ze ook steeds vaker.

    BeantwoordenVerwijderen

Reacties... hartstikke welkom!
Ze worden gemodereerd om spam te voorkomen.