Pagina's

18 juni 2024

hijs!...



Wegversperrende werkzaamheden worden hier in de Deventer binnenstad zo veel mogelijk op maandag(ochtenden) uitgevoerd. Dan is het rustig in de stad. Het merendeel van de winkels is gesloten en er hoeft geen stoet van pakketbezorgers door de smalle straatjes. Gisteren stond deze joekel op de Brink. En ik hoorde mijn zoon van twee in gedachten roepen: hijs! hijs!

Hij was mateloos geïnteresseerd in dit soort machines. Je had grijpers en schuivers en ook hijskranen dus. Vanuit het wandelwagentje observeerde hij alles. Auto's, ook een grote interesse. Hij herkende automerken aan de wieldoppen. Vraag me niet hoe. Hij riep bijvoorbeeld: Peugeot. En dat klopte dan en ik snapte niet hoe hij dat wist. Het had iets weg van Victor Mids. Maar wielen dus. Zei hij.

Nou wil het toeval dat ik vorige week op zoek was naar de schoenendoos met duplo. Voor mijn kleindochter van 10 maanden. Daar zaten ook autootjes in en mannetjes (en vrouwtjes?) die je erin kon vastklemmen. Maar de vraag is of ze net als haar vader ook zo geïnteresseerd zal zijn in dat soort dingen. Hoe zit dat met het verschil tussen jongetjes en meisjes? Aangeboren of aangeleerd? We zullen zien. Want er staat hier ook nog een speelgoedgarage.

Voorlopig is ze nog druk bezig met gymnastische oefeningen als voorloper van het kruipen. En het meeste speelgoed moet eerst geproefd. En ach, de garage kan misschien ook omgebouwd worden tot poppenhuis. 


28 opmerkingen:

  1. Wat is het mooi om die ontwikkeling mee te maken, hè Judy.
    https://bertiebo.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Boeiend of je straks kleine techneutjes op bezoek krijgt

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Grappig dat het vooral jongens zijn die een fascinatie hebben voor dit soort grote technische objecten. Er staan ook vaak oude jongens te kijken bij bouwputten enzo.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik had als peuterleidster vroeger een jongetje in de groep die dat ook kon.. automerken herkennen.. weet ook niet hoe ie dat deed. :-) Maar ik speelde vroeger als klein meisje ook graag met autootjes hoor.. liever dan met poppen.. daarom zijn er nogal wat foto's van mij met een pop.. dat was iets bijzonders, dus dat zette m'n pa dan snel op de foto hahahaha!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik denk dat hij veel automerken van zijn opa leerde, die van auto's hield. En ja, volgens mij is het voor een groot deel aangeleerd: er zullen bij jou vroeger thuis ook wel autootjes in huis zijn geweest van broers?

      Verwijderen
    2. Inderdaad.. de jongens kregen de autootjes, de meisjes de poppen.. maar we speelden gewoon ook met alles van elkaar natuurlijk.

      Verwijderen
  5. Leuk om dat nu uit te gaan zoeken. Hoe zal dat gaan met je kleindochter? Hoe zit dit met al of niet aangeleerd? Ik zou het ook graag willen weten.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Daar is vast veel over geschreven. Maar de waarheid zal wel ergens in het midden liggen.

      Verwijderen
  6. Is leuk om dat uit te zoeken...
    Van de 4 zonen was er één in de weer met serviesgoed poppen enz. (vanaf geboorte van broertje) een van mijn kleinzoons wilde al met 3 jaar kok worden.
    Er zit een techneut tussen en een andere zoon had al heel jong gouden handjes. Kleindochter noemde zichzelf een "jongensmeisje" ze is altijd in beweging: klimmen, klauteren enz.
    tot ze een jaar of 11 was en paardenliefhebster werd met alle andere meiden uit haar klas
    Dus waar het hem in zit?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat leuk om te lezen, heel verschillend dus. Ik vind het altijd zo bijzonder als kinderen al vanaf heel jong weten wat ze willen worden.

      Verwijderen
  7. I had to smile about your son recognizing vehicles just by their wheels - thinking that must be an inborn gift with men :)!!Looks like your granddaughter may be following in his footsteps though - Hugs!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Looks like a gift he inherited from his grandfather! We'll see how my granddaughter will develop. :)

      Verwijderen
  8. Mooie herinneringen! En ik denk dat kinderen zelf wel aangeven waar ze in geïnteresseerd zijn. Ik heb vlagen van beide gehad: zowel auto's als poppen, en volgens mij kwam dat niet omdat mijn ouders iets 'wilden'. Ik had wel meer vriendjes dan vriendinnetjes, en ik denk dat ik bij hen leerde spelen met 'jongensdingen' en dat dan thuis ook wilde... Leuk om zo'n ontwikkeling nu bij je kleindochter te volgen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het hangt natuurlijk ook wel af van het aanbod aan speelgoed dat je krijgt. Maar eerlijk gezegd ben ik nooit echt een poppenmoeder geweest, mijn zusje wel.

      Verwijderen
  9. Heerlijk dat die tijd nog voor je ligt, Judy. Onze dochter speelde nooit met poppen. Kwam haar nichtje met haar Barbies logeren dan haalde ze haar Barbies tevoorschijn en speelde ermee. Nichtje was nog niet verdwenen of ze gooide die Barbies weer in de kast.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik speelde eigenlijk ook nooit met poppen. Ik had één Barbie en daar prutste ik kleertjes voor, dat heb ik wel een tijdje leuk gevonden.

      Verwijderen
  10. Wat heerlijk, de wereld en speelgoed ontdekken samen met je kleindochter.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat een leuke blog. En mooi dat wij vanaf de zijlijn een beetje mee mogen volgen. Ooit mocht oudste zoon in de speelgoedwinkel een hijskraan/takelauto uitzoeken. Hij kon maar geen beslissing nemen. Ten einde raad vroegen we wat het probleem was. Wat heb je eraan als er niks bij zit om te hijsen was het antwoord.. Dat probleem kunnen we thuis makkelijk oplossen zei de papa, en zaagde een flinke voorraad houten blokken, die werden voorzien van een takeloog.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat een leuk verhaal! Wat een probleem! Gelukkig kon papa het oplossen.

      Verwijderen
  12. Slim om dit soort dingen dan op maandagmorgen te doen. Dat scheelt een heleboel gedoe!
    Het is vaak een bepaalde manier van kijken naar details waarin kinderen van elkaar verschillen.
    Onze oudste zoon zag als klein kereltje aan de lichten van een auto welk merk er aan kwam rijden...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, die lichten ook! Leuk dat je ook zo'n zoon hebt.

      Verwijderen
  13. Aangeleerd, laat ze alles zien blijft vanzelf wat plakken. De kraan is wel enorm zeg.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. En misschien ook een klein beetje aangeboren. Wie weet.

      Verwijderen
  14. Het kleinkind, mag niet onze kleinkind, is een meisje van 3,5 jaar en houdt van poppen maar ook van helikopters, ziekenauto's, kraanwagens en helemaal in het echt. Weet niet waar dat onder valt als je een meisje bent maar ook jongensdingen leuk vind daar zal ook vast wel een naam voor zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Geen idee of daar een naam voor is, maar ik vind het leuk!

      Verwijderen

Reacties... hartstikke welkom!
Ze worden gemodereerd om spam te voorkomen.