Pagina's

22 mei 2019

in de war


De parapluutjes hangen er weer, sinds vorige week.
Al vanaf ik hier kwam wonen in 2013, worden een aantal straten in de binnenstad versierd met deze kleurige paraplu's. Zoals ik al schreef in mijn vorige blogje.....

Het oorspronkelijke idee ontstond, voor zover ik kan nagaan, in de stad Águeda in Portugal in 2012.


Águeda, Portugal

In 2015 hingen ze ook in de Broederenstraat waar het vaak harder waait, zo'n tochtgat bij de kerk. En de wind kreeg al snel vrij spel op de plu's. Wat ik eerlijk gezegd nogal komisch vond.




Sindsdien wordt in die straat niets meer opgehangen.


Na een storm was het helemaal een treurige aanblik.


En als het regent zul je toch echt je eigen paraplu moeten meebrengen.


Zelf was ik vandaag ook  in de war.  Ik dacht dat we vandaag al moesten stemmen. Woensdag nietwaar. Enfin, dat is dus morgen pas.

Niet dat ik weet wat ik moet stemmen, niet echt. Maar ik vind dat ik moet. Het is een recht, waar mijn oma nog voor heeft gestreden, het vrouwenkiesrecht. Je kunt je nu toch niet meer voorstellen dat vrouwen niet mochten stemmen toen. En er zijn zo veel landen in de wereld waar de mensen niet mogen stemmen, of waar er met de stemmen geknoeid wordt.

Dus ik stem morgen. Iets groens, denk ik. 

13 opmerkingen:

  1. Ik ook. Ik stond al met klaar met het biljet, hihi

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik hou van de parasols! Wat een goed idee.

    Mijn broer (Amerikaans en Nederlands) en zijn vrouw (Nederlands) stemmen ook ... denk ik. We praten niet veel over politiek.

    Ik keek online om te zien dat de Groene Partij de ecologische partij is. Dat vind ik leuk. Is dat wat je bedoelde met iets groens?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is moeilijk om te kiezen voor de Europese verkiezingen, vind ik. Maar er meerdere partijen met groene, ecologische, milieuvriendelijke ideeën.

      Verwijderen
  3. Hahaha wat een ravage na die storm.. heeft wat gekost denk ik, dat ze het daar niet meer doen! :-)
    Ik was die hele verkiezingen even vergeten eerlijk gezegd.. beetje teveel aan m'n hoofd de laatste tijd. Maar stemmen doe ik altijd.. om dezelfde reden als jij.. maar wel een andere kleur.. rood. :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb begrepen dat de winkeliers van die straat de versiering bekostigen. Maar die straat met die wind leent zich daar niet zo voor.
      Rood is ook mooi! :)

      Verwijderen
  4. Ik ontdekte dinsdag dat het geen woensdag was.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat klinkt leuk.
      Dus je stond niet voor een stembureau dat er niet was, zoals ik. :)

      Verwijderen
  5. LOL. Ik moet lachen om die duidelijk door de wind aangetaste paraplu's. Een wonderlijk gezicht.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. In Portugal doet het toch heel anders aan ;-)
    Ik vind stemmen/kiezen steeds lastiger!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Dankjewel Nicole en Ageeth! Vond het ook erg grappig. :)
    Dank voor de tip over Portugal, Ageeth. Daar hangen er veel meer, met een mooier effect. Maar goed, toch leuk hier in Deventer.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik weet niet waarom maar ik word altijd blij van paraplu's. Nou ja totdat het keihard regent en je ze echt nodig hebt. liefs

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik vind ze ook leuk om te zien. Maar als je ze nodig hebt voor de regen, vind ik het ondingen.

      Verwijderen

Reacties... hartstikke welkom!
Ze worden gemodereerd om spam te voorkomen.