Pagina's

20 mei 2019

maandag



Ik houd van maandagen.
De binnenstad is bijna uitgestorven. De enige bedrijvigheid komt van werkzaamheden die het handigst op die rustige maandag kunnen worden gedaan. Er wordt schoongemaakt. Soms staat er ergens een enorme hijskraan, die tegen twaalf uur weer verdwenen is, als de winkels open gaan.

Vorige week had ik een drukke week. Een paar keer visite, die ik een rondleiding door de stad gaf, en uiteraard een terrasje op de Brink. En gisteren een lezing in Gorssel, met veel te veel lekkere hapjes. Al mijn goede voornemens om daarvan af te blijven, hielden geen stand. Lijnen dus deze week.

Ik geniet van de stilte van de maandag. Er hangt zo'n verwachtingsvolle spanning in de lucht. Wat zal deze week brengen? Ik heb geen afspraken, wel een paar plannen. Maar de week ligt voor me, als een onbeschreven blad. Heerlijk!

Deze foto's zijn van vorige week maandag. Want vandaag is het grauw en grijs, na het onweer in het oosten van gisteravond. Maar er wordt weer zon beloofd, geloof ik.




De kastanjebomen op de Brink bloeien uitbundig.
En de poes zei even hallo.




Er werd een begin gemaakt met het ophangen van de parapluutjes, die elke zomer de binnenstad opvrolijken.






Ik zag ook dat de stad weer voorzien is van bloembakken overal.
Ook op de plek waar ik al sinds maart (bijna) elke dag een foto maak. En nu vind ik mijn dagelijkse plaatje niet meer zo sereen als eerst. Kijk maar. Als je op het bankje zit, kijk je tegen de bloembakken aan. Weg uitzicht.
Dus ik moet op zoek naar een ander dagelijks foto-plekje, ben ik bang.







Ik wens je een fijne week!

15 opmerkingen:

  1. Ah ja, die parapluutjes. Ik miste ze al. Die keer dat we naar Gorssel wa-ren, waren we ook nog een poosje in Deventer

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ze hangen weer hoor! Niet overal, er hangen op sommige plekken ook skippy-ballen.

      Verwijderen
  2. Ik moet eerlijk zeggen dat ik vaak de maandag niks aan vind ,vooral de ochtend en zeker de saai grijze ochtend vandaag .Maar nu is het best lekker weer geworden en gaat dat gevoel snel weer weg .Wat een mooie foto's van die kastanje bomen ,ik vind ze echt prachtig ! Wat een leuk idee de parapluutjes en zo vrolijk ,ik heb zoiets nog nooit gezien .Ook hier worden de plantenbakken in de stad overal weer gevuld en het geeft zo'n mooi plaatje in de stad en daar word ik altijd blij van .Ik wens je een mooie week

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ben ook wel een rare, geloof ik, dat ik maandagen zo heerlijk rustig vind. Mooi hè die kastanjebomen!

      Verwijderen
    2. Nee hoor ik vind je helemaal geen rare ,we zijn allemaal verschillend toch in waar we van genieten !!

      Verwijderen
  3. Ze hangen wel een klein beetje in de weg eigenlijk ja, die plantenbakken. Maar als het straks helemaal mooi in bloei staat is het wél mooi natuurlijk. Misschien een mooi einde aan je reeks inderdaad en dan nu weer eens wat anders?
    Die parapluutjes zijn erg vrolijk in die kleurtjes.. maarre.. betekent het dat het zo vaak regent in Deventer..?? ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mwah, voor mij mogen die bakken op die plek wel weg.
      Of het regent of niet, mizzD, je loopt altijd droog! :)

      Verwijderen
    2. Hahahaha dat wél natuurlijk! :-D

      Verwijderen
  4. Het schijnt dat de eerste keer paraplu's op deze manier in straten werden opgehangen in 2012 in het Portugese Agueda tijdens een festival. Geweldig hoe goede ideeën navolging krijgen. In Lelystad hebben ze ook korte tijd gehangen, maar het waaide te vaak en te hard. In Deventer gebeurt het al langer, volgens mij. Ik vind de maandag een beloftevol begin van de week en voor mij is het een werkdag. Mijn zonen krijgen elke maandagavond ijs, omdat ik als kind de maandag zo saai vond. Over de bloembakken is niet verder nagedacht dan dat het fleurig is!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb wel eens een foto gezien van Portugal, daar hingen er veel meer dan hier. Ik weet niet wanneer Deventer ermee begon, in ieder geval sinds 2013 sinds ik hier woon.

      Verwijderen
    2. Oja, en die wind krijgt hier ook wel eens vat op de pluutjes, zal er wel eens foto's van laten zien.

      Verwijderen
  5. Wat een positieve blik op maandag. Dat hoor je toch niet zo vaak. Ik vind het mooi beschreven!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik heb hetzelfde gevoel bij maandag. Maar ik hoef nu niet meer te werken. Vroeger vond ik de maandag niets. Nu heerlijk het begin van een heel nieuwe week. Mooie foto's weer.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Dankjewel Nicole en Geri, als je moet werken is het maandaggevoel heel anders, denk ik.

    BeantwoordenVerwijderen

Reacties... hartstikke welkom!
Ze worden gemodereerd om spam te voorkomen.