Pagina's

06 juli 2021

mijn balkontuintje - update



Mijn balkontuintje groeit als kool. De planten groeien met een beetje hulp langs de draden naar boven. 

Het stoort me op de foto's dat je de parkeerplaats erachter zo scherp blijft zien. In het echt focus je op het groen en de bloemen en zie je de achtergrond niet meer. Mijn camera kan dat niet. Of ik kan het niet, dat kan ook.....




De Oost-Indische Kers vind ik een instant succes. Het is een snelle groeier en er zitten al veel bloemen en knoppen in. Het is er één van de rankende soort. En de ranken die hij maakt zijn gigantisch. Ik weef ze door het net van touw heen. 




De lathyrussen bloeien inmiddels ook. Op de een of andere manier zijn het alleen roze bloemen. 
Moeilijk te fotograferen door de achtergrond maar ik deed mijn best.





Op mijn tafeltje staat de lobelia onophoudelijk te bloeien, staan wat miezerige kamilleplantjes in een pot, is in een plastic zakje een tweede avocadopit aan het ontkiemen, en nog net links op de foto te zien een zonnebloem die al hoger is dan het tafeltje. Mèt knop. Dat belooft wat.

Weer of geen weer, het is een heerlijk plekje. Soms om te zitten, soms alleen om van te genieten als ik vanuit de keuken naar buiten kijk.



24 opmerkingen:

  1. Schitterend Judy. Ik snap dat van de straat. Ik heb dat ook met de parkeerterrein beneden met altijd auto’s. Maar je groene balktuintje zit er echt vol en fleurig uit. Echt leuk.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, dat hoort natuurlijk bij een balkon, dat je kunt zien wat er beneden is. Hoe is het met jouw balkon en de schilders?

      Verwijderen
  2. Het is dat je het schreef, anders had ik op die eerste foto die auto en zo erachter ook helemaal niet gezien.. ik focuste óók op het groen! hahahaa! En al zie je de achtergrond ook scherp, de vóórgrond in ieder geval óók.. ik heb het nog al eens dat díé dan juist ónscherp is.. kan je je foto gewoon deleten.
    ;-) Niet alleen de bloemen van de Oostindische kers zijn mooi (én eetbaar!), ook de bladvorm heeft sierwaarde vind ik. Alleen roze is wel typisch voor die lathyrus ja, al zie ik verschillende tinten? Het belangrijkste is dát het bloeit! Ruiken ze lekker? :-)
    Lekker blijven genieten van je tuintje hè! :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. O gelukkig, ik heb wel het meest ergerlijke van de foto gesneden. Ja, soms focust de camera automatisch op wat je niet wilt. Maar goed dat je vooral groen ziet op mijn foto's.
      Ja, die lathyrus is wel typisch. Misschien heb ik zelf onbewust een selectie toegepast bij de zaden en/of bij de planten die opkwamen. Maar inderdaad, ze doen het!

      Verwijderen
  3. Heerlijk balkon met al die mooie groeiers. Lathyrus vind ik zo mooi, maar op onze volkstuin doet-ie het niet. Misschien eens in pot proberen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Lathyrus zijn moeilijke planten, er zijn hele verenigingen van met allerlei adviezen. Dus in een pot ook niet echt makkelijker.

      Verwijderen
  4. Heerlijk het vele groen en de bloemetjes op je balkon .De Lathyrus ruikt zo lekker ,maar veel plukken hoor des te meer gaat hij bloeien .En die achtergrond vind ik niet storend hoor ,ik kijk naar de plantjes .

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een gezellig balkon. Wij gaan binnenkort van tuin naar balkon. Hopelijk ziet het er volgend jaar ook zo fleurig uit.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ben benieuwd hoe het jullie zal bevallen, je nieuwe woonplek! Op een balkon kun je net zo goed tuinieren, dat kan ik uit ervaring zeggen.

      Verwijderen
  6. Wat een heerlijke groene oase, jij hebt echt groene vingers!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat ziet het het er mooi uit zeg. Genieten!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Heerlijk groen. Ik eet altijd een paar blaadjes Oost-Indische kers door mijn sla. Smaakt als radujs

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De bloemen zijn ook lekker, een beetje peperachtig. Heb mijn eigen bloemen nog niet gegeten, ik geniet nog van het kijken ernaar.

      Verwijderen
  9. Wat groeit en groent het fijn op je balkonnetje, ik had m'n focus alleen op het groen, hoor!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hartstikke leuk zo n groen balkonnetje. En die achtergrond.? Probeer maar eens zover mogelijk op afstand te gaan staan en dan zover mogelijk inzoomen op de plantjes Misschien werkt dat.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank voor de tip, Elly! Ik kan niet zo heel ver naar achteren op het balkon, maar misschien vanuit de keuken fotograferen. Ik ga het proberen!

      Verwijderen
  11. Wat ziet dat er allemaal prachtig uit! Hier lopen we echt een heel eind achter hoor... En even iets anders: ik wens je een heel fijne zomer, en nazomer. Ik las een leespauze in, en mogelijk ook een schrijfpauze, maar dat weet ik nog niet zeker. We 'spreken' elkaar weer in het najaar!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jullie ook een mooie zomer, Anuscka! Ik heb nog geen oplossing gevonden voor de email abonnementen, dwz. ik moet nog wat dingen uitproberen. En ik lees en reageer gewoon bij jou, als je (weer) blogt.

      Verwijderen
  12. Irritante achtergronden op foto's, ik weet er alles van. Ik probeer ze weg te werken via piccMonkey. Weet je nog dat jij me deze site onder de aandacht bracht? Ben je nog altijd dankbaar. Ik vind sowieso jouw links supergoed. Ik moet er nog steeds om lachen, ik was druk bezig geweest met een herfstfoto die ik op facebook wilde zetten. Ik haalde de lelijke lantaarnpaal ervoor weg. 1 van de commentaren: "Heb je fotoshop gebruikt", en mensen gingen erop door, ja hoor..... kijk maar.....Ik vind jouw achtergrond bij het balkon veel minder storend dan jij het zelf vind, maar ik begrijp je wel. En wat leuk de update van de planten, nu kan ik alles goed volgen. En da tuit zaadjes, een wonder, he en wat mooi.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuk dat jij PicMonkey nog steeds gebruikt. Ik niet meer dus. Maar ik heb wel verschillende andere programma's gevonden die dingen kunnen die ik wil. Maar een achtergrond weghalen, dat kan ik niet.

      Verwijderen
  13. Het ziet er prachtig uit en je hebt het allemaal mooi op de foto gezet!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat wordt het mooi! En wat een goede manier ook om je uitzicht te verbeteren door er planten overheen te laten groeien!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. ziet er echt heel leuk uit en wat heb je er al veel staan. Mijn tomatenplantjes deden het helaas niet maar met mijn aardbeien ging dit weer wel. Ik heb stalen hekken en daar komt niet veel zon door. Wellicht is dat de reden.

    BeantwoordenVerwijderen

Reacties... hartstikke welkom!
Ze worden gemodereerd om spam te voorkomen.