Pagina's

29 oktober 2021

o ja?



Begin oktober schreef ik erover: hoe die afstand van anderhalve meter in je systeem gaat zitten. Dat blogbericht is enorm veel gelezen, en steeg meteen naar nummer 5 in mijn top 10 van meest gelezen berichten. Die maatregel werd toen afgeschaft. Maar nu hoor ik dat ie niet echt is afgeschaft, maar het was een aanbeveling geworden. O ja? Ik geloof niet dat we dat hadden begrepen.

Ik dacht dat de strepen en plakkers in winkels en op straat wel grotendeels uit het stadsbeeld verdwenen zouden zijn. Maar er zijn er nog veel te vinden. De bovenste foto nam ik in het ziekenhuis. En die hieronder in diverse winkels. "Even een foto maken, sorry!" en dan de winkel weer uitlopen. Deze konden niet ontbreken in mijn corona fotoarchief, vond ik. Als teken van de tijd.




Ik moest dus deze week dingen. Allereerst voor een jaarlijkse controle naar het ziekenhuis. Anderhalve meter, spatschermen bij de balies en mondkapjes in de bus. Niets afgeschaft. En gisteren moest ik de bus in voor een griepprik. Zelfde verhaal. Rustig in de bus trouwens.

Maar op de terugweg liep ik door de binnenstad naar huis. Rond lunchtijd. Ik doe mijn dingen meestal vroeger in de ochtend, dus ik was niet verdacht op de drukte. En het was echt druk. En niks anderhalve meter. Alsof alles weer 'gewoon' was. Het contrast was groot.

Dus hoe zit dat nou met die maatregelen? Ik heb trouwens nog hele voorraden mondkapjes. Die mogen best op, wat mij betreft. En verder wachten we het maar weer af.


24 opmerkingen:

  1. Wij dachten ook dat het niet meer hoefde om afstand te houden en volgens mij ook heel NL.
    Dat het een aanbeveling was, is ons ontschoten. Maar Den Haag is heel erg duidelijk in zijn onduidelijkheid.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nou, inderdaad. Volgens mij hebben ze dat er gauw bij bedacht. Als voorbereiding op de komende maatregelen.

      Verwijderen
  2. Afgelopen week voor een lang (totaal 3 uur in ziekenhuis gewest) en niets van iets gemerkt behalve de spatschermen bij de balie's.
    Met best veel mensen dichtbij in contact gewest om apparaten in te stellen en bloedafname.
    En ik moest rondlopen drie kwartier.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Geen mondkapjes meer, maar de afstand werd wel in acht genomen. Is mijn ervaring.

      Verwijderen
  3. Mjaa.. volgens mij werd het gebracht als 'die anderhalve meter hóéft niet meer, maar als het kán dan liever wél'.. of zoiets.. duidelijkheid boven alles hahahahaa! Leuk al die stickers.. ik heb die bordjes en zo ook zoveel mogelijk op foto gezet.. voor als het écht weer als vanouds wordt. Maar gaat het dat ooit nog zíjn..?? Vriendlief is net weer voor drie dagen per week naar kantoor moeten komen en nu zijn er alweer geruchten dat het ná de komende persconferentie weer totaal thuiswerken zal moeten zijn.. je weet toch op een gegeven moment niet meer waar je aan toe bent hè?
    (en dan zwijgen we nog maar over de mensen die vanaf dag 1 nooit afstand hebben gehouden..! ;-) )

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Of zoiets... :) We zullen zien hoe het verder gaat. Die stickers moesten nog in mijn corona archief, vond ik.

      Verwijderen
  4. Ik ben 1 keer in de stad geweest en het was superdruk. Ik maak tegenwoordig wandelingen via You Tube in de stad en zo zie ik alle veranderingen. Winkels verdwenen, andere winkels ervoor terug. is wel raar. Zo vaak door de stad gelopen, zoveel veranderingen gezien en nu, via internet. Ik hou me steeds voor......volgend jaar loop ik er weer. Eerst eens zien wat er in de herfst en winter gebeurd. Leuk dat je die foto's hebt gemaakt. Bij de Jumbo hangen nog spatschermen. Zijn de stippen op de grond weg? Ik weet het net. Zal maandag eens kijken. Het lijkt mij met het feit dat er behalve corona ook veel griep en verkoudheidsklachten zijn best handig boor het winkelpersoneel om die schermen te laten hangen. Het is me wat, he? Ben benieuwd wat er dinsdag wordt aangekondigd.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuk, die YouTube wandelingen! Hier ook zo: veel winkels verdwenen, maar gek genoeg meer horeca erbij gekomen. Ik woon natuurlijk in de binnenstad, dus ik moet wel erdoorheen. Maar je schrikt van de drukte op een later tijdstip, hier ook. Ik was vorige week toch een beetje grieperig, ondanks mijn afstand houden. Dus ik ben toch maar de griepprik gaan halen.
      Het zijn nog steeds onzekere tijden.

      Verwijderen
  5. Wij bezochten gisteravond een bewonersvergadering. Voor alle zekerheid hadden we de mondkapjes maar weer op gedaan en we waren niet de enigen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hier zie ik vrijwel geen mondkapjes meer. Behalve de buitenlandse toeristen in de stad. Misschien zijn jullie er meer aan gewend door jullie verblijf in Italië.

      Verwijderen
    2. Ik zie ook geen mondkapjes. Alleen die van mezelf
      Soms

      Verwijderen
  6. Ik let er vooral op,dat het niet te druk(heb je vanzelf afstand) is en goede ventilatie. Dus morgen vroeg in alle rust naar een kringloophal met alle deuren open.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Inderdaad, de drukte vermijden doe ik ook. Ik let eigenlijk niet zo op ventilatie maar als het ergens benauwderig is, ga ik er gauw weer weg.

      Verwijderen
  7. Better to avoid the crowds...virus cannot measure distances ;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thank you for your visit, Ashok! Every country seems to have their own covid policy. Hope you and your family are safe.

      Verwijderen
  8. Op dit soort momenten (je blog en de reacties lezend) ben ik maar weer extra dankbaar dat ik nu in een land en een omgeving woon waar iedereen (weer) normaal doet, waar niets verplicht is, geen mondkapjes, geen pas, maar waar wel (weer, met het griepseizoen in aantocht) door instanties gewezen wordt op goede hygiëne. Ik krijg steeds meer het gevoel dat de Deense overheid meer vertrouwen heeft in het gezonde verstand van haar burgers, dan een Nederlandse, of Vlaamse overheid... Maar: ik houd mijn adem best wel een beetje in hoor, dat ze hier binnenkort ook weer iedereen in de angstmodus willen hebben. We zie het wel.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, Denemarken doet het anders. Ik stoor me ontzettend aan het Nederlandse wipwap beleid. Want straks moeten ze alles weer terugdraaien. Vind je het gek dat mensen zich nergens meer aan houden. Maar goed. Het blijven rare tijden. En voor hoe lang nog?
      Ik schrijf dit soort blogjes liever niet. Het is meer een soort vastlegging van deze tijd, om later nog eens op terug te kijken. Als je mijn blog van oktober vorig jaar leest... toen zaten we in lockdown en waren we bang. Het was stil op straat toen.

      Verwijderen
  9. Er wordt alweer gesproken om weer 1,5 en mondkapjes te doen. Ik let niet zo op de stickers maar zie wel dat je een mooie verzameling hebt.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Tja, de afstand houd ik voor zover het kan. Mondkapjes draag ik niet vaak meer. Maar met twee vaccinaties hoop ik toch echt beschermd te zijn. Als het ergens druk is, of het nou binnen of buiten is, ga ik weg. Ik heb er geen zin meer in.
    Fijn weekend!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Na een ziekenhuisopname bezocht ik gisteren voor het eerst de supermarkt met een mondkapje op. Ik was geloof ik enige.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. In het verzorgingshuis waar ik af en toe kom, vragen ze een mondkapje op te doen. Ik ben er bijna aan ontwend en mijn bril beslaat.
    Zo lastig en dan moet ik ook nog fotograferen. Pfff. Verder heb ik persoonlijk van alle beperkingen gelukkig weinig last en ook niet gehad. Natuurlijk hoop ik ook dat het allemaal over een tijdje nostalgie zal zijn en dan heb jij een mooie corona verzameling. Maar voorlopig zullen ze nog even moeten dealen met alle onduidelijkheden en toestanden rondom.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mondkapje vrij hoog over je neus dragen en je bril eroverheen, dan beslaat het niet.
      Ja, ik wil niet per se gelijk krijgen, maar er gaan een hoop maatregelen teruggedraaid worden. We zullen zien.

      Verwijderen
  13. Ik vind het ook helemaal niet duidelijk. Toen ik met mijn moeder naar het ziekenhuis moest voor bloedprikken moesten we daar bij de ingang meteen mondkapjes op. Dat was voor het eerst in langere tijd dat ik weer iets van maatregelen merkte.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ik ben best pienter, maar ik ben inmiddels ook de kluts kwijt over wat wel en wat niet mag, moet of wordt geadviseerd. Heb al twee keer buiten de deur gegeten en beide keren geen coronapaspoort moeten tonen. Met mijn collega's zit ik tussen de lessen en vergaderingen door ook op een kluitje, heel gezellig maar vast tegen het advies in!

    BeantwoordenVerwijderen

Reacties... hartstikke welkom!
Ze worden gemodereerd om spam te voorkomen.