Pagina's

15 oktober 2021

van hun sokkel



Kijk, hier staan ze nog allemaal keurig op hun sokkel aan de pilaren. De heiligen in de Broederenkerk. Ik loop daar regelmatig even binnen, ik woon er vlakbij. Het voorste gedeelte is de Mariakapel of het Stiltecentrum. Ik ben helemaal niet katholiek, maar ik hou van de sfeer in deze kerk.

Maar al een tijdje zijn ze van hun sokkel af..... Want divers houtwerk in de kerk wordt behandeld tegen houtworm. Dat gebeurt milieuvriendelijk, staat er op een bordje te lezen. Het hout wordt in plastic verpakt en vacuüm gezogen. En de heiligen moesten even van hun sokkel af. Want zo te zien zijn die sokkels ook van hout.

Als je nu de kerk binnenkomt, zie je ze meteen. Alsof er een mensenmassa je tegemoet komt. Dat is even schrikken, in covid tijden. Maar ze staan keurig achter een hek. En op minstens anderhalve meter. Je kunt ze nu van dichtbij bewonderen. Zonder dat ze op je neerkijken. Aangename kennismaking!





20 opmerkingen:

  1. Ooit was ik in Brugge in een restaurant,waar de eigenaar heiligenbeelden spaarde.Mooi om dat kunstig bewerkte van dichtbij te kunnen bekijken

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik vind ze eigenlijk ook heel mooi gewoon op de grond! Ze zijn ineens een stuk menselijker : )

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Reacties
    1. Ja, de kerk is een aantal jaren gerenoveerd. Hij wordt ook actief gebruikt, ik vind het ook een mooie kerk. Zal er eens wat meer over de geschiedenis vertellen.

      Verwijderen
  4. Het lijkt me heel aangenaam om deze heiligen eens diep in hun ogen te kunnen kijken. Fantastische foto's trouwens!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mooie beelden en kerk. Wel gezellig dat ze daar staan. Het is halloweentijd, wat kaarlichten en in het donker en je waant je in den echte griezelsfeer..

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat heb je daar mooie foto's van kunnen maken. Kerken vind ik trouwens altijd mooi oen fijn om te fotograferen. Maar dit is echt een bijzonder bloge met fotoos geworden

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Beautiful. Statues and photos. I can imagine the serenity you feel when visiting.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi Linda, thanks for your visit! Hope the translator made sense.

      Verwijderen
  8. Mooi om ze zo van dichtbij te kunnen bekijken. Staan ze tijdelijk op de grond om gerestaureerd te worden?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee ik geloof het niet, alleen het hout wordt behandeld. Kijk maar naar de in plastic verpakte dingen op de achtergrond.

      Verwijderen
  9. Wat een mooie lichte kerk. De beelden staan daar goed. Je kunt ze nu veel beter zien. Hopelijk zijn ze al behandeld, anders gaat die houtworm nog even snel van de één naar de ander.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hardnekkig wormpje moet je ineens goed doen. Vriendjelief doet het geheel in een zak en giet er pure alcohol bij.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. In een zak doen en dan een tijd in de vriezer, heb ik ook wel eens gehoord.

      Verwijderen
  11. Ik ben katholiek opgegroeid dus gewoon aan heiligenbeelden. Maar zo allemaal bij elkaar op de grond is het vreemd maar aan de andere kant zijn ze nu minder eerbiedwaardig, gewoner.

    BeantwoordenVerwijderen

Reacties... hartstikke welkom!
Ze worden gemodereerd om spam te voorkomen.