Pagina's

21 juni 2023

zomer loomheid



Rustig hier.
Ik ben altijd vroeg. Maar met deze warmte nog vroeger. Heerlijk is het als ik om 6 uur de ramen wagenwijd openzet. Ik durf vlak boven straatniveau wonend mijn ramen 's nachts niet open te laten, alleen op de ventilatiestand. Maar in de vroegte geniet ik van de koelte, van de stilte en mijn eerste kop koffie om langzaam op gang te komen. 
 
's Morgens doe ik van alles. Ik maak wat schoon hier en daar, of doe een was. Vaak ook verwerk ik bezorgde boodschappen tot maaltijden die ik per portie invries. Voor makkelijke avondmaaltijden. Aan het eind van de ochtend ga ik vaak even ergens koffie drinken. Of iets koelers. 




Wandelen doe ik nauwelijks. Ik doe alleen wat mijn spieren aan kunnen. En dat gaat heel goed zo. Genieten van kleine dingen. Ik ben ook heel blij dat ik niet veel planten te verzorgen heb op mijn balkon. De zeven planten die ik wel heb vragen alleen elke dag water maar verder weinig verzorging. Sjouwen met aarde en potten hoeft nu even niet. 

Ik had wel het plan om nog wat eenjarigen toe te voegen, maar dat is er niet van gekomen. De bloemist zei: Je kunt ook beter niets kopen nu want het verdroogt en verdort waar je bij staat. 




De ooievaarsbek - zie bovenaan - doet het aardig, hij is net aan de bloei begonnen. De vrouwenmantel ernaast is klein gebleven. Het groen komt van de klimop en andere bladplanten op mijn tafeltje. Dus kaal is het niet.




Van de waterbak voor de vogels wordt dankbaar gebruik gemaakt. Dat is elke keer een vreugde om te zien. Ik had er ook nog wat los vogelvoer liggen, maar dat heb ik weggehaald. Meesjes op het balkon is leuk, zij eten van de voedercontainer die er hangt. En ook merels vind ik prima, als ze komen drinken.

Maar het losse voer trok eksters en kraaien aan. En die zijn een stuk minder leuk. Toen ik hoorde dat er op vier hoog muizen in de dakgoot liepen, heb ik dat losse voer maar weggehaald. Ik heb nooit een muis op mijn balkon gezien. En dat wou ik maar zo houden.


26 opmerkingen:

  1. Ik zag de kleine deurknop aan de onderkant van de deur. Waar is dat voor?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. It's an extra lock, Sandi, there is another one at the top of the door. It is extra security against burglary. Because I live just a few meters above street level.

      Verwijderen
  2. Met zúlk warm weer doe ik niet zoveel méér hehe.. je koest houden is dan sowieso aanbevolen hè. Lijkt me heerlijk, zo vroeg op te staan.. maar dat lukt me niet.. val meestal pas tegen vieren in slaap, dus rond zes lig ik dan net in coma zo'n beetje. ;-)
    Hihi.. die laatste zin.. kostelijk. :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik weet ook niet waarom ik zo vroeg ben, maar ik vind het wel heerlijk, die vroege uurtjes. Die wandelingen van jou doe ik je niet na!

      Verwijderen
    2. Aaach.. ik ben veel wandelen gewend.. dan kan je dat gewoon ook in warm weer.. ik doe jou het aquarelleren niet na.. oehh.. wilde dat ik dát kon! :-)

      Verwijderen
    3. Psje.. wil je je IJsselkade eens vanaf het water zien? Ik lees op een blog van een echtpaar in Friesland die een bootje hebben.. ze zijn van de week daar langs Deventer gevaren en er staan fotootjes van op hun blog vandaag. https://metaenjoop2.wordpress.com :-)

      Verwijderen
    4. Ha leuk, ik ga meteen kijken!
      En over wandelen: een jaar geleden ging ik zo vroeg wandelen. Maar nu alles zo'n pijn doet, heb ik besloten eerst maar een tijdje rustig aan te doen, voordat ik weer langere stukken ga lopen. Want anders moet ik het telkens bezuren. Beter een kleine wereld zonder pijn, dan na een uitstap of wandeling dagenlang kreunend op de bank. En een kleine wereld is ook leuk.

      Verwijderen
    5. Altijd goed om naar je lichaam te luisteren hè.. doen wat je kan, niet doen wat je later moet bezuren.. zo simpel is het eigenlijk wel. Het leven moet leuk blijven.

      Verwijderen
  3. Ik ben niet altijd vroeg op. Maar wanneer het wel het geval is is het inderdaad fijn. Het ruikt zo lekker. En de heerlijke koelte.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik vind het echt een paar bijzondere uurtjes voordat de wereld wakker wordt.

      Verwijderen
  4. Knap hoor, zo vroeg opstaan, ik kan het niet, ben meer een avondmens. Fijn dat je kan genieten van de kleine dingen, je balkon ziet er gezellig uit. Gr., Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Klinkt eigenlijk heel gezellig, mooie planten.
    Ook wij genieten van de vogeltjes... en inderdaad die eksters, ze jagen bij ons de kleintjes weg...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, die eksters op het balkon zijn niet leuk, veel gefladder. En inderdaad, de meesjes durven dan niet meer, denk ik.

      Verwijderen
  6. Fijn dat je balkon toch nog gezellig groen is, en dat je 's morgens vroeg van de koelte en de stilte kunt genieten. Dat doen wij tegenwoordig 's nachts in de tent - genieten van koelte én stilte. Bij het ochtendgloren is het afgelopen met de stilte. Maar we zijn in training... nog even en we slapen er doorheen 😬

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Tent? Heb ik wat gemist? Het lijkt me wel heerlijk om in de koelte van de nacht te slapen! Nu alleen nog stilte dus... :(

      Verwijderen
  7. Fijn dat je zo kan genieten van het vroege uur en je tuintje. Wandelen gaat bij mij ook niet hier door het verschil in hoogtes maar fietsen wel en daar geniet ik ontzettend, van.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is heerlijk, Marthy, en ik geniet van je verslagen!

      Verwijderen
  8. Judy looks like your plants on your balcony are doing quite well. I am sure you have what we call a "green thumb" because they seem to thrive under your care. Loved seeing your sweet blackbirds. I always enjoy seeing birds from other places in the world. Hope you are getting some rain. Drought is always scary. Hugs!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. I'm not sure about my 'green thumbs', Debbie. These plants are the strongest, they survived. :)

      Verwijderen
  9. Niet teveel doen tijdens het warme weer of vroeg. Gelukkig ben ik een vroege vogel. Bij ons in de buurt zijn er ook meer kraaien en eksters dan voorafgaande jaren. Sinds het bezoek van de rat vorig jaar heeft niemand in de buurt meer los voer gestrooid. Groet, Dientje

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. O bah, een rat. Ja, ik schrok van dat bericht over muizen. Maar veel mensen hier hebben hun vuilnisbak of vuilniszakken op het balkon, dat trekt ook ongedierte aan. Dus dat voer van mij zal wel meevallen, maar beter voorkomen dan genezen.

      Verwijderen
  10. Met dit warme weer is het fijn om niet te veel te doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Goed hoor hoe jij omgaat met wat wel kan en aangenaam is. Lekker sfeertje op het balkon.

    BeantwoordenVerwijderen

Reacties... hartstikke welkom!
Ze worden gemodereerd om spam te voorkomen.