Pagina's

01 juni 2023

de olmen



Ik moet even wat vertellen over de bomen waar mijn balkon op uitkijkt. Ik had me nooit afgevraagd wat voor soort bomen het zijn. Gewoon bomen. Waar ik overigens zeer dankbaar voor ben, want ze maken het makkelijk om de geparkeerde auto's en de blinde muur met graffiti te negeren. Gewoon een kwestie van je blik op groen zetten.

Maar sinds kort weet ik dat het olmen zijn. Of iepen. Een vraag onlangs in de quiz Twee voor Twaalf ging daarover. In het voorjaar bloeien ze en laten duizenden bloesemblaadjes vallen. In Amsterdam heet het 'iepensneeuw' of 'lentesneeuw'. Weer wat geleerd.

Maar over die bloemblaadjes kan ik meepraten. Elk jaar ligt de straat eronder ermee bezaaid. En ook mijn balkon. Er valt niet tegenop te vegen. Dit jaar viel het mee. Maar vorig jaar maakte ik deze foto. En dan zie je meteen hoe toepasselijk de naam 'lentesneeuw' is.




Hieronder zie je ze hangen, die bloemblaadjes. Al wel bruin verkleurd.




Ik ben niet de enige die blij is met de olmen. De meesjes gebruiken ze als tussenstation om naar de voedercontainer op mijn balkon te vliegen. Ik hoor ze altijd al kwetteren daar voordat ze komen aangevlogen. 




Dit jaar zijn de olmen weer enorm gegroeid. De kruinen van de twee dichtstbijzijnde bomen raken elkaar nu. En dat zal in de zomer best wel fijn zijn. Want juist als de zon op zijn hoogste punt staat, scheen hij precies tussen die twee bomen rechtstreeks op mijn balkon. En dat was behoorlijk heet, zowel voor mezelf als voor mijn planten. Ik ben benieuwd of dat dit jaar minder is. 




Ik moest meteen denken aan de term 'dappled shade' waar ik Monty Don van Gardeners' World vaak over hoor praten. De vertaling van g.oogle maakt er iets raars van: gevlekte schaduw. Misschien zou ik het 'diffuus licht' noemen. Of gewoon een licht- en schaduwspel.


25 opmerkingen:

  1. Uitzicht op groen is altijd fijn, zelf met lentesneeuw.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Met dit verhaal erbij, ga ik de bomen steeds meer waarderen.

      Verwijderen
  2. Nou.. gevlekte schaduw is éigenlijk wel duidelijk.. als ik op wandel ben in het bos, zet ik er m'n zonnebril vaak voor af.. word ik er gék van hehe. Maar op je balkon zal het lekker schelen.
    Die vallende bloemblaadjes zijn niet zo leuk, maar wij hebben hier in de wijk veel lindebomen en die plakken momenteel vreselijk.. van de luizen die erin zitten. Als die bomen dan aan de onderkant van de stam uitgelopen zijn(en dat is vaak zo) en Jaxon snuffelt door die blaadjes, komt ie helemaal plakkerig thuis.. bah!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, dat kan heel onrustig zijn, als je bijv. in een auto zit (of de bus), dat flikkerende zonlicht. Waarom zet je je zonnebril dan af?
      Hier is ook zo'n 'plakboom' in de buurt.

      Verwijderen
    2. Omdat ik in de schaduw minder goed zie met een zonnebril op.. andersom valt het méér mee.

      Verwijderen
    3. Ik weet nu hoe het in het Nederlands heet: halfschaduw.

      Verwijderen
    4. Ah ja natuurlijk.. dat we daar niet op konden komen hè! ;-)

      Verwijderen
  3. Heerlijk, die bomen en hun schaduw. Wij hebben ook veel bomen voor ons, maar ze staan net iets te ver weg voor schaduw in de zomer.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Leuk om eens olmen te zien. Ken ze alleen van die uil,die er in zat

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Daar kende ik ze ook van, maar ik heb geen uil. :)

      Verwijderen
  5. Lentesneeuw... in Amsterdam heet dat natuurlijk Springsnow, hahaha. Ik heb een keer een springsnow-fietstocht gemaakt daar. Was super leuk. Kijk: https://bertiebo.blogspot.com/2013/05/springsnow.html Wat later heb ik wat iepenzaad geplant in potten. Dat groeide leuk toen, maar uiteindelijk werd het te groot

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuk, heb meteen gekeken! Dat ik pas nu van dit fenomeen heb gehoord, krankzinnig. Ik vind het geweldig! En ik heb elk jaar mijn eigen Springsnow. :)

      Verwijderen
  6. Waar tv uitzendingen weer niet goed voor zijn, haha. Je leert meteen een boel: Springsnow, lentesneeuw, halfschaduw. Groet, Dientje

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Haha, nu heb ik er een plaatje (en mooi verhaaltje bij, ik hoorde het ook bij 2 voor 12.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het zijn eigenlijk heel ondergewaardeerde bomen, behalve in Amsterdam. :)

      Verwijderen
    2. Net als ik, ik zag het ook bij 2V12, leuk om het nu bij jou ook te zien!

      Verwijderen
  8. Wat een prachtige bomen en leuk dat de vogeltjes ze als tussenstation gebruiken en dan zo op je balkon komen.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Judy I have an elm right at my deck like you. I love it because it makes wonderful shade. Are not trees the best? It always makes me sad to see one being cut down. Generally it takes years and years to grow them and for sure our world needs them. Take care friend and have a great weekend. Hugs!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. 'Gewoon een kwestie van je blik op groen zetten', heerlijke uitdrukking.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Een mooie, ouderwetse naam vind ik het: olm. En mooie bomen ook! Hier zijn ze uitgestorven. Bij mijn collega in de tuin stonden de laatsten van deze streek. Blijkbaar kunnen ze niet tegen de zoute wind hier. De dode olmen leven nog voort in diverse prachtige bijzettafeltjes

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ze heten ook wel iepen, maar ik vind olmen veel mooier. Ja, daar zullen meer soorten bomen niet tegen kunnen, die zoute wind. Jammer. Maar bijzettafeltjes zijn ook leuk.

      Verwijderen

Reacties... hartstikke welkom!
Ze worden gemodereerd om spam te voorkomen.