Pagina's

30 juni 2023

hersenmist



Ik wou wat schrijven over 'brainfog'. Hersenmist.
Maar poeh, dat riep ook wel meteen een paar goed begraven emoties op. Ik leef er al heel lang mee, door mijn ME. En na corona heb ik toch weer een stukje moeten inleveren. Door erover te willen schrijven, besef ik hoe lang ik er al mee leef. Wat best verdrietig is. Maar ook realiseer ik me dat ik allerlei manieren heb ontwikkeld om ermee om te gaan. Foefjes en ezelsbruggetjes. En heel veel lijstjes.

De truc is om niet te veel gedoe tegelijk in en aan je hoofd te hebben. Schrijven helpt me, ik houd (online) een dagboek bij, wat me helpt de hoofd- en de bijzaken van elkaar te scheiden.

Maar eerst over de foto's bij dit blogbericht.
Dit is een lichtobject dat in de entreehal van het Geert Groote Huis hangt. 
Het draait en laat steeds veranderende woorden zien in gekleurd licht. Het zijn de zeven hoofdzonden.

Wat zijn de 7 hoofdzonden?
Hoogmoed-Nederigheid. Deze ondeugd wordt ook aangeduid als trots, ijdelheid en arrogantie. 
Hebzucht-Gulheid. Hebzucht kennen we ook als gierigheid.
Afgunst-Naastenliefde.
Woede-Zachtmoedigheid. 
Onkuisheid-Kuisheid. 
Gulzigheid-Matigheid. 
Traagheid-IJver.

Ik weet niet helemaal zeker of ze allemaal in dit object staan. Want ze waren moeilijk te fotograferen door de glazen gevel heen. Ik vond de vaagheid van de foto's goed passen bij dit onderwerp.

Lichtkunstenaar Herman Kuijer.  
 
Het meeste last van de hersenmist heb ik met lezen. 
Ooit las ik boeken. Hoewel ik nooit een vlugge lezer ben geweest, was ik lid van de bibliotheek en las vooral in bed. Waar het precies fout ging kan ik me niet meer exact herinneren. Het ging geleidelijk. Heel vaak vond ik een boek te ingewikkeld, te langdradig. Of te verwarrend als het bijvoorbeeld geen chronologische volgorde aanhoudt. 
Het zit 'm vaak in te veel bijzinnen of te bloemrijke taal. Ik moet moeite doen om de essentie eruit te halen. Dat kost inspanning. Ik heb het ook wel met films, waarin de hoofdpersonen op elkaar lijken. Ken je dat? Dan weet ik niet meer of het de buurman of de achterneef was, want het zijn dezelfde types.

Op een gegeven moment ben ik Engelse boeken gaan lezen. Dat heb ik heel lang gedaan. De Engelse taal zit grammaticaal veel logischer in elkaar. Ik vind dat veel makkelijker tot me te nemen. Geen voltooid deelwoorden die helemaal aan het eind van de zin staan, na alle andere informatie, zoals in het Nederlands. Duits is nog erger. Maar ook non-fictie vind ik makkelijker leesbaar. Ik denk omdat daarbij een logische opbouw nodig is om iets uit te leggen.

Behalve lezen, moet je me ook niet lastig vallen met te veel verschillende dingen tegelijk. Dan krijg ik een soort kortsluiting in mijn hoofd. Overloaded. Daar helpt dat dagboek me heel goed mee.

Maar ik heb één groot voordeel: ik heb een heel goed geheugen. Wel maak ik voor ongeveer alles lijstjes. Mijn bureau ligt er vol mee. Als het heb opgeschreven zit het ook in mijn geheugen. En heb ik dat boodschappenlijstje of to-do-lijstje helemaal niet meer nodig. Ik verbaas mezelf ook vaak hoeveel antwoorden ik bij tv quizzen weet. Dat komt dan toch maar uit de krochten van mijn brein naar boven.

Maar lezen, ja dat is jammer. Misschien moet ik dat toch weer gaan doen.


28 opmerkingen:

  1. Ja, dat is zeker jammer... Je levert iets in wat je ooit had. Dat moeten we op den duur allemaal, maar het is wel zuur als het door ziekte een stuk sneller gaat.
    Het ene boek is het andere niet... Wat ik ook wel eens doe bij een 'ingewikkeld' boek is een schemaatje maken; die is een zoon van die en die een vriend, etc...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is wel een goed idee, Elisabeth. Ik denk wel dat ik niet met zo'n ingewikkeld boek moet beginnen.

      Verwijderen
  2. Het lijkt me een mooi kunstwerk. De kleuren en dan dat glas, het spreekt me wel aan.
    Jammer dat je zo’n last heb van ME. En die Corona er dan overheen, dat maakt het voor jou niet makkelijker. Knap dat je er zo openhartig over schrijft.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, ik vind het ook heel mooi, het draait en de woorden veranderen en de kleuren. Ik sta er vaak een tijdje naar te kijken als ik erlangs kom.
      Als ik hoor over zo veel mensen met long covid, al die verhalen op tv, dan gaat me dat erg aan het hart. Maar er valt nog een hoop te beleven in het leven, ook al duurt het een tijdje voordat je dat kunt accepteren. Vandaar dat ik erover wou schrijven.

      Verwijderen
  3. Bedankt weer voor je schrijven Judy. Ik vond het vandaag weer een fijne ontmoeting. Het hoofd is een raar iets of liever het brein. Herkenning in sommige punten. Ik heb nog wel wat mooie non fictie Engelse boeken ☺️. Daar hou ik ook van. Groetjes Maaike 👋

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Maaike, leuk dat je langs kwam! Was gezellig bij Yo. Ja, Engels is een veel 'logischer' taal, ik hou ervan.

      Verwijderen
  4. Ik herken wel die personages die op elkaar lijken. Door mijn ogen is dat ook een ramp en ik kijk praktisch geen TV meer. Engels verstaan dan heb ik hier en daar leesondersteuning nodig. Maar kan de ondertiteling niet lezen dat gaat te snel. Lezenn is ook lastig masr mijn hersenen vullen de incomplete woorden gewoon in als ik in de flow kom. Wat een dedoe he Judy. Maar ik lees oom bij jou veel creatief vermogen om de problemen te omzeilen, Daar ben ik heel blij mee, jij ook?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, absoluut, Elly! Er is met een beetje creativiteit heel veel mogelijk. Ik vind dat bij jou ook echt knap.

      Verwijderen
  5. Heb je luisterboeken geprobeerd, Judy? Ik dacht vroeger dat ik het vreselijk zou vinden, een voorgelezen boek. Maar mijn mening is inmiddels veranderd en ik vind het fijn. Niet zo fijn als gewoon lezen en erg afhankelijk van de voorlezer, maar toch. Ik moet veel wandelen en daarbij helpt het luisteren naar een boek.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. O ja, daar had je het laatst over. Goed idee! Ik ga eens kijken hoe ik dat kan doen.

      Verwijderen
  6. wat moeilijk,dat je lezen moet missen.Heb je nog momenten op de dag,dat de mist minder is?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, daar zeg je wat, Izerina. Een goede nachtrust helpt. En rust en regelmaat.

      Verwijderen
  7. Je geeft mei jouw verhaal wat meer inzicht in de problemen die je ervaart door ME een corona. Je vindt ook oplossingen die voor jou werken. Het accepteren lijkt me de lastigste klus. Je hebt veel ingeleverd en dan valt het niet altijd mee te zien wat je wel kunt. Sterkte daarmee en blijf genieten van zulke mooie kunstwerken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het duurt even voordat je kunt zien dat je er ook dingen voor terug krijgt. Maar dat is een ander verhaal.

      Verwijderen
  8. Hoi Judy, Weet je dat de bieb ook luisterboeken heeft? Zoek maar eens naar luisterbieb. Een ander idee is misschien om een "gewoon" boek te lezen en ernaast een notitieboek. Hier de diverse personen in opschrijven en ontwikkelingen die je leest. Kun je nog eens terugkijken hoe het ook weet zit. Dit doe ik bij de biografieën die ik lees. Ik onthoud ook beter door het op te schrijven en kan het later nog eens teruglezen. Met een gemakkelijk boek beginnen? Heb je een idee welk boek? Vervelend zo'n wattenhoofd. Ik had er last van op het werk. Teveel prikkels om me heen. Misschien "gewoon" eens proberen weer te lezen. Voorzichtig beginnen?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, vooral voorzichtig beginnen. Ook met luisterboeken. Ik lees het makkelijkst non fictie, misschien daarmee beginnen? Ik ga het de komende tijd uitzoeken.

      Verwijderen
  9. Ik zou het heel erg vinden om niet meer te kunnen lezen, doe het veel dus ik begrijp dat je dit mist. Het idee van Elizabeth vind ik zo gek nog niet. Mijn gehuegen is heel slecht, daar maak ik me vaak zorgen over.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Misschien lijstjes maken, zoals ik doe? Geheugen kun je trainen, denk ik. Misschien helpt dat.

      Verwijderen
  10. In de reacties lees ik dat er al diverse suggesties zijn aangegeven die ik je ook zou geven. Maar voordat je hiermee aan de gang kunt gaan moet je er aan toe zijn en het moet bij jou passen. En dan is het soms toch weer 3 passen vooruit, 2 achteruit. Ik wens je succes en sterkte met het vinden van de beste methode voor jou om met de ‘mist’ om te gaan en te bedwingen. Het gaat lukken. Liefs, Dientje

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat past die foto mooi bij je onderwerp!, Pas toen ik ging lezen kreeg ik door wat het was. Mooi gevonden zo.
    Jammer dat lezen zo minder is. ik ga maar geen tips meer geven, die heb je al ;)
    Dat schrijven en dan het lijstje niet meer nodig te herkenik.
    Groeten van mij.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha, ja opschrijven is een goede geheugensteun. :) En met het lezen, daar ga ik mee aan de slag.

      Verwijderen
  12. Mag ik beginnen met zeggen dat ik het prachtige foto's vind? Het kunstwerk op zich is ook fascinerend, maar de manier waarop jij het in beeld hebt gebracht: super! Daar heb je dan toch maar oog voor... Van hersenmist had ik niet eerder gehoord. Lastig verschijnsel. Als ik zo de reacties lees ben je gebaat bij rust en regelmaat, dus dat zou ik zeker prioriteren. Maar dat doe je ook wel, geloof ik...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, zeker doe ik dat, ik heb jarenlange ervaring. Dat is waarom ik er over wou schrijven. Er is weer een hele nieuwe groep bijgekomen van mensen die met dit soort klachten kampen. Die moeten er nog van begin af aan mee leren omgaan. En dat is een hele weg. Een persoonlijk pad.

      Verwijderen
  13. Dat zou ik heel erg vinden als ik niet meer zou kunnen lezen, gelukkig zijn er luisterboeken. Wel wordt mijn geheugen steeds slechter, ik haal steeds vaker een boek bij de bieb dat ik al gelezen heb en soms ben ik al halverwege voordat ik het in de gaten heb. Hopelijk heb je wat aan alle tips. Gr., Janny

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat heb ik wel eens met films of series, dan blijkt dat ik ze al eens gezien heb.

      Verwijderen
  14. Lijkt me hartstikke lastig, die hersenmist. Heb er zelf gelukkig geen last van, al herken ik wel wat dingetjes in je verhaal.. dat van die personages die op elkaar lijken bijvoorbeeld in een film of tv-serie.. dan kan ik de draad ook wel kwijt raken. Boeken lezen doe ik alleen nog op vakantie.. maar dat is omdat ik me daar thuis de tijd niet voor gun.. teveel andere dingen te doen. De pc vind ik dan juist weer iets voor alleen thuis.. voor mij hoeft er geen laptop mee hoor, dan vind ik het geen vakantie..! ;-)
    Dat van die lijstjes en ze dan uit je hoofd weten, dat herken ik wel van m'n schooltijd.. ik maakte spiekbriefjes die ik nooit gebruikte, omdat de stof dan goed in m'n hoofd zat. Zó goed is m'n geheugen nu niet meer volgens mij.. jammer genoeg.. heb ook overal geheugensteuntjes op papier liggen en hangen.
    Veel sterkte ermee hoor Judy.. kan me voorstellen dat het balen is.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het zal ook wel herkenbaar zijn in de zin dat iedereen wel eens zoiets heeft. In ernstige of minder ernstige mate. Ik kan er ook wel mee leven, hoor, met geheugensteuntjes. En moeilijke dingen, zoals ingewikkelde papieren uitzoeken/invullen, daar ga ik echt voor zitten. Maar dat zal ook wel voor de meeste mensen gelden. Het kost alleen wat meer moeite.

      Verwijderen

Reacties... hartstikke welkom!
Ze worden gemodereerd om spam te voorkomen.