Pagina's

07 juli 2023

nostalgisch groen



Op de terugweg van mijn bezoek aan een nieuwe fysiotherapeut gisteren tracteerde ik mezelf op deze beauty. Een tiengebodenplantje. Ik vond het vroeger altijd zo leuke plant bij mijn moeder in de vensterbank. En zo'n mooie naam. In het Latijn heet hij Maranta Leuconara.


Heen en terug kom ik dan door een straat waar ik zelden kom. Leuke straat, leuke winkeltjes. Absoluut een fotoproject voor de volgende keer. En daar kocht ik dus dit tiengebodenplantje. 

En kijk wat er voor mijn raam in de woonkamer hangt. Een Chinees lantaarnplantje afkomstig van de markt. Hoe jaren zestig wil je het hebben! En het macramé hangding is ook weer helemaal terug.

Allemaal plantjes met een herinnering. En ik vind het enig dat ze weer in de mode komen.

Kamerplanten zijn weer helemaal in. Vooral bij jonge mensen heb ik de indruk. Er zijn stekjesruil plekken, ook hier in Deventer. En ik wissel met zoon en vriendin regelmatig plantjes uit. 

Ik doe het kalm aan met planten op het balkon dit jaar. Maar wat er staat doet het goed. En zonder groen kan ik niet. Planten zien groeien maakt gewoon gelukkig.


De klapper heb ik tot het laatst bewaard. De monstera. Ik moest lang wachten tot hij tekenen van groei vertoonde in zijn nieuwe pot. De hele winter stond hij stil. En toen ontvouwde zich een nieuw blad. Weet je nog?

En nu?
De monstera doet zijn naam eer aan. Het blad is ongeveer twee keer zo groot geworden als de andere bladeren. Bijna 40 cm groot. Formaat karrewiel. Kan niet wachten tot het volgende blad!


22 opmerkingen:

  1. Ik wist niet dat onder jongeren kamerplanten "in" zijn, leuk die stekjesruil. Wat een fijn bezit, en met herinneringen. Chinees lantaarnplantje met macramé, ik ben terug in de tijd. En dan...... een nieuw blad.......inderdaad een klapper.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Misschien niet bij alle jongeren, dat weet ik niet. Volgens mij sinds corona is die kamerplantenrage ontstaan. Ik kom op instagram steeds meer plantenenthousiastelingen tegen. Erg leuk.

      Verwijderen
  2. Wat goed allemaal. Het ziet er geweldig uit. Mijn Chinese lantarenplantjes (2) hebben besloten het niet meer te doen. Maar elke keer komt er weer één nieuw blaadje. Dan gaan de andere blaadjes dood. De plant niet dus, zodat wegdoen geen optie is. Alles geprobeerd, andere pot, nieuwe aarde, andere plek. Niks helpt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Raar. Ik ben vorig jaar een hoop kamerplanten verloren. En ik wist ook niet precies waarom. Ook van alles geprobeerd. Misschien gewoon een tijdje met rust laten? Tijd geven om te herstellen van ... geen idee.

      Verwijderen
  3. Dat zijn zeker nostalgische groene planten! Ook bij mij borrelen er herinneringen op. Supergaaf zo'n macramé hanger!
    Geniet van je mooie planten en fijn weekend, groetjes van Elizabeth

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mooie plannen heb je. En inderdaad ook mijn drie kinderen houden van planten, stekken enz. ( 29- 32- 34 jr) overigens wel met wisselend succes. Zelf vind ik het ook altijd weer leuk om te doen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat leuk dat je kinderen ook met planten bezig zijn. Ja, wisselend succes hoort erbij.

      Verwijderen
    2. Wat leuk dat je kinderen ook met planten bezig zijn. Ja, wisselend succes hoort erbij.

      Verwijderen
  5. Oh leuk hè, de plantjes van toen ik op kamers ging komen terug....

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mooi je plantjes. Ik was even terug in ons eerste huisje

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Judy your green thumb is certainly making things grow so well. Glad to read that the younger generation is taking an interest in growing something. My nephew is 24 and he is experimenting with different plants. Makes my heart happy. Wow the Monstera plant is extraordinary. Hope you are having a wonderful day. Hugs!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Good to hear that your nephew is also a plant enthousiast! Makes me happy too!

      Verwijderen
  8. Leuk dat de monstera het zo goed doet. Chinees lantarenplantje heb ik ook gehad, in mijn huidige huis nooit gehad. Fijn weekend. Groet, Dientje

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Mooi die monstera, bij mij zijn er bladeren afgevallen en hij ziet er niet meer zo fraai uit helaas. Gr., Janny

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat erg, Janny, dat er bladeren afvielen. Vreselijk lijkt me dat. Ik hoop dat hij weer bijtrekt en nieuwe bladeren maakt.

      Verwijderen
  10. Oh, die lantaarnplantjes, ik had een heel raam volhangen, ik weet het nog heel goed. En je monstera, zo monsterlijk groot. Heb je er wel plek voor? Ach, dan maak je plek want hij is zo mooi.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dan zal hij op de grond moeten staan, in de toekomst. Ook goed.

      Verwijderen
  11. Mooie planten. De monstera is Prachtig met zijn mooie grote blad. En ook wij hadden vroeger van die enige lantaarnplantjes. Toe ik er laatst weer eens een kocht, was hij in no time dood. Jammer.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Lantaarnplantje, erwtenplantje en sierasperge (asperagus).. dat waren de hangplantjes die iedereen toen had hè hehe.. nostalgie! Rages zijn van alle tijden, maar nu met al die social media gaat dat nog sneller rond natuurlijk. Paar jaar terug had je ineens die pannekoeken- of penningenplant.. heb ik een stekje van een vriendin gekregen en het ding staat hier al die tijd al te zieltogen hahaha.. maar kan dat niet weggooien als het nog groen is..! :-)
    Tiengebodenplantje heb ik nooit gehad.. wel de Christusdoorn.. ook zo'n speciale naam.
    Wauw.. wat een blad.. daar kun je je ramen mee blinderen..! hahahaa!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Erwtenplantje had ik nooit, wel sierasperge (vond er niks aan). Ik kreeg van zoon en vriendin een pannenkoekenplantje maar die ging dood dus.
      Ja dat blad is buitenformaat. :)

      Verwijderen
  13. Wat een monster inderdaad, maar een prachtig monster! Hij ziet er goed uit, fris groen! En dat lantaarnplantje is een schatje!

    BeantwoordenVerwijderen

Reacties... hartstikke welkom!
Ze worden gemodereerd om spam te voorkomen.