Pagina's

23 juli 2023

ik hou niet van sport

Roeiers op de IJssel

Ik zeg het maar meteen. Sorry voor degenen die er wel van houden. Ik niet.
Elke zomer zit ik eerst Wimbledon en dan de Tour uit en hoop dat mijn vertrouwde tv-programma's gauw weer terug komen. Van Max Verstappen word ik niet warm of koud. 

Ik heb geen hekel aan voetbal, dat valt wel mee. Ik hoef het alleen niet te zien. Wel snap ik dat het leuk is als Nederland ver komt in de WK. Dan kan ik nog wel meeleven. Maar toen ze vanmorgen ook nog mijn radioprogramma vervingen door vrouwenvoetbal was voor mij de maat vol.

Mijn liefde voor sport, als ik die ooit al had, is volkomen vermorzeld door een sadistische gymjuf op de middelbare school. De enige sport die ik na mijn schooljaren ooit een tijdje beoefend heb, is roeien. Dat hadden we op school nooit gedaan en dat gold voor mij als een niet bezoedelde sport. Ik roeide met een ander meisje en een coach. We waren de enige vrouwelijke roeiers van de zeil- en roeivereniging en het was reuzegezellig. Bovendien vind ik het een fijne beweging waarbij je al de spieren in je lichaam gebruikt. Maar het duurde maar één seizoen. Want de boten waren in de eropvolgende winter kapotgevroren. 

Gelukkig kom ik wat tv betreft wel aan mijn trekken met extra detective-series, die ze voor de niet-sportliefhebbers hebben ingekocht. Sommige zag ik al eerder op de BBC. Maar er is genoeg nieuws te zien. Ik keek drie nieuwe afleveringen van Endeavour. Aan Grantchester moet ik nog beginnen.
Ook vond ik een zender die op zondag achter elkaar oude Star Treks uitzendt. De eerste serie keek ik vroeger met mijn vader. En de Next Generation keek ik ooit met mijn zoon. Heerlijk om weer terug te zien.

Eindelijk heb ik ook de kans om opgenomen series te kijken. Ik worstelde eerst door de nieuwe serie All Creatures Great and Small. Een worsteling omdat de serie helemaal anders is dan de boeken, die ik allemaal gelezen heb. Er klopt niets van. Maar ja, toch gekeken.

En nu zit ik midden in een serie die ik opnam van de BBC: Ten Pounds Poms. Het gaat over Britten die in de jaren 50 voor tien pond naar Australië konden emigreren. Hen werd gouden bergen beloofd, maar de werkelijkheid was heel anders. Ze kwamen in kampen terecht. En werden als tweederangsburgers beschouwd, nog net iets beter dan de Aboriginals. Als je kans hebt de serie te zien, ik kan hem van harte aanbevelen.

Geen sport dus voor mij.

24 opmerkingen:

  1. Mijn sportverleden mag die naam eigenlijk niet eens hebben, ik hield en houd van schaatsen en zwemmen en dat was het. Stijve hark die ik was en ben. Ik heb wel met veel plezier naar All creatures gekeken, maar ik had de boeken niet gelezen, dat scheelt. Ik vond het zo rustig, zo relaxt. Voorspelbaar ook.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Daarom keek ik hem uit. Maar het is echt een slap aftreksel van de boeken.

      Verwijderen
  2. I enjoyed 10 pound poms but they could have made so much more out of it, there were story lines and threads that didn't get taken up I think because it was a short series and not enough time to develop the characters etc. I never thought I liked sport and that tennis was boring, but for some reason this year I found myself watching the tennis on tv and enjoyed it a lot! must be old age :) Betty, Elderberry-rob

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi Betty! I was hoping there would be a follow-up series.

      Verwijderen
  3. Daar hoef je toch geen sorry voor te zeggen? ieder z'n ding toch? Ik kijk wel graag naar sport maar waarom zou ik dan willen dat iederéén dat doet? :-) Ik hou bijvoorbeeld helemáál niet van StarTrek en dat soort sifi-gedoe, maar als anderen daar graag naar kijken, waarom niet? Iedereen mag gewoon doen wat ie leuk vindt.. toch?
    Roeien deed ik vroeger ook graag.. dan huurden we een bootje bij de jachthaven en gingen het Wantij op.. hartstikke leuk!
    Die series die je schrijft heb ik gezien, allemaal op BBC First.. leuk, James Herriot.. en Grandchester met Robson Green.. fijne acteurs allemaal. Alleen dat Ten Pounds Poms ken ik niet.. maar die komt vast ook nog weleens.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nou, sorry voor wie er aanstoot aan neemt. :)
      Ja, hoera voor BBC First, hoewel ik ook graag gewoon BBC kijk. En die Ten Pounds Poms zal daar ook wel een keer komen, vermoed ik.

      Verwijderen
  4. Zo'n 'sportzomer' op tv vond ik vroeger ook niet echt fijn (want sport op tv vind ik minder leuk dan sport om zelf te doen). De topsport zoals die tegenwoordig wordt 'bedreven' is meer een gruwelijke vernieling van je eigen lijf, door pepmiddelen of braces om gekwetste spieren... en maar doorgaan. Ik vind het echt een verschrikkelijke vorm van zelfmishandeling soms. Vroeger heb ik gehockeyd en gefitnest, tegenwoordig vind ik fietsen, wandelen, tuinieren en stofzuigen genoeg 'sport' 😁

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, ook dat. Ik heb een tijdje ballet gedaan, stelde niets voor, maar ik vind de bewegingen prettig. Ik doe de oefeningen nog steeds af en toe om lenig te blijven. Hoewel daar de laatste tijd de klad in zit, maar ja.

      Verwijderen
  5. De enige sport die ik leuk vind is wandelen, curves ben ik mee gestart op advies van de huisarts (kiezen bewegen of diëtiste) en die doe ik omdat het zo gezellig is ;): vrouwen onder elkaar.
    Op school vroeger: lang, dus altijd laatst van de rij enz.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wandelen is mijn favoriet. Ik was kort en achter in de rij, precies omgekeerd.

      Verwijderen
  6. Ik had ook een sadistische sportleraar op de lagere school. Hij sloeg met een touw(tje). Ik kijk met Salem naar voetbal. Ben ik al samen met mijn ouders gaan doen. Ik haat het wanneer mijn favoriete radioprogramma's vervangen worden door een sportprogramma.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Samen met een enthousiasteling kijken is veel leuker. En het was vast hetzelfde programma dat jij gisteren miste.

      Verwijderen
  7. Ik houd ook niet van sport, tenminste om zelf te doen. Op de t.v. volgen we altijd wel de Tour en andere bijzondere wedstrijden.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik denk dat samen kijken het een stuk leuker maakt dan ik in mijn eentje.

      Verwijderen
  8. Ik hou van sport, niet dat ik het zelf doe op wandelen en fietsen na en sport kijken op tv wordt hier veelvuldig gedaan. En laat ik nou een kanjer van een gymleraar gehad hebben. Dezelfde op de lagere schols als ook op de middelbare. We dweepten met hem en op de middelbare waren we allemaal verliefd op hem, haha.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Een goede leerkracht is zo belangrijk. Welk vak dan ook.

      Verwijderen
  9. Ik kijk nooit naar sport, snap niet wat mensen er leuk aan vinden. Zelf heb ik nooit gesport op gymles na vroeger, pas de laatste 16 jaar ben ik gegrepen door het wandelvirus en ook doe ik aan fitness ( en ik vind het nog leuk ook tot mijn eigen verbazing).

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Nou, roeien vind ik wel stoer hoor! Ik ben ook helemaal geen sportliefhebber, maar zou het eigenlijk wel moeten doen. Vroeger heb ik wel aan hardlopen gedaan, maar dat durf ik niet meer voor mijn knieën...
    Sport kijken doe ik eigenlijk niet, ik kijk sowieso weinig. Maar wat ik dan weer wèl mooi vind is kunstschaatsen als sport...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, kunstschaatsen, daar kan ik ook graag naar kijken.

      Verwijderen
  11. Zoveel mensen zoveel zinnen, dat blijkt wel weer. Groet, Dientje

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik ook niet. Ik houd ook niet zo van competitie. Dus ging ik decennia naar ballet en toen ik ouder werd yoga.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee. Ik ben ook niet van teamsporten. Ballet heb ik ook een tijd gedaan. Ik hou van de bewegingen. Yoga ben ik nooit aan toegekomen.

      Verwijderen

Reacties... hartstikke welkom!
Ze worden gemodereerd om spam te voorkomen.