Pagina's

08 juli 2023

oja... nog een groene tip



Ik vergeet het steeds. 
Ik had nog een tip. Ook in aansluiting op mijn vorige blogje.
Ik heb het ding al maanden in huis: een planten vochtmeter. 

Toen vorig jaar al mijn kamerplanten begonnen te kwijnen... gaf ik de biologische potaarde de schuld. En misschien was dat ook wel de reden dat ze allemaal zwart werden en hun blad verloren. Zelfs al mijn graslelies gaven de geest.

En toen, op een groen blog - vergeten welke - kwam ik dit ding tegen. Het meet de vochtigheid van de aarde in de pot. Want ik denk dat het heel goed zou kunnen dat ik mijn planten te véél water gaf. Zeker toen ze gingen kwijnen was mijn eerste gedachte: nog een beetje water. Normaliter zou ik zo'n ding overdreven vinden, maar ja. Ik wil niet weer al mijn planten dood zien gaan.

Dit ding laat zien dat de aarde nog nat genoeg kan zijn, ook al ziet het er bovenop droog uit. En er zijn planten die het heerlijk vinden om pas water te krijgen als de aarde zo goed als droog is. Die willen niet de hele tijd natte voeten. Ik gaf altijd al mijn planten tegelijk water. Maar nu kijk ik eerst hoe dorstig ze zijn. 

Ik gebruik hem nu ook bij mijn balkonplanten. Echt een uitkomst! Ik geef de tip maar door.
Ik kocht hem bij de bekende website met het dikke mannetje.


16 opmerkingen:

  1. Dat is handig! Ik geef ook alle planten ( er staan er maar drie in huis) tegelijk water. Ga eens beter opletten. En anders koop ik ook zo'n meter.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja, dat kan idd ook... teveel water! Wat een handig apparaat, die ga ik op mijn verlanglijstje zetten. Ik heb ook wel eens het idee dat mijn potgrond teveel is 'aangestampt' en dat er meer lucht in zou moeten zitten...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb hem gevonden op de bedoelde website. Ideaal zeg. Ik ga het ook kopen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Als het helpt planten in leven te houden is het een goede uitgave.

      Verwijderen
  4. Dat is handig. Hopelijk werkt het voor jou. Groet, Dientje

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Best een goede tip.. ik plantte een tijdje geleden nieuwe plantjes erbij in een bak en had daarvoor de aarde eerst heel goed nat gemaakt.. dácht ik. want toen ik ging graven bleek dat het vocht maar een centimeter of zo was doorgedrongen..! viel me echt tegen.. en zo kunnen je plantjes dus behoorlijk droog komen te staan ook al sproei je. Te nát is zéker ook niet goed.. er zijn maar weinig planten die daar tegen kunnen, maar ja, ik doe dat dus ook als planten kwijnen.. éérst denken dat ze te droog staan en húp nog wat water erbij hehe!
    Ik ga je vorige postjes nog lezen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, je kunt je zo verkijken op hoe nat of droog de aarde is. Dat kan ik nu bewijzen met dat ding.

      Verwijderen
  6. Lijkt me handig. Maar tot nog toe gaat het hier goed zonder

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Dat lijkt me een handig apparaatje, ik zal het onthouden voor als mijn planten het niet goed doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik heb er eentje besteld. Dank voor de tip, Judy

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Daar heb ik al eens naar gekeken op internet. Ik denk dat ik er eentje ga bestellen. Bedankt.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hi Judy, I think that was an investment. I have found my houseplants like being in the sun but less water and even going dry for a few days, I overwater also! My cacti in particular like to be mistreated a bit I think. I do need advice though on what to do when plants get too big - I can't afford to keep buying bigger pots! any ideas? Betty

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi Betty! I'm not sure I am the best person to give you advice. My knowledge is limited and is only based on trial and error. Is taking cuttings an idea? Start over with some new cuttings?

      Verwijderen
  11. Dat lijkt me echt handig, het kwartje "dikke mannetje" is gevallen en het ding staat nu op mijn lijstje.nl

    BeantwoordenVerwijderen

Reacties... hartstikke welkom!
Ze worden gemodereerd om spam te voorkomen.