Pagina's

31 juli 2023

celebrate the difference



Doordat ik laatst in het nieuws hoorde dat steeds meer jongere meisjes aan de botox en fillers gaan, kijk ik ineens met heel andere ogen naar de eieren waar ik er net een paar van wilde koken. Wat een uiteenlopende kleurnuances hebben mijn bruine eitjes! Eigenlijk kan ik me niet herinneren dat ik eerder zo veel verschil zag. Meestal allemaal even bruin. 

Daar zit een les in. Een boodschap. Vind ik ineens. We zijn allemaal verschillend. En gelukkig maar. Waarom zouden we een filter over onze foto's zetten? Of grijpen naar zulke heftige middelen om.... om wat? Mooier te zijn? Dan wat? Dan wie? Mooier dan jezelf kan toch niet?
En nou wou ik dat die jonge meiden dat ook wisten. 

Nou ben ik wel een beetje hypocriet. Want ik heb vanaf mijn tienerjaren make up gedragen. Nog steeds zet ik een lijntje bij mijn ogen. En ik verf mijn grijze haar. Maar dat is het wel. Ik hoef niet aan de botox.

Ik kijk de laatste tijd af en toe naar oude Star Trek afleveringen. En laatst viel het me op: al die vrouwen hebben zwaar opgemaakte ogen, lipstick en keurige gekapte hoofden. Mooi zoals wij dat in de jaren tachtig vonden, toen de serie gemaakt werd. Ik dacht: ik hoop toch echt dat we daar in de 24ste eeuw vanaf zijn! Vrouwen net zo naturel als mannen.

Celebrate the difference!


23 opmerkingen:

  1. Dat heb ik echt nog nooit gezien in één doos.. zoveel verschillende kleuren.. alleen in een doosje paaseieren..! ;-)
    Die jonge mensen tegenwoordig lijken wel alsmaar onzekerder over zichzelf te worden, terwijl iedereen inderdaad gewoon het beste op zichzelf kan lijken.. eigenlijk gewoon triest.. I blame the internet! ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Geweldig Judy. Ik ben gard aan het oefenen en het lukt me aardig. Grijs haar en mijn leven lang zwarte ogen . Met peruoden stopte ik met het pitlood maar greep er steeds weer naar terug. . Ik geloof dat jij me het laatste zetje geeft en nu is het echt afgelopen. . Zosls je zegt er is niets mooier dan jezelf.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat goed, Elly! Ik weet nog niet of ik zo ver ben om dat groene ooglijntje en de blonde spoeling op te geven. Maar ik heb wel makeuploze dagen tegenwoordig af en toe.

      Verwijderen
  3. Ja, ik zag ook iets dergelijks op t.v. Ook jongens die hun lippen laten doen. Ik vind die dikke lippen nog lelijk ook..
    Naturel vind ik ook het mooist. Maar je mag jezelf best goed verzorgen.
    Ik heb jarenlang een kleurspoeling in mijn haar gedaan en nu is het langzamerhand grijzer aan het worden. Maar ik heb geluk; het is mooi grijs en van nature gemêleerd; er komt donker doorheen. Als het zo bleek of gelig zou zijn, dan zou ik er echt een kleurtje in doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mooi blog Judy, wat heb je een mooie metafoor van je eieren gemaakt. Het is diep triest hoe zoveel jongeren onder druk staan om toch maar vooral... (noem maar op:) net zo mooi als X te zijn, net zo populair als Y en net zo slim als Z. Zo worden we allemaal één gehomogeniseerde massa. Daarom heb ik ook zo'n hekel aan het gebruik van avatars op 'sociale' media. Ik heb een aantal vriendinnen die blond kort haar hebben en een donkere bril. Het zijn mooie, unieke mensen. Maar hun avatars zijn vrijwel identiek... zo erg! Inderdaad: celebrate the difference! Ik ben het helemaal met je eens!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, dat ik als tiener met makeup begon had natuurlijk ook met onzekerheid te maken. Maar het gaat veel verder tegenwoordig: je kunt jezelf met allerlei filters online 'mooier' maken. De lat wordt zo onbereikbaar hoog gelegd. Waardoor je nog onzekerder wordt gemaakt. Bah.

      Verwijderen
  5. Mooie les. Maar de kinderen die het zouden moeten lezen, lezen het niet en dat is jammer want het is zo duidelijk. Celebrate the difference... Toen ik net in het speciaal onderwijs werkte nam mijn voorgangster afscheid met een toespraak met de titel Celebrate the difference

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mooie titel in het speciaal onderwijs! Ik ben geen influencer dus. :)

      Verwijderen
  6. Zag laatst een programma over botoxen, verschrikkelijk. Die Influencers kunnen veel kapot maken met hun ‘betaalde’ gekkigheid. In mijn tienerjaren had ik wel eens wat make up op, daarna niet meer. Toen ik trouwde was de dame van de bruidswinkel helemaal verbaasd dat ik geen make up op had. Mijn haren heb ik nog wel een tijd gekleurd, toch een beetje hip. Naturel is heerlijk. Groet, Dientje

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, vreselijk. Misschien moeten we maar een tegenstroming beginnen.

      Verwijderen
  7. Zo jammer dat jongeren die van zichzelf mooi zijn zo onzeker over hun uiterlijk zijn. Het enige wat ik aan make-up gebruik is oogschaduw, een vaste gewoonte vanaf de middelbare school, en heel af en toe een beetje lippenstift. Mijn haar verf ik niet, het wordt langzaamaan steeds grijzer.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Vanaf de middelbare school, ik ook. Ik ben al bijna helemaal wit en maakt het blond. Misschien stop ik er een keer mee.

      Verwijderen
  8. Hoe komen die jonge mensen zo onzeker, vraag ik me vaak af.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Op die leeftijd waren dat misschien allemaal wel enigszins. Het wordt alleen nu zo aangewakkerd.

      Verwijderen
  9. Als iedereen tevreden was met zichzelf,ging er een hele bedrijfstak failliet. Al die smeersel en behandelingen

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Daar zeg je een waar ding. Want die 'influencers' worden betaald door de industrie.

      Verwijderen
  10. Je schreef een mooi stuk. Het sprak veel mensen aan, lees ik in de reacties. Ik ben al jaren grijs. Heerlijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. I think it is sad that so many young people want to change their appearance, especially with plastic surgery - wouldnt it be wonderful if fashion and beauty media could promote the natural look we were born with instead of these caterpillar eyebrows, botox lips and nasty plastic nails. Betty

    BeantwoordenVerwijderen

Reacties... hartstikke welkom!
Ze worden gemodereerd om spam te voorkomen.